Erfarenhet av Irlänsk Hunter?

osisin

Trådstartare
Någon här som har en Irlänsk Hunter? Berätta lite om din häst och vad du använder den till, var du köpte den, bild vore kul oxå :D
Jag är nyfiken på rasen för att jag planerar häst nr 2. Jag älskar fält och jaktridning och funderar på lämpliga raser för ändamålet.

Sv: Erfarenhet av Irlänsk Hunter?

Jag hade en sköthäst i 6 år som jag red och skötte om. Tror hon räknades som irish hunter, e. Clover Hill, född på Waterside Farm på Irland. Hon var den mest fantastiska häst jag nånsin mött och jag tänker fortfarande på henne ofta. Skötte henne mellan 1998 och 2003, hösten 2003 togs hon bort, 21 år gammal. Fick två föl, e född 1999 e. Feliciano och en född 2001 e Cortez (plac i MSV hoppning).

Tävlade hoppning upp till 1.50 med bra resultat. Hon var bara 1.58 men hade otroligt hjärta och hoppade som en katt. Väldigt speciell häst, skithet att rida, även när hon blev gammal. Älskade fart och att hoppa. Svårt att lita på folk, tyckte inte om killar men det hade ju säkert med hennes uppväxt att göra. Jättekittlig, tyckte inte om att bli sadlad, sätta på täcken osv. Svår att sitta upp också, jag blev alltid uppslängd.

Som sagt, en lite knepig häst men det har ju knappast med rasen att göra, men väldigt het, energisk och hoppglad. Rörde sig rätt speciellt också, höga framknän och lite biljarderande fram.

Har massa bilder på min gamla dator...det här är den enda jag hittar, med fölet född 1999 vid sidan så bilden är gammal! haha
clover.JPG

Ska man ha en riktigt bra terränghäst, fälttävlan eller jakt så ska man ha en irländare!
Det vanliga på Irland är att de hoppas in i terrängen och på jakter. Det gör att de för det mesta hoppar allt och är tuffa men kloka i terrängen :laugh:

Jeg har en Irsk Hunter / Irsk Sportshest!

Flere år på rad reiste jeg til Irland hver høst for å ri jakthester og gjøre dem klare til jaktsesongen. Jeg mosjonerte 5-6 hester hver dag, og kalte det ferie:D

Jeg ble så imponert over typen hest, at jeg høsten 2009 tok med meg en hjem. Han var da 5 år, og hadde gått jakter vinteren før. (da han var 4, ble 5) Den viljen og selvtilliten han fikk av å hoppe murer, stokker, diker og hekker i flokk, har jeg satt pris på hver gang vi hopper i terrenget.

Alle hestene jeg møtte der var velhåndterte. Revejakt er en "mannfolkaktivitet" og hestene ble behandlet strengt, men rettferdig. En jakthest må være god til å stå stille og vente...

I og med at han hadde gått som jakthest, manglet det mye dressurarbeide. Det har vært mye jobb med å ta igjen dette, og vi har fortsatt noe igjen. Han har stor arbeidsvilje, så det har bare vært positivt å jobbe med den biten.

Min hest har fullblodspappa og Irish Draught/fullblodsmamma (Jeg er ikke sikker på prosentandelen her, da mamman står med ukjent avstamning i passet) og er av den lettere typen. Jeg vet ikke hvordan man legger inn bilder her, men du kan se noen få her: http://www.feltritt.com/?a=590

Det er store auksjoner av unghester hver høst. Jeg fant min gjennom bekjente.
Jeg betalte 500 britiske pund (da transportøren hadde base i Nord-Irland) for transporten fra Irland til Gøteborg høsten 2009.

Senast ändrad:

Jag kan bara instämma, en av de mest underbara hästar vi haft var en sån.
Vilket hjärta i hoppning och terräng:love:

Jag har haft en sk engelsk hunter ett par år, hon var nog ganska förstörd av inte så bra ridning men ändå. Inte alls samma slags häst, inte alls det modet och den känslan som irländskan hade:bow:

Antar att det är en irlänsk hunter dotter har.
Hon är efter Rhoman Rule xx - Ben Purple.

Är tävlad med i fälttävlan till 2-stjärnig nivå. Helt fantastisk i terrängen. Hoppar allt och är snabb. MEN är helt hopplös i dressyren. Vill bara inte gå i form trots idogt tränande i flera år. Har även haft kiropraktor, osteopat etc på henne regelbundet. Gå i form är inte hennes grej.:crazy:

Numera tävlas hon bara i banhoppning och har placeringar till 130. Vann DM för YR i Halland 2010. Håller huvudet högt i hoppningen.

Är lite nervig att hantera men väldigt snäll.;)

http://www.youtube.com/watch?v=Sq80-O9jSiM

En film från en hoppning så du kan se hur hon håller huvudet.

Ni har inte funderat på att sätta martingal på henne? Kunde inte se att hon hade det. Jag tänkte mest på att det är lite scary om hästen skulle slänga upp huvudet direkt i landningen efter ett hinder och du får en smäll i ansiktet... Det kan ju bli frakturer om man har otur. Men jag bara tänkte, du vet nog bäst själv. :)

Hon slänger inte med huvudet. Hon har det alltid på det sättet.
Hade inte det i terrängen heller.
Tack för omtanken.:)

Spännande att se! Verkar ju funka bra trots hög huvudföring:)

Vi hade enbart hunters när jag jobbade på Irland i ett jaktstall.

Trevliga hästar, några var nerviga, andra var coola. Men alla hoppade vad man än styrde dem på utan att tveka.

Men i vårt stall markarbetade vi även hästarna för dom skulle vara trevliga & lydiga att rida. Detta pga vi hade uthyrningsverksamhet, dvs hyrde ut jakthästar till ryttare som ville rida med på vår jaktförenings jakter.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet