Sv: Erfarenhet Av Slinger Eller Abortvirus I Paralytisk Form??
Min häst har haft den neurologiska varianten av herpesvirus 1, jag antar att det är det du syftar på?
Viruset kan ligga latent i kroppen i många år innan det bryter ut, vilket det gör då hästen är försvagad eller under stress. Min blev sjuk i samband med flytt. Han var helt frisk på kvällen men på morgonen kunde han knapt röra sig. Korsmuskulaturen var stenhård och han kollapsade i bakbenen. Vet. trodde det var KF och gav en B-vit spruta och tog blodprov. och dom var negativa.. Jag gav han flera doser aconitum d200.
som tur är har jag en vän som precis hade kommit hem från jordanien, och där hade det varit en epidemi av detta viruset, och massor av hästar hade dött. symptomen är förlamning som klommer bakifrån och går framåt. när det når lungarna så dör hästen... iaf, hon kände igen symptomen och vi satte in behandling med conium, vilket var det enda medlet som hade haft effekt på dom sjuka hästarna i jordanien. där hade dom flugit in veterinärexperter från england och tyskland och ingen kunde behandla viruset mer än att ge vätska o.d. men dom hästar som fick conium i ett tidigt skede hade överlevt!
för min häst vände det samma dag, efter några timmar var han betydligt bättre och kunde röra sig. stelheten och smärtan satt dock i många månader!! han har behandlats regelbundet med akupunktur och det har hjälpt. har fått fokusera på att träna upp muskulaturen igen, och koordinationen i bakbenen. nu är han mkt bättre, det enda som märks är att han blir stel om han står flera dagar i rad och att han inte lyftar bakhoverna så högt under ridning. jag tror han kommer bli helt 100% när han fått tillbaka all styrka i bakdelen.
så skaffa homeopatmedlet conium, det har som sagt räddat många hästliv!