erfarenhet med hästmassör

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sammy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 681
S

Sammy

Har ni erfarenhet med hästmasör och om ja... tyckte ni att hästen mådde bättre efterråd?

Jag funderar att leta efter en massör för mina hästar, men vill först gärna veta om hästar verkligen mår bättre av detta

Och hur ska jag hitta en bra massör? Jag antar att det finns de som har en bra utbildning och de som kanske inte har detta? Hur vet man att han eller hon är bra?

Sv: erfarenhet med hästmassör

Hej!

Jag hade ut en Jätte bra kiropraktor/massör till min häst, då jag upptäkte små förändringar i hennes betende.

Hon gav min häst 3 behanadlingar, och jag är jätte nöjd. jag kände verkligen skillnad på min häst efter det!
Och hon jag hade ute är kanon, verkligen förklarade allt som hon gjorde och varför. Gav mig tips och idér om vad jag kunde göra själv.

Om du bor i sthlm´s området kan jag tipsa dig om Eva Solstrand.
Hon är både häst & hund kiropraktor :) http://www.hundkiropraktorn.se/

Lycka till :)

ok, då funker det bra för dina hästar iaf.
Tyvärr bo jag inte i stockholm området men i värnamo området

Jag hade en jättebra massör till min ponny.. han var sned och öm efter en omkullridning med tidigare ägare.. så jag samrådde med hovslagare och kotknäckare att ta ut henne.. min ponny blev nästan helt återställd.. han var fortfarande sned men gud vad han kunde rörasig efteråt!

Jag rekomenderar verkligen massage till häst.. Men var försiktig..! det finns många som bara gått weekend kurser å sen kallas sig dip.massörer.. tråkigt det, när dom flesta (nu menar jag inte alla) mer förstör än hjälper.. :/

Hästmassören jag tog ut som även är min hovslagare "räddade" min ponny!

Han hade aldrig varit svår att sko men när han kom hit så stegrade han och levde runt med våran dåvarande hovis.

Så då kontaktade vi denna människa. Och hon lokaliserade problemen och behandlade honom 5 ggr och sedan var problemet bort. Och han var så glad varje gång vi släppte ut honom efter en massagefix slängde med huvudet och såg allmänt glad ut.

Så verkligen, hästmassörer är underbara och kan hjälpa en!! Min ponny är evigt glad så fort han ser sin massör då han vet att hon fick smärtan att släppa!

Våga prova:banana:

Vissa massörer är rena rama tramset, de kommer dit och klämmer lite på hästarna. Det händer inte så mycket mer än så.
Men vissa massörer är rena rama underverk, den som jag hittat nu vill jag aldrig bli av med. Hur klarade vi oss utan honom innan. :love:

Man får höra med hästmänniskor runt omkring sig efter en vettig massör.

Personligen tycker jag verkligen att alla borde ta ut massör till sina hästar !
Man märker direkt på dom att dom gillar de, och att de gör skillnad. Som mina två, de står verkligen och njuter under tiden, och dagen efter en massage så märker man hur avslappnade dom är =)
Kan tipsa om hon jag använder, jag bor ju ändå i Vetlanda så är ju itne så långt mellan oss.
http://equussano.dinstudio.se/ där har du hemsidan där du kan hitta prisinfo, telenr och dylikt =)

Precis som övriga så tycker jag massörer gör nytta för hästarna. Brjade sätta igång min häst efter div skador och lång vila och tog då ut massör. Började med att noga kolla igenom hästen, se hur hon rörde sig, höra efter om jag visste några problem osv. Kollade rörligheten genom att "tvinga" hästen att korsa frambenen och sådana övningar. Sen in o massera, sen ut o göra samma övningar. Och till och med jag som ledde hästen märkte skillnade, den HÖRDES till och med. Tog ut steget mkt bättre, lyfte benen högre. Och korsade benen mkt bättre. Då hade hon ändå inga direkta besvär, men det gjorde stor skillnad.
Så ta du ut ngn bra människa, hoppas du hittar någon!

Jag har funderat färdigt.. så imorgon ska min pålle få massage !! Det ska bli spännande.. Om jag kommer ihåg kan jag meddela hur det gick..

Tack för era meningar. Jag tror också att de kan gör en bra job och att det kan vara bra för hästen. Jag är bara rädd att hitta en som inte är duktigt, eller kanske bara gjorde helgkurs mm. Och jag vill inte spendera pengar till en som inte är duktigt.
Hur vet man att en är duktigt?
Känner inte till männsikor i närhetar som anlitar massör eller therapeut.
(ska kolla länken jag fick)

Tack för era meningar. Jag tror också att de kan gör en bra job och att det kan vara bra för hästen. Jag är bara rädd att hitta en som inte är duktigt, eller kanske bara gjorde helgkurs mm. Och jag vill inte spendera pengar till en som inte är duktigt.
Hur vet man att en är duktigt?
Känner inte till männsikor i närhetar som anlitar massör eller therapeut.
(ska kolla länken jag fick)

Hon jag gav dig länk till har utbildning, har för mig det hette axelssons skola eller liknande :) Namn är inte min starka sida:p
Men du kan ju alltid be om referenser och fråga vilken sorts utbildning dom har.
:)

Hej!
Jag har gått hästfriskvården på axelsons.
Massage är riktigt bra för hästen - hjälper den att släppa på spänningar m.m
man gör det på en mjukt och sansat sätt.

Jag hade ut kiropraktor till mitt sto för något år sedan för att hon hade ramlat i hagen och blivit sned i bäckenet.
första gången var han mjuk med henne och andra gången drog han i hela armbågen i korset på henne:( riktigt hårt så hon nästan slet sig från linorna.
Sista gången han var ute på henne kan jag ju säga...

Men som sagt - massage är riktigt bra, dock ska man tänka på innan man tar ut om den har varit sjuk de senaste dagarna m.m för annars kan massagen släppa lös sjukdommen igen:)

Axelsons animal massage school har både massage för häst,hund,katt samt friskvård.
bara att välja och vraka!
Man lär sig jätte mycket och är riktigt kul att göra!:)

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
695
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
466
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 043
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka