erfarenhet av korsning fbl/vbl?

Zipp2010

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av avkommor från vbl sto korsat med fullblodshingst, tänker på ridbarhet, hållbarhet o kapacitet? Bra stam på både varmblod och fullblod.

Sv: erfarenhet av korsning fbl/vbl?

Tror att jag genom åren har träffat på fem sådana korsningar och ingen var något speciellt det var typiska ridskolehästar. Mellanstora med medelmåttiga gångarter och ridbarhet. Påfallande ofta med svårigheter att galoppera men ofta också trevliga hopphästar fast de ofta fick gå över i trav mella hindren och/eller i svängar. En var dessutom fruktansvärd i tempermentet men det behöver ju inte alls med raserna att göra utan det kan ju vara individen.

Min förra häst hade en mamma som var varmblodig travare och en pappa som var en fullblod.
Han hade väl inga supergångarter men heller inte några dåliga gångarter. Galoppen och skritten var hans bästa gångarter.

Mycket trevlig individ utan någon skadehistorik innan han dessvärre som 22-åring gick runt i hagen och slog i höger bakknä så illa att jag valde att ta bort honom eftersom konvalescensen var så lång och framtidsutsikterna osäkra.

Han hade innan jag träffade och köpte honom gått i ca 15 år som ridskolehäst.

Hoppning tyckte han inte var skoj men han gjorde det på lägre höjder om man bad honom.

Svårt att se en fullblodshingst göra en bra ridhäst med en travarmamma hur bra stam de än har.

Då har du tydligen aldrig varit i Frankrike!

Oavsett land har jag svårt att tro att det är stammen som gör en bra häst, då hade min vart grym men hon sprang inte ens in 10.00kr under sin karrriär.

Sen är det ju intressant vart man drar gränsen för Bra. För mig är den inte vid LB/LA dressyr och 1.10 hoppning. Det är som de tidigare skrivit "ridskolehäst nivå".

Hästen i fråga tävlar 1.20 med placeringar, men är fortfarande ung, och jag är mest intresserad av hållbarhet o ridbarhet, tycker kombinationen är så konstig...
Funderar lite över vilka "problem" som kan komma.
Den ser ut som ett fullblod o beteer sig som ett, och är väldigt mjuk, kommunikativ o lyhörd.
Pappan har höga poäng just ridbarhet o hoppning, stoet har en bra härstamning för trav, men tror inte hon varit startad.

Fullbloden är väl väldigt hållbara, men kan också få väldigt ont av bara ett myggbett ;)
De har korta ryggar vilket kan ge problem med kissing spines.

Att den ser ut som ett fbl, det gör ju i princip alla. Och ser den ut som ett fbl skulle jag istället betäcka med en hingst med bättre exteriör.
Att den beter sig som ett fbl hur menar du då? Är det ett jobbigt/svårt beteende är det väl inte så smart att lägga på ett fbl?

har väldigt svårt för alla korsningar med travare, kan säkert bli jättebra hästar men det känns inte så lockande.

Min kusin hade för länge sedan en korsning u xx e vbltravare. Den tävlade 120 hoppning (ryttaren tordes inte högre men hästen hade klart kapacitet för mer) och gick lagdressyr (div2?).
Ingen visste vilken häftig ökad trav hon hade förrän en skicklig dressyryttare började rida henne.
Hon hade nog fått det mesta från fullblodet - skimmel dessutom. Kan inte minnas att jag såg någon typisk trav a la travhäst på henne.

Nu hänger jag inte med? Jag ska inte avla,?
Jag frågar pga att det finns en häst som har den stammen o jag undrar hur hållbar o ridbar man kan förvänta sig att den är?
Individen är fantastiskt trevlig o har enbart felfria hoppresultat under 2 år upp till 1.20 , men jag är orolig att dtet kmmer andra problem längre upp i åren då den bara är 6,5.

Det låter som den hästen jag funderar på. Är mest fascinerad över att den är så otroligt samarbetsvillig, positiv och lättlärd. Hoppar banor på 1.20 utan att man behöver ta tag eller på något sätt pressa henne, sedan har hon ju en hel del kvar vad det gäller markarbete o grundträning, men det känns som enklet jämfört med många indivder man ser ute på banorna..

Jag tror inte att vi tänker på samma häst. Den jag har erfarenhet av föddes runt-74 och lever inte längre....

Jaha, men det är ju induviduellt. Jag har ingen erfarenhet av travare. Men fbl är ju väldigt arbetsvilliga och lättlärda. Därför jag fastnat så vid fbl de vill hela tiden lära sig nya saker. De vill ha variation. Nya "uppdrag" och få använda huvudet.
Hållbarheten borde väl inte heller vara något att oroa sig för. Galoppörer och travare utsätts ju för väldigt stora påfrestningar när de är i träning. Det du kan kolla är ju syskon/föräldrar. Om de fått gå in i avelsboxen pga ålder/tappat intresse eller för de helt enkelt inte höll.

Fullblod har korta ryggar. Och enligt min vet. på Ultuna så har i princip alla Kissing Spines. Men det är inte många som får problem av det. Vissa märks det inte alls men kanske upptäcks vid röntgen. Några har problem som blir bra när de tränas rätt.
Kollar man runt lite på nätet verkar det inte heller ovanligt med problem med si-lederna.
Hovkvalitén brukar ju inte heller vara den bästa på fullblod men även där är det induviduellt. Några får hovbölder bara de tittar på en sten och andra tappar skor hit och dit.

De travare jag träffat har varit väldigt hoppglada, men lättstressade. Inte den bästa tekniken men viljan.

varför inte välja en welsh cob ist? Där har du en mycket social vän med god ridbarhet och stabilt psyke. Hästen i sig är också väldigt hållbar och har fin exteriör :) Ett tänkvärt tips bara.

har väldigt svårt för alla korsningar med travare, kan säkert bli jättebra hästar men det känns inte så lockande.

Håller med där , även jag har lite svårt för varmblodskorsningar/travarkorsningar men hade korsat i fullblod om jag skulle korsa i något !!:)

Hästen i fråga tävlar 1.20 med placeringar, men är fortfarande ung, och jag är mest intresserad av hållbarhet o ridbarhet, tycker kombinationen är så konstig...
Funderar lite över vilka "problem" som kan komma.
Den ser ut som ett fullblod o beteer sig som ett, och är väldigt mjuk, kommunikativ o lyhörd.
Pappan har höga poäng just ridbarhet o hoppning, stoet har en bra härstamning för trav, men tror inte hon varit startad.

Låter som en fin häst!!!!:)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 583
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Stoet har fått artros i knäled i ett framben, yttre trauma så ingenting som skall vara ärftligt men det känns ju som ett vågspel...
Svar
3
· Visningar
1 736
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka