Sv: Erfarenhet av Irlänsk Hunter?
Jeg har en Irsk Hunter / Irsk Sportshest!
Flere år på rad reiste jeg til Irland hver høst for å ri jakthester og gjøre dem klare til jaktsesongen. Jeg mosjonerte 5-6 hester hver dag, og kalte det ferie
Jeg ble så imponert over typen hest, at jeg høsten 2009 tok med meg en hjem. Han var da 5 år, og hadde gått jakter vinteren før. (da han var 4, ble 5) Den viljen og selvtilliten han fikk av å hoppe murer, stokker, diker og hekker i flokk, har jeg satt pris på hver gang vi hopper i terrenget.
Alle hestene jeg møtte der var velhåndterte. Revejakt er en "mannfolkaktivitet" og hestene ble behandlet strengt, men rettferdig. En jakthest må være god til å stå stille og vente...
I og med at han hadde gått som jakthest, manglet det mye dressurarbeide. Det har vært mye jobb med å ta igjen dette, og vi har fortsatt noe igjen. Han har stor arbeidsvilje, så det har bare vært positivt å jobbe med den biten.
Min hest har fullblodspappa og Irish Draught/fullblodsmamma (Jeg er ikke sikker på prosentandelen her, da mamman står med ukjent avstamning i passet) og er av den lettere typen. Jeg vet ikke hvordan man legger inn bilder her, men du kan se noen få her:
http://www.feltritt.com/?a=590
Det er store auksjoner av unghester hver høst. Jeg fant min gjennom bekjente.
Jeg betalte 500 britiske pund (da transportøren hadde base i Nord-Irland) for transporten fra Irland til Gøteborg høsten 2009.