Erfarenhet av lösa benbitar?

elle12

Trådstartare
Vi har en åring i stallet som troligen har en lös benbit i kotleden. Hästen har aldrig varit halt på benet, men kotan är förtjockad på insidan av benet. Han ska kastreras nu i vår, så i samband med det ska han röntgas och är det en benbit får den tas bort i samband med sövningen till kastreringen.
Modern är friröntgad och fadern har godkända plåtar. Han blev väldigt tjock i båda kotorna strax efter avvänjning och har växt MYCKET, sedan har den ena kotan gått ner helt. Vad har ni andra för erfarenheter av bakomliggande orsaker och av om de får men efter operationen?

Sv: Erfarenhet av lösa benbitar?

Oftast så blir dom problemfria efter operation.
Jag kan verkligen rekomendera ATG kliniken på solvalla dom har massor med erfarenhet av dessa operationer.

Min är opererad där. Bättre att ta bort dem i unga år tror jag.
Min häst hade värre skador på brosket på det benet som den inte visade ngn rektion på alls.:confused:

Det låter bra att prognosen är god. Nu bor hästen i Skåne, så antagligen blir det kliniken i Hbg.

Till Filtnisse: Hästen kommer att röntgas i alla ben, det är lika bra att få det gjort om det nu är något mer i något annat ben.

Det pratas ju mycket om ärftlighet, stoet är dräktigt igen med annan hingst i år, så vi får väl se om det är hon som nedärver det trots att hon själv är fri. Annars har jag hört att det kan ske vid avvänjning då de får ett rejält foderbyte, någon som vet? Han är ca 10 cm högre bak än fram, så det kan väl vara den enorma tillväxten en period också antar jag.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej på er! Min häst har ådragit sig en broddspark på hasen, resulterade i ett fånigt litet sår och cirka en grads hälta i trav...
Svar
6
· Visningar
2 701
Senast: kryddelydd
·
Hästvård För lite mer än en vecka seda konstaterades min häst ha problem med kotleden. Svullen och rejält halt var hon så vi åkte in till klinik...
Svar
5
· Visningar
1 245
Senast: Miaa
·
Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30