Erfarenhet av kiropraktorer?

LitenIsa

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad har ni för erfarenhet av dessa yrkesutövare? Bra, dåliga? Värda varenda krona eller kunde lika väl köpt morötter för pengarna?

Jag och min häst ska till en sådan på torsdag, och då jag fått blandad respons av andra hästmänniskor så vore det inteessant att höra vad Ni har för erfarenheter.

Tänkt dock på, ingen smutskastning och namnge ingen.

Sv: Erfarenhet av kiropraktorer?

Har bara lovord för "min" kiropraktor! Han har fixat flera hästar som stått halta väldigt länge utan att veterinärerna hittat nåt. Jag har använt denna i flera år, brukar gå igenom hästarna ett par gånger om året i förebyggande syfte. Har inte under många år haft några problem.
Men, det finns också dåliga, så det gäller att hitta rätt.

Jag har goda erfarenheter som jag vill dela med mig av.
Har en häst som jag haft lite problem med. Han har alltid varit ursnäll att hantera men under ryttare har han ända sedan inridning varit spänd och osäker. Fått sina ryck och stuckit med mig imellanåt.
Hältutredning på hästklinik gav inget, han reagerade inte på böjprov och vet. sa att allt såg ok ut.
Men så tog jag hem kiropraktor. Hon kom två torsdagar i rad och "knäckte till" nacke och bakben. Hon hittade spänningar i bogarna och ömma punkter runt manken. Jag fick rådet att stretcha och massera.
Detta gav mig också en nytändning att jobba med min häst och i kombination med behandlingarna har det gjort att jag är på god väg att få en "normal" ridhäst av mitt tidigare "nervpaket".

Lycka till med din häst

Min kiropraktor är min idol. Min häst har pga en tidigare skada lätt för att spänna sig och avlasta fel, innan vi kom på det var han knappt ridbar. Han galopperade baklänges, slängde sig och var allmänt livsfarlig att rida. Efter kiropraktorns besök var det som att vända på handen. Han var lugn och harmonisk.

Men man ska självklart veta att det inte är något fysiskt fel på hästen som borde åtgärdas av veterinär innan man tar till en kiropraktor. Och man ska se till att man får en utbildad och gärna en rekommenderad kiropraktor. På min häst tyckte tom vet att det var vettigt att ta ut kiropraktor och massör då och då för att kolla av att han inte snedbelastade.

Har bara gott att säga om vår ET, hon är super och har fått ordning på min hästs rygg! Han blev riden i fel sadlar och hade ont i ryggen pga av det. Tog en hel sommar och 4 besök men var det helt klart värt! Han har inte haft några probelm med ryggen sedan dess (förutom då vi gick omkull med rockarden och han fick en sträckning)och han är en mkt rörlig häst med bra leder, muskler och skelett säger hon.
Han har fått massage, akupunktur, laserbehandling och kiropraktik. Även haft sånt magnettäcke på sig. Hon kollar alltid innan behandling också hur han rör sig och värmer upp musklerna inna hon börjar. :love:

Hade ut en ET för första gången idag och det är givetvis för tidigt att säga något om resultatet ännu, men hittills är jag dels nöjd med att h*n bara genom att beskriva vad h*n såg kunde förklara en del problem som jag och hästen har haft UTAN att jag ens nästan nämnde problemen.

Sen tycker jag också om att h*n dels beskrev allt h*n gjorde i detalj och dels visade mig och lät mig prova själv att göra det mesta av de saker h*n gjorde på min häst, så att jag nu kan fortsätta "behandla" min häst själv = inte snål med sin kunskap. :bow:

Nu valde jag ju en ET som har jobbat i snudd på 10 år och dessutom en som jag kände väl till sen tidigare, både genom rekommendationer och via en föreläsning som h*n höll i ämnet för många år sen, så jag tror ju att jag fått tag i en väldigt kompetent person. Om h*n dessutom lyckas få till det som jag nu har fått förhoppningar om mellan mig och min häst så kommer jag upphöja min ET till iaf husgud i mitt hästliv.

/JES

Tack alla som tagit sig tid att svara i tråden. Verkar inte som att någon har haft några negativa erfarenheter och det känns ju alltid kul att höra.

Nyfiken på vad det är för kiropraktor!
Är det någon från våra trakter?
Skulle vilja få Amira behandlad av ngn, men har inte hittat någon "erkänt" duktig här omkring...
PM:a gärna!

Jag har också goda erfarenheter av "min" kiropraktor. Två av mina hästar har behandlats nu under några månaders tid och jag är jättenöjd. Du bor i småland, kan det vara samma kiropraktor??

Jag har själv inte haft någon kiropraktor till min häst, men en vän och några andra i stallet har haft ut en kiropraktor till deras hästar.
De är väldigt nöjda, och kiropraktorn var väl värd pengarna! Hästarna hade varierande "problem", eller vad man ska kalla det, och alla hästar blev märkbart bättre! :)

Vad kostar det att få hjälp av en kiropraktor?

Jag har också positiva erfarenheter av kiropraktor, två av mina hästar har haft problem vid olika tillfällen men som tyvärr veterinär inte kom till rätta med. Då anlitade jag en kiropraktor, den första hästen hade då varit halt i närmare 8 månader utan att det blev något bättre. 1 månad senare var hästen totalt besvärsfri och gick igenom böjprova, arbetsprov UA på kliniken.

Den andra hästen fick komma till behandling redan efter första klinikbesöket då vet inte visste var problemet satt.

Visst kan kiropraktorer vara lösningen ibland. Men man ska ALDRIG ta ut kiropraktor innan man varit hos en veterinär om hästen har problem eller rörelsestörningar. Om vet. rek. att man behandlar med kiropraktik så är det bara att köra igång och hitta någon som verkar bra. Dock är det varrierande kvalité på de som finns verksamma i landet och kom ihåg att det finns ingen hästkiropraktorutb. i Sverige ännu, så inga kiropraktorer är utbildade på häst.

Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli katastrofalt efter en synnerligen "ofarlig" behandling. Min häst behandlades när hon var strax över 1 år för att en kiropraktor verksam i hästkirogruppen ansåg att han kunde förbättra min lilla madams rörelser fram gemom att manipulera halskotorna c3-c5. (Vet inte om det heter likadant på häst som människa men det är halskotorna nummer 3 till 5 jag menar.)

Det var inget fel på min lilla dam utan han var i stallet för att behandla en annan häst. Visst tänkte jag, för jag litade på att han visste vad han gjorde och hade bara hört goda ord om honom. (Och visst var det egot som speade mig ett spratt, visst vill vi ju alla ha hästar med flotta gångarter :crazy: ) Detta ledde till att idag står med en kass unghäst på 2 år som på söndag ska åka till Flyinge för att scintas och att vi kan avgöra hennes öde, dvs kanske är skadorna så stora att hon måste slaktas. (har röntgats och varit på klinik ett otal gånger sedan i augusti 04)

Har senare lärt mig mer om kiropraktik och man ska inte behandla unga individer som växer, inga hästar under 2 år och man ska akta sig för kiropraktorer som maipulerar fler än en kota i taget. Det krävs stor kraft och blir det fel när kiropraktorn tar i så kan man faktiskt få så stora skador att hästens liv kommer att stå på spel. Vill med detta inlägg bara säga att var försiktiga och att se till att ha ett bra samarbete mellan veterinärer och alternativare.

Han är ingen unghäst utan han är 9 år gammal. Han är genomgången av veterinär och det är inget fel på honom. Annledningen till kiropraktorn är att han ofta är stel och det största probelmet av alla är att han slänger med tungan i vissa lägen vilket inte dresyrdomarna uppskattar ;)

Jag är själv lite skeptisk till alternativa metoder eller vad man nu ska kalla det. Men på torsdag ger jag det en ärlig chans och så får jag se vad jag tycker om det.

/Isa

Hej Isa jag menade inte att man bara skulle vara försiktig med unghästar och kiropraktik, uttryckte mig vagt. Jag menar bara att man ska vara lite försiktig med att ta ut kiropraktor förrän man konsulterat vet. Men det har du. Du har följt "regelboken" och valt en klok väg. :D (Först vet. sedan alternativ hjälp.) Jag är inte så skeptisk till alternativbehandlingar, tycker de är ett utmärkt kompliment till veterinärvården. Lycka till med din häst.

Kactuz skrev:
kom ihåg att det finns ingen hästkiropraktorutb. i Sverige ännu, så inga kiropraktorer är utbildade på häst.
Hästterapeututbildningen i Katrineholm innehåller kiropraktik, så visst finns det Equiterapeuter som är utbildade inom kiropraktik på häst i Sverige.

/JES

Jag är jätte nöjd med den tjejen vi har haft ute hon är helt otroligt duktig! Värd varenda krona..(och lite till.... ;) )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 787
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag vill jobba med hästar proffesionellt och tävla på högsta nivå men skulle behöva lite mer erfarenhet och komma upp i klass innan...
Svar
9
· Visningar
1 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka