erfarenhet av skoning på äldre aldrig tidigare skodd häst?

T

tirnanog

Jag har en häst som aldrig tidigare haft skor, den är 10 år gammal och jag har nu skott fram. Men den tidigare luftiga gången är mer markbunden nu. Nu snubblas det och det är inte alls samma höjd i steget på frambenen. Hovslagaren kände med visitertång utan någon reaktion men när han bankade under skon så kom en massa reaktioner. Hovis konstaterade att skon inte sitter trångt, som mest kunde sömmen flyttas ner ca 3 mm men då finns risken att skon istället tappas.

Jag tycker ju att om hästen ska vara skodd ska den inte bara klara av att ha tappdojjer, utan det ska ju sitta ordentligt. Jag såg inte heller någon anledningen till att sko på annat vis då allt såg bra ut. Men hästen går fortfarande inte bra, jag såg detta direkt vid nyskoningen. Det har nu gått ca 3-4 veckor, vad ska jag göra?

Tror ni att det kan ta väldigt lång tid för hästen att vänja sig vid detta eftersom den är såpass gammal?
Kan blodkärl etc. ha vuxit ut på ett sätt som en skodd hästs hovar inte gör och därmed göra ont?
Jag kommer nog ta av skorna idag för det här är ju inte bra. Eventuellt att jag provar att sko om nästa omgång för att se om det blir bättre då??!?!

Sv: erfarenhet av skoning på äldre aldrig tidigare skodd häst?

Om hästen har gått i 10 år utan skor och klarat av detta, varför har du då skott den nu?

Ja det undrar jag också? Låter helt idiotiskt att utsätta hästen för detta.

Mumin

hon har flyttats och klarar inte av den steniga terrängen där.

Boots vid ridning så att hästen får gå barfota annars kanske?

Mumin

jo det är ju det alt. jag funderat med på, och antagligen får det bli det om jag inte får ordning på problemet. Men jag undrar vad det egentligen är som gör att hon inte klarar av det? Någon som haft liknande situation?

Vi hade en c ponny som vi skodde fram / varit barfota i 8 år. Också pga gruset och för att min systerdotter inte har samma möjligheter till att anpassa sig som mig.

Gick åt helvete, tvungen att sko av efter 2 månader. Ponnyn fick känningar vid böjprov och blev stel i fram. Snubblade och fick ett mer markbundet steg. Dock ingen smärta i hovarna.

Efter 1 år barfota gick hon igenom ett nytt böjprov utan anmärkning fram. Idag använder vid boots vid problem, hon går fram på praktiskt taget alla underlag men kan slita lite mkt ibland pga en snedhet.

Mumin

hmm ok intressant, ja skorna kommer åka av idag i vilket fall. Jag undrar om detta är vanligt för hästar som gått oskodda såpass länge? Om det finns någon mer med samma erfarenhet vore det intressant att höra. Lite statistik på detta hade varit intressant öht tycker jag.

Ja, skorna åker AV!

Jag tycker inte hon ser ut att röra sig bra, tom när hon bara står stilla syns det i kroppen på henne, hela hållningen.

Hovis menade att hon faktiskt är lite oliksidig osv och jag påpekade bara att hon är lika oliksidig i kroppen nu som hon var för 3 veckor sedan daaa-aaaa det är liksom inte där man ska lägga fokus, det enda som förändrats drastigt på hästen är skorna...

Edit: KL (visst är det viktigt att fokus läggs på att hästen är liksidig, och ja vi jobbar på detta, MEN i sammanhanget är det inte relevant eftersom det handlar om en stor förändring på hästen inom loppet av en väldigt kort period (3 veckor) och då tycker jag INTE att det kan skyllas på oliksidigheten som funnit där lika mycket innan skoningen som efter. bara för att slippa onödigt tjafs vid sidan av ämnet)

Senast ändrad av en moderator:

Ponnyn fick känningar vid böjprov och blev stel i fram. Snubblade och fick ett mer markbundet steg. Dock ingen smärta i hovarna.

det låter precis som min ju, visar ingenting vid test med visitertång, dock reaktion vid slag på skon (som när man spikar i sömmen), markbunden, snubbling, från att ha haft ett väldigt luftigt steg framtill. Tidigare när hon lyfte hoven så tog hon fram den och när det var dags att sätta ner hoven i marken så var den fortfarande en bit över marken så hoven fick tom dras tillbaka lite för att komma i marken. Nu är det inte så, nu lyfter hon hoven och den lyfts inte mer än nödvändigt innan den tar i marken, ofta tar den i marken ännu tidigare = snubbling

Var det vanliga tjocka hästskor? Jag har på mitt fullblod tunna, lätta skor som används mycket inom travet. Väger inte alls så mycket och dom har suttit jätte bra. Min tanke är att från att ha gått barfota till att få ett par tunga stålskor är ju nästan som att stoppa blyvikter under fötterna.
Mitt fullblod är ganska ömfotad men det funkar bra med dessa tunna skor jag tror det är aluminium. Hon gick barfota en period för hennes fötter var ganska trasiga sen skodde min hovslagare med dessa tunna skor för när jag ska rida ut måste jag rida en bit på en grusväg och där ville hon inte gå när hon var barfota

Det enda troll jag kan se är coari. :angel: Ett trolltyg av värsta sort :D

Mumin

Jag har en häst som aldrig tidigare haft skor, den är 10 år gammal och jag har nu skott fram. Men den tidigare luftiga gången är mer markbunden nu. Nu snubblas det och det är inte alls samma höjd i steget på frambenen.

Normalt sett så får hästen ett högre steg ju mer vikt man lägger på hoven. Detta låter som att hästen antingen har gjort illa sig eller att något har gått snett i skoningen. T ex. sultryck eller sömtryck. Normalt sett så skall hästen vara lika bekväm eller bekvämare med skor oavsett hur många år den gått utan.

ja det var vanliga tjocka.

Normalt sett så får hästen ett högre steg ju mer vikt man lägger på hoven. Detta låter som att hästen antingen har gjort illa sig eller att något har gått snett i skoningen. T ex. sultryck eller sömtryck. Normalt sett så skall hästen vara lika bekväm eller bekvämare med skor oavsett hur många år den gått utan.

jo det är jag medveten om också och trodde därmed att hon skulle få ett högre steg fram än det hon redan hade, så blev det inte.
Igår tog jag av skorna och det ser redan mycket bättre ut. Jag tror det kan varit sultryck eller sömtryck men hur kan man se detta? Är det bara något man antar för att nästa gång försöka sko annorlunda? Eller finns det några tecken på hur detta ser ut eller brukar man röntga?

Sultryck vet jag inte hur det yttrar sig (är det kanske för trång sko? vill du förklara lite?) sömtryck, är det när det trycker på nån typ nerv eller liknande? Hon reagerade kraftigt när man bankade på skon underifrån. Hovslagaren sa att vi kunde testa en typ av fälttävlanssko nästa gång, kommer ej ihåg hur den var, om den var lite större och rundare... kan inte ge så mycket info där. Jag har mest koncentrerat mig på att få av skojäveln...

Är du hovslagare själv? Eller har du själv sett att det utan problem gått att sko hästar som vart oskodda en halv livstid?

tack för svaret!

Jo jag är hovslagare.
Nej trångskodd är något annat.
Sultryck är när skon skapar tryck mot sulan antingen för att man verkat ner vägghornet för mycket i förhållande till sulan,
eller på vissa typer av hovar ffa. på på sk. fullblodhovar kan sulan bukta ner och trycka mot skon i belastat läge.
Kan även hända på hästar som har hovar som reagerar mot vissa typer av boxströ.
Sultrycket skapar en inflammation i läderhuden och hästen kan bli allt från kort i steget till blockhalt med fångsymtom. Åtgärder mot detta är att verka för att motverka trycket, smida ur skorna i bärranden eller byta strö.
Sömtryck uppstår när man sömmat för nära läderhuden, sömmen irriterar läderhuden och skapar en inflammation. Problem med sömtryck uppstår ofta några dagar efter skoning. Hästen uppvisar allt mellan ovilja i vändningar till rejäl hälta. Åtgärder mot detta brukar vara att avlägsna tryckande söm och nästa skoning sömma mer "safe"

ok, sömtryck borde det inte vara eftersom detta märktes direkt, kanske sultryck men jag är osäker. Ska kolla under tassarna idag. Hon har gått ute dygnet runt ända sedan hon skoddes, hon har vart inne kanske två nätter, så ströet tror jag inte har påverkat.

Jag kan meddela att hon ömmar fortfarande trots skorna är avtagna. Det gör hon även på vanlig gräsmatta där hon aldrig ömmat förut. Detta måste betyda att hon faktiskt har ont i hovarna eftersom hon inte bara reagerar på stenig terräng, men vad kan det vara då? Sultryck kan det inte vara, kan det vara sömstick som skadat hoven och som fortfarande finns kvar trots avlägsnande av sko?

Hur ska jag våga testa att sko henne igen? Det kanske blir värre? Vad tycker ni jag ska göra? Bör jag åka till vet och röntga för att se vad som egentligen är fel? (Syns det på vanlig röntgen eller krävs MR? Vad jag vet utförs väl inte MR på häst?)

Har du möjlighet att visitera hovarna för att lokalisera exakt vart i hoven smärtan sitter?
Vad är det som får dig att utesluta sultryck?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
3 389
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar