erfarenhet av skoning på äldre aldrig tidigare skodd häst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare tirnanog
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 074
Sv: erfarenhet av skoning på äldre aldrig tidigare skodd häst?

Hovslagaren har känt med visitertång utan att hon reagerade.

Sultryck kan det kanske vara, jag tänkte för mig själv att när hon står på så mjukt underlag som en gräsmatta eller på stranden i djup sand, borde hon inte ha ont av sultryck. Men det kanske är möjligt trots mjukt underlag?

Hon ömmar i båda fram, hur stor är sannolikheten att det är två hovbölder i vardera hov? Ja sannolikheten är ju skitsamma om det är så att hon fått hovbölder, men varför reagerade hon inte på visitertången då?

Jag avvaktar, det har nu gått två dagar sen jag tog av skorna. Hon har ingen feber och är jämnvarm i alla hovar. Hon verkar dock lite hängig/slok-örad pga detta.

Både sömtryck och läderhudsinflammation orsakad av sultryck brukar ge visitertångsreaktion. Har du känt någon förstärkt digitalpuls?
Du säger att hästen har ont i bägge fram och är hängig och slokörad. Jag kan ju tyvärr inte låta bli att tänka på fång.

alltså jag måste erkänna att jag är extremt kass på att känna digitalpulsen, jag känner ingenting men jag är ju jättedålig på det :o

hon verkar lite varmare i båda fram men bara ytterst lite, och jag har inte reflekterat över att det kan vara fång eftersom hon aldrig har haft det oavsett hur starkt bete hon gått på. (dessutom är det en häst på 150 men jag vet att många stora hästar har drabbats och att orsakerna till fång kan vara många)

Nu börjar jag dock tro att det är det det är. Jag har de senaste dagarna släppt henne på en äng när jag ridit den andra hästen, hon har gått lös där och betat nygräs i nån timma... jag tänkte inte alls på detta innan idag... och jag var ändå så trög att jag fattade inte det när jag såg att du skrivit det, utan det tog ytterligare några timmar, myntet trillade ner rätt i huvet på mig när jag var i stallet o tänkte på hur min häst brukar galoppera iväg i full fart när jag släpper henne för att beta på ängen (Ja hon galopperar som F-N trots fångsymptom, hon älskar ju MAT!)

så mest troligt är det detta. Men det är ändå problem med skoningen, för hon var faktiskt dålig i hovarna när hon var nyskodd och då gick hon INTE och betade på ängen utan det har hon bara gjort i nga dagar.

Ja jag vet inte vad jag ska tro, en häst som aldrig fått fång oavsett vilket gräs hon ätit och så ska dessa symptom i stort sett sammanfalla med hennes skoningsproblem. hur ska jag kunna veta vilket det är... :crazy:

Hur var det, hade du problem innan skoningen?
Eller skodde du för att du trodde att du skulle få problem av den nya steniga terrängen?

En häst kan bli mer predisponerad för fång ju äldre den blir, så att du inte sett några tecken tidigare är i sig oväsentligt.

Gräset som hästen betade var det frostbitet?
En mycket stor utlösande faktor till fång är frostbitet gräs, då det innehåller höga halter av fruktan.
Vid frost skjuter gräs upp fruktan från roten för att förhindra att strået fryser sönder.

Kan det vara så att verkningen före skoning var den sista utlösande faktorn i en process som redan var i gång?

Innan skoningen gick hon bra i skog och på gräsmatta men klarade inte av grusvägar, skodde henne då hon går på ännu stenigare terräng just nu.

Gräster var inte frostnupet.

Ja det kanske kan vara att verkningen var den sista utlösande faktorn. Jag ska se hur hon mår nu, hon har inte fått gå på ängen mer och har fått finadyne granulat.

tack för ditt svar än en gång!

Hoppas jag inte skrämt upp dig för mycket bara.
Det kan ju vara något helt annat.
Tänk på att finadynet kan få henne att belasta mer än hon borde så stora vidder skall hon inte släppas på i nuläget. Men det förstod du nog ändå. Lycka till.

ok, tack ändå för hjälpen! Hon verkar bättre idag men det är säkert pga finadynet, ja vilken röta detta har varit :eek: Jag kommer nog iaf testa att sko henne igen när det är dags nästa gång. Hoppas det går bättre då...

tack tack tack :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 013
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 141
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 032
Senast: Jamtland
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare... 2
Svar
31
· Visningar
3 416
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka