Erfarenhet av shivering och patellaupphakning

Wembley

Trådstartare
Först av allt ska sägas att min häst är utredd på klinik för att han "tappar/hänger med" sitt vä bakben i samband med bl a hoppning. Diagnosen blev lindrig knäledsinflammation bak. Vi ska på återbesök i slutet av dec efter att ha skrittat i ca 1,5 mån (som föregåtts av mediciniering). Jag var bortrest under 2 v här i nov/dec och under tiden hade en god vän hand om min häst och pysslade om honom. I samband med att hon kratsat hovarna upplevde hon att han "fastnade" med bakbenet vid något tillfälle. Ju mer jag tänker tillbaka i tiden så kan även jag se att han ibland har liksom "droppat" bakbenet t ex i samband med uppvärmning, vid något tillfälle i nedförsbacke i skogen o s v. Inte varje dag men det har återkommit sporadiskt. Tränare och jag själv har till att börja med tolkat det som att han behövt stärka sig, men efter en tid bestämde jag mig som sagt för att klinikutreda honom.

Mina tankar går nu även till shivering eller patellaupphakning i någon form. Ni som har hästar med denna diagnos hur diagnostiserades det? Genom röntgen? På annat sätt? Var det självklart? Hur upptäcktes det?

Som sagt vi ska på återbesök om ca 2 v och jag ska fråga på kliniken då, men undrar redan nu. Tacksam för input! :)

Jag har haft en häst med shivering och i det fallet kan jag säga att diagnosen var självklar så att säga. Det behövdes ingen utredning med röntgen eller liknande ( jag är inte ens säker på att det går att konstatera med röntgen). Med min häst och de två andra shiveringhästar jag stött på så har ryckningarna i ett bakben i sig varit så tydliga att det inte har varit någon tvekan om diagnos. Men det kanske finns shiveringhästar som inte visar så tydligt som i mitt fall. Min häst kunde inte alls lyfta sitt bakben utan kraftiga skakningar, som bara blev värre med åren. Redan som tvååring hade han kraftiga skakningar i ett bakben.Skakningarna syntes alltså då när man bad honom lyfta benet, inte i annan rörelse. Han skakade också när han la sig ner. I ridningen yttrade det sig enbart på ett sätt och det var att han hade problem med avtramp över hinder. Han hade inga problem över små hinder men så fort hindren var över en meter hade han problem att skjuta ifrån marken och tappade gärna benet över hindret.

Jag har haft en häst med shivering och i det fallet kan jag säga att diagnosen var självklar så att säga. Det behövdes ingen utredning med röntgen eller liknande ( jag är inte ens säker på att det går att konstatera med röntgen). Med min häst och de två andra shiveringhästar jag stött på så har ryckningarna i ett bakben i sig varit så tydliga att det inte har varit någon tvekan om diagnos. Men det kanske finns shiveringhästar som inte visar så tydligt som i mitt fall. Min häst kunde inte alls lyfta sitt bakben utan kraftiga skakningar, som bara blev värre med åren. Redan som tvååring hade han kraftiga skakningar i ett bakben.Skakningarna syntes alltså då när man bad honom lyfta benet, inte i annan rörelse. Han skakade också när han la sig ner. I ridningen yttrade det sig enbart på ett sätt och det var att han hade problem med avtramp över hinder. Han hade inga problem över små hinder men så fort hindren var över en meter hade han problem att skjuta ifrån marken och tappade gärna benet över hindret.

Ok det lutar nog att det inte skulle vara shivering i detta fallet då.

Liknande trådar

Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 147
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 973
Senast: Yrja
·
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 616
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 713
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama