Sv: Erfarenhet av kiropraktorer?
Visst kan kiropraktorer vara lösningen ibland. Men man ska ALDRIG ta ut kiropraktor innan man varit hos en veterinär om hästen har problem eller rörelsestörningar. Om vet. rek. att man behandlar med kiropraktik så är det bara att köra igång och hitta någon som verkar bra. Dock är det varrierande kvalité på de som finns verksamma i landet och kom ihåg att det finns ingen hästkiropraktorutb. i Sverige ännu, så inga kiropraktorer är utbildade på häst.
Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli katastrofalt efter en synnerligen "ofarlig" behandling. Min häst behandlades när hon var strax över 1 år för att en kiropraktor verksam i hästkirogruppen ansåg att han kunde förbättra min lilla madams rörelser fram gemom att manipulera halskotorna c3-c5. (Vet inte om det heter likadant på häst som människa men det är halskotorna nummer 3 till 5 jag menar.)
Det var inget fel på min lilla dam utan han var i stallet för att behandla en annan häst. Visst tänkte jag, för jag litade på att han visste vad han gjorde och hade bara hört goda ord om honom. (Och visst var det egot som speade mig ett spratt, visst vill vi ju alla ha hästar med flotta gångarter
) Detta ledde till att idag står med en kass unghäst på 2 år som på söndag ska åka till Flyinge för att scintas och att vi kan avgöra hennes öde, dvs kanske är skadorna så stora att hon måste slaktas. (har röntgats och varit på klinik ett otal gånger sedan i augusti 04)
Har senare lärt mig mer om kiropraktik och man ska inte behandla unga individer som växer, inga hästar under 2 år och man ska akta sig för kiropraktorer som maipulerar fler än en kota i taget. Det krävs stor kraft och blir det fel när kiropraktorn tar i så kan man faktiskt få så stora skador att hästens liv kommer att stå på spel. Vill med detta inlägg bara säga att var försiktiga och att se till att ha ett bra samarbete mellan veterinärer och alternativare.