Erfarenhet av Jaguar med riktigt vid bom?

Nominous

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Jaguar dressyrsadel med riktigt vid bom? Min häst ska nu få sig en dressyrsadel och den enda bom som sadelprovaren vill ha på honom är en lite äldre Jaguar. Dock är min häst väldigt bred i kroppen. Tung häst. Den är ju väldigt känd för att vara smal.
Så min sadelmakare skall värma ut bommen till strl 33-34ca så den kommer enligt honom ligga som en smäck. Han kunde värma ut den så den blev platt om jag ville när jag frågade hur vid han kunde göra den. Jag trodde inte den gick att göra vidare än 28 (om jag inte missminner mig) som finns i standardsadlarna.

Någon som har erfarenhet av så vida Jaguarer?? Hur har de blivit?
Han som skall göra det är generalagent för Jaguar och är väldigt duktig. Så jag misstror inte honom alls att det inte går. :p Han gjorde samma sak med min Cobra hopp. Men de är vidare i grunden. ;)

Sv: Erfarenhet av Jaguar med riktigt vid bom?

Vet inte hur det är med Jaguar men jag har värmt om en Prestige till stl 42 och deras vidaste man kan köpa är 37 eller 38 tror jag?

Det gick alldeles utmärkt bra och passade hästen som en smäck sen :)

Det låter riktigt bra!! Sen om det är en riktigt duktig sadelmakare som utför jobbet så lär ju bommen kontrolleras så den inte blir sned eller skadad också.

Vem breddade din prestige så mycket?? Alla jag pratade med innan om prestige sa att de inte vidgade över max (38). Fanns en i jönköping tror jag det var som kunde vidga den helst bara en vidd över 38.

Undrar hur marknaden för att sälja en så pass vidgad sadel ser ut?? Finns knappast nån jaguar som är så vid att hitta begagnad. Så frågan är om det över huvud taget går att sälja sen om hästen trillar av pinnen??

Jag har dock ingen erfarenhet av att bredda sadlar så vida, men tyvärr tror jag att andrahandsvärdet sjunker något enormt, eller snarare att efterfrågan av så vida sadlar är rättså låg.

Så vid blir den ju inte, handlar om ca 100-105 rader och det motsvarar ju vanlig vid till x-vid i andra modeller ca. Och som det ser ut nu så är det ju vida sadlar som efterfrågan finns på då många börjar ha vidare sadlar åt hästarna.
Många måste ju titta förbi jaguar då de är så enormt smala jämfört med de allra flesta märken. Min sadel kommer bli lika vid som vanliga vida sadlar medan en vid vanlig jaguar är som en vanlig normal mot smal sadel.

Att sälja vida sadlar är ju inga problem idag, utan frågan är om det går att sälja en så vid jaguar? Den är ju inte vidare än någon annan vid sadel, men för att vara jaguar blir den väldigt vid.
Men man kanske kan skicka den till sadelmakaren om man måste sälja så han säljer den eller gör den smalare igen.

Var har du fått det ifrån att inte Jaguar finns i vida bommar ? Deras hoppsadlar gör i alla fall och det brukar vara samma mått som finns tillgängliga i dressyr. Däremot använder de en annan sifferbenämning på sina bommar tror det är där du blivit förvirrad.
Det var enklare förr när alla nästan använde samma benämning en normal bom var = 30 osv, tror Prestige var en av dem första som kom och ställde till det med 34 som normal, Dabbs (Jaguar, Cobra) å sin sida körde med sin nummerserie tror det är 26 som är normal där.

Inte helt lätt för de som inte är insatta att veta att alla de nämnda ovan är samma bomvidd (nåja sen skiljer det naturligtvis lite mellan märke o modell också) och att alla dessa är vad som mkt enkelt kunde benämnts normal/medium.

Jag har 28 (vid) på min Jaguar och den är mätt till kring 100 grader och att en 33 - 34 ska motsvara kring 105 grader tycker jag låter något orimligt...

Jaguar i vid är 28 och de är de vidaste som finns i standard. Det säger iafl Jaguars generalagent i Sverige. Så jag må väl kunna lita på honom??

Jag är inte ett dugg förvirrad. Men problemet är att deras 28 (vid) är likvärdig som tex en prestige i 34 (normal mot vid). En Prestige 34 ligger på ca 90-92 grader. I prestige mätt skulle min behöva 37-38, alltså ca 3 strl större. Så då kommer knappast en jaguar i 28 räcka även om den heter vid. Det är inte namnet vid som är viktigt för min häst, det är passformen. Och dessutom har jaguar betydligt mindre intervall mellan sina storlekar i vidden så jag kommer behöva gå upp ganska många storlekar för att den ska passa.

Har du sett en jaguar i strl 28?
Här är en 27:a, alltså deras näst vidaste och 28 är inte mycket vidare än denna (ca 3-4 grader o jag inte missminner mig). Tryck in ett halvblod på 700kg som är bred som en vägg i denna:
32582121.jpg

Senast ändrad:

De 28or jag stött på har lagat kring 90. Nu är det de äldre jag har kollat på för det är bara den bommen som passar min häst. De nyare är för raka.:) Sen ökar väl jaguar bara någon grad per bomvidd så det kommer bli ganska många vidder större som jag förstått det.

Men finns de i 100 även de äldre är ju det bara bättre så slipper man vidga den så mycket. :) Men jag tror att sadelmakarn redan hade en 28 på lager som han skulle jobba med. Men den var lika smal som de andra har jag för mig att jag tyckte. Men är den vidare än så så är det ju bara bra. :)

Och det absolut bästa är ju att om det nu är så att de börjar komma upp i 100 grader som din så kommer det ju inte blir så svårt att sälja min om den sticker iväg till 110 heller. Jag vet inte ännu för sadelmakarn skulle mäta och sen bygga om lite. Då blir ju inte glappet så stort som det känns som de äldre som bara finns till strax över 90 grader.

Senast ändrad:

28 är det vidaste i deras standardsortiment, ja :)

Min Jagga tror jag är från 09, och tillhör alltså de nyare modellerna om jag förstått det rätt.

Det här är den bästa bilden jag har framifrån. Man kanske inte ser så tydligt då handdukar ligger i framvalvet, men den är bra mycket vidare än bilden på den andra sadeln.
32582208.jpg

Tycker inte heller Jaguar är så himla smala, visst dom finns inte i xvid men deras MW tex är precis likadan som i andra märken.

Jag har en XKC CC, som är MW och den är som en Prestige 34 ungefär. Sadeln du visar bild på TS, är ju extremt smal. Låter sjukt konstigt att den ska vara samma vidd som min:

dc05e6fb.jpg

Då måste Jaguar ha ändrat sina stl betydligt!

Svarar bägge!

Era har ju riktigt trevliga vidder!! Centaur, är din också bara något år gammal??
De äldre har jag erfarenhet av att de är så smala som den som jag la upp bild på. :crazy: Och tyvärr är de nyare för raka i bommen för min häst så jag måste ha en äldre med den gamla bommen. Så jäkla sugigt att alla ny sadlar görs med så raka bommar. Finns inte en enda ny sadel med bom i kaliber som cobra och gamla jaguarer. Riktigt synd.

Men de verkar ju bevisligen mycket vidare de nyare jaguarerna. Synd bara att de inte var så vida förr. :)

Tycker inte heller Jaguar är så himla smala, visst dom finns inte i xvid men deras MW tex är precis likadan som i andra märken.

Jag har en XKC CC, som är MW och den är som en Prestige 34 ungefär. Sadeln du visar bild på TS, är ju extremt smal. Låter sjukt konstigt att den ska vara samma vidd som min:

dc05e6fb.jpg

Då måste Jaguar ha ändrat sina stl betydligt!

28 är det vidaste i deras standardsortiment, ja :)

Min Jagga tror jag är från 09, och tillhör alltså de nyare modellerna om jag förstått det rätt.

Det här är den bästa bilden jag har framifrån. Man kanske inte ser så tydligt då handdukar ligger i framvalvet, men den är bra mycket vidare än bilden på den andra sadeln.
32582208.jpg

Min är ca 3 år tror jag. Nu är det CC modellen som ju har lite rakare bom men jag tycker ändå den är väldigt svängd, klart svängdaste sadeln jag haft i min sadelkammare iaf. Den djupa modellen är ännu mer svängd. Är du verkligen säker på att din häst inte kan ha en sån?? Har du provat någon i ungefär rätt vidd?

Min kompis hade en nyare (typ årsmodell 09) Jaguar XKC och den var väldigt svängd, tyckte inte att den var rakare än den gamla Jaggan som en annan i stallet har. Bara det att bossorna var sydda lite annorlunda baktill på den äldre.

Jaguar är väl även så att ju vidare de blir, destomer svängd.

PREn jag red har en Jagga. Han är breeeed och sadeln viiid och svängd. Den sadeln var inte i närheten så smal som den du visade bild på. Den ser ju smalare ut än min ponnys sadel. Och den är vid(Amerigo +2). Min unghäst har en Amerigo +4, ännu bredare alltså. Den låg bra i vidd på PREn och var lika bred som hans Jaguar.

Hans sadel är väl idag ca 2,5 år gammal har jag för mig. Kanske 3 år. Det är en cc.

Min är ca 3 år tror jag. Nu är det CC modellen som ju har lite rakare bom men jag tycker ändå den är väldigt svängd, klart svängdaste sadeln jag haft i min sadelkammare iaf. Den djupa modellen är ännu mer svängd. Är du verkligen säker på att din häst inte kan ha en sån?? Har du provat någon i ungefär rätt vidd?

Sadelmakaren som provar ut åt mig säger att bommarna som är ca 5-6 år gamla är de som passar. Han är extremt svängd i ryggen så de nya jaggorna är för raka ändå.. :crazy: De lägger sig i fyrpunktstryck bakom manken och ryggslutet.

Min kompis hade en nyare (typ årsmodell 09) Jaguar XKC och den var väldigt svängd, tyckte inte att den var rakare än den gamla Jaggan som en annan i stallet har. Bara det att bossorna var sydda lite annorlunda baktill på den äldre.

Jaguar är väl även så att ju vidare de blir, destomer svängd.

Ja det verkar ju helt klart som att de nyare (ca 3 år) är betydligt vidare än de äldre. Men så är det väl med många sadelmärken om man tänker efter. Äldre sadlar är ju betydligt smalare. Nu görs det vidare sadlar då man kommit på hur vid en häst egentligen är.. :p

PREn jag red har en Jagga. Han är breeeed och sadeln viiid och svängd. Den sadeln var inte i närheten så smal som den du visade bild på. Den ser ju smalare ut än min ponnys sadel. Och den är vid(Amerigo +2). Min unghäst har en Amerigo +4, ännu bredare alltså. Den låg bra i vidd på PREn och var lika bred som hans Jaguar.

Hans sadel är väl idag ca 2,5 år gammal har jag för mig. Kanske 3 år. Det är en cc.

Ja men alla ni som säger att ni har väldigt vida jaggor verkar ha sadlar om är runt 3 år gamla bara. Där ligger nog problemet som sagt. De är för nya. De äldre som har en bom som passar hans rygg är för smala. Därför måste sadelmakaren ta en äldre med tillräckligt svängd bom och sedan vidga den.

Behövs ännu mer svängd alltså? Även under arbete? :o vad har du för häst? Vore jätteintressant att se bild!

Behövs ännu mer svängd alltså? Även under arbete? :o vad har du för häst? Vore jätteintressant att se bild!

Jepp ;) Han blir någorlunda rakare under arbete så när han går som bäst skulle det gå att ha en rakare sadel, men han kommer aldrig dit med en rakare. Han har så kort rygg (27cm anläggningsyta :angel: ) att den måste släppa jättetidigt därför måste sadeln vara väldigt svängd med.
Han har haft ruggiga problem med ländryggen då tidigare ägare haft för raka sadlar på honom och då har de med automatik blivit för långa och legat direkt på ländryggen. :crazy: Så när jag fick hem honom har veterinär och ET jobbat bort all problematik i länd och kors och han får aldrig någonsin få minsta lilla trygg i ryggslutet. Därför kan han ej ha en sadel som är lite rakare men som ligger jättebra i perfekt form. För när han joggas fram eller om han spänner sig (och släpper ryggen) så trycker dem sadlarna i ryggslutet och då får han ryggont direkt och hältorna kommer som ett brev på posten. Så det är jätteroligt!!! :cool:

Bästa bilden jag har på ryggen. Dock har han inte såhär stort huvud.. :rofl: Jag har fotat lite snett så huvet är närmare kameran än kroppen så han ser ju ut att ha världens största huvud!! Hahah
Men pris för sämsta exteriör vinner han nog alla gånger om om det fanns! ;)
32383918.jpg

Inte byggd för att ridas på, men det är trots det världens trevligaste häst att träna med! Tränar stadigt banor på metern nu och på väldigt bra sätt. Så han kan även om man inte tror det. Dressyren är dock väldigt jobbig även om det går. Men fasen vilket slit det har varit för att ens få han att orka bära sig.

Den där ryggen vet jag en sadel som passar på och de är de riktigt gamla county dressyrsadlarna med rundbossor de är så runda dessutom är de jättevida i bommarna har själv en gammal fit4 och den passade tom min gamla som vi fick specialbeställa hoppsadel till som var ca 120 grader.
Får du plats i en 16,5 (de är inte så trånga då de är så öppna i sitsen skulle säga att 16,5 är som normala uppbyggda 17 idag) så är det inga problem med längden heller. Förr fanns i alla fall många av de gamla att få tag på via Ebay i tyskland till riktigt billiga pengar så kan vara värt att chansa.
För övrigt är annars mitt tips att du skaffar en sadel med flair (luftkuddar) har en som är extremt kort och dessutom mkt känslig i ländryggen och som dessutom har som favoritsysselsättning att köra upp huvudet och studdsa i hoppningen varpå det just blir tryck i ländryggen sen hon fick sin luftstoppade sadel har alla problem med detta försvunnit då det aldrig blir något punkttryck med luftstoppningen.

Tack för tipset!! Det ska jag komma ihåg om Jaggan inte passar. Men sadelmakarn håller på bygger om den nu så det blir att prova den först.
Jag hoppas verkligen att den passar för jag gillar verkligen Jaguar. :)
Jag hoppas han är rätt ute för första sadeln vi provade, En Cobra hopp som är ombyggd efter hästen ligger fortfarande som en smäck och gjorde det från första dagen. Sådan tur lär jag väl inte ha igen dock. :p Men det vore härligt om det var så. Men hittar inte inte på nåt som passar ska jag komma ihåg Countyn!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 551
Senast: Equidaem
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 494
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 620
Senast: Liten
·
P
Utrustning Hur många är ni därute som känner som jag, som totalt tappat förtroendet för sadelmakare/sadelutprovare? Först lämnade jag in... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 317
Senast: persika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka