Erfarenhet av Hemverket?

bettysmatte

Trådstartare
Tanken är att kontakta Hemverket för att ta tag i försäljningen av vårt hus. Huset kommer att läggas ut för under 400 000 kr, så det blir ju jättedyrt att anlita en traditionell mäklare. Jag funderar på Hemverket, eftersom de inte tar mer än 10000 kr. Är det någon som har erfarenhet av att sälja med dem?

Sedan får någon gärna hjälpa mig att sluta vara så förbannat tramsig... Det finns en massa fördelar med huset: kommunalt vatten och avlopp, bra uppvärmningssystem, kaklat badrum, massor med garderober, stor källare och tomt, osv. Men varje gång jag kommer dit ser jag bara problemen. Huset har konstig planlösning, golven är fula/trasiga och behöver bytas, tomten är vildvuxen, etc etc etc. HUR slutar man skämmas över det som inte är bra, och försöker vara stolt över det som faktiskt är riktigt bra med huset....?

Hade en föredetta kollega som sålde med/via Hemverket. Det gick inte jättebra, många saker 'krånglade' eller var svåra (enligt kollegan i alla fall) och huset såldes, tillslut, till en innom bekantskapskretsen.

Sålde själv ett hus förra året, och pratade med lite olika mäklare, och fick prisuppgifter på från 7 500kr och uppåt (den som tog 1,5% av försäljningspriset hade för oss blivit ganska dyr, då huset sålde för ca 30% mer än vi räknat med), så för mig låter 10 000kr ganska mycket. Ofta går traditionella mäklare att förhandla med, antingen för priset eller 'extra tillägg'.

Angående hur du känner för huset: visst huset har en massa bra saker, men är de sakerna det du faktiskt värderar högst i ett hus? Bra egenskaper skiljer ju från person till person och är högst subjektiva, och det låter som de egenskaper andra berättar för dig skall vara bra, inte är samma som du vill ha. Man får vara missnöjd med något som på pappret är 'bra', för vad som faktiskt är bra för dig, är upp till dig.

Tanken är att kontakta Hemverket för att ta tag i försäljningen av vårt hus. Huset kommer att läggas ut för under 400 000 kr, så det blir ju jättedyrt att anlita en traditionell mäklare. Jag funderar på Hemverket, eftersom de inte tar mer än 10000 kr. Är det någon som har erfarenhet av att sälja med dem?

Sedan får någon gärna hjälpa mig att sluta vara så förbannat tramsig... Det finns en massa fördelar med huset: kommunalt vatten och avlopp, bra uppvärmningssystem, kaklat badrum, massor med garderober, stor källare och tomt, osv. Men varje gång jag kommer dit ser jag bara problemen. Huset har konstig planlösning, golven är fula/trasiga och behöver bytas, tomten är vildvuxen, etc etc etc. HUR slutar man skämmas över det som inte är bra, och försöker vara stolt över det som faktiskt är riktigt bra med huset....?

Jag tror inte att man tjänar på att anlita Hemverket när man säljer ett billigt hus (och ska jag vara ärlig så tror jag inte att man någonsin tjänar på det).
Vår mäklare tar 1,9 procent, men för dyrare objekt ner mot 1 procent. Snittet i landet tror jag annars är 2-4 procent.

Jag tror inte att man tjänar på att anlita Hemverket när man säljer ett billigt hus (och ska jag vara ärlig så tror jag inte att man någonsin tjänar på det).
Vår mäklare tar 1,9 procent, men för dyrare objekt ner mot 1 procent. Snittet i landet tror jag annars är 2-4 procent.
Hur menar du då? Vad jag hört tar mäklarna här minst 35000 kr vid försäljning. Hemverket tar 10000 kr. Eller har jag fattat helt fel :confused: ??

Hur menar du då? Vad jag hört tar mäklarna här minst 35000 kr vid försäljning. Hemverket tar 10000 kr. Eller har jag fattat helt fel :confused: ??
Enklaste lösningen är väl att du kontaktar flera mäklare och sedan kontaktar den som känns vettigast och/eller är billigast.

Du har fattat fel.
Det är inte fasta priser för att sälja. De tar procent. Och man kan förhandla.

Dessutom är det inte du som ska gilla huset. Det är köparen.

Min upplevelse är att mycket är vunnet på att anlita en lokalt förankrad mäklare. Det kan vara någon som är aktiv i en stor kedja, men som säljer mycket i aktuellt område.

Vi både köpte och sålde pappas marklägenhet via samma mäklare och det var verkligen ett lyckokast. Vi slapp t ex ta nya bilder och han hade redan en hel hög med intresserade köpare som väntade.

Enklaste lösningen är väl att du kontaktar flera mäklare och sedan kontaktar den som känns vettigast och/eller är billigast.

Du har fattat fel.
Det är inte fasta priser för att sälja. De tar procent. Och man kan förhandla.

Dessutom är det inte du som ska gilla huset. Det är köparen.
Visst är det en procent de brukar ta, men många har nog också en minsta-nivå, dvs en "fast" avgift som de inte understiger. Som jag har förstått det.

Hade en föredetta kollega som sålde med/via Hemverket. Det gick inte jättebra, många saker 'krånglade' eller var svåra (enligt kollegan i alla fall) och huset såldes, tillslut, till en innom bekantskapskretsen.

Sålde själv ett hus förra året, och pratade med lite olika mäklare, och fick prisuppgifter på från 7 500kr och uppåt (den som tog 1,5% av försäljningspriset hade för oss blivit ganska dyr, då huset sålde för ca 30% mer än vi räknat med), så för mig låter 10 000kr ganska mycket. Ofta går traditionella mäklare att förhandla med, antingen för priset eller 'extra tillägg'.

Angående hur du känner för huset: visst huset har en massa bra saker, men är de sakerna det du faktiskt värderar högst i ett hus? Bra egenskaper skiljer ju från person till person och är högst subjektiva, och det låter som de egenskaper andra berättar för dig skall vara bra, inte är samma som du vill ha. Man får vara missnöjd med något som på pappret är 'bra', för vad som faktiskt är bra för dig, är upp till dig.
Jo, JAG tycker att huset har väldigt många fördelar, jag är bara rädd för att andra inte ska se förbi nackdelarna!

Jo, JAG tycker att huset har väldigt många fördelar, jag är bara rädd för att andra inte ska se förbi nackdelarna!
Det där kan du inte råda över så släpp det.

Du oroar dig för att mäklaren ska bli dyr, du oroar dig för att spekulanter inte ska tycka om huset. Inget av det där är saker som är vettiga att ödsla energi på.
Gör det bästa du kan. dvs ta in offert från flera mäklare. Välj den som är bäst.
Låt folk skapa sig en helt egen uppfattning av ert hus.

Det finns viktiga saker att oroa sig för. De där kan du hantera, och släppa. Tycker jag.

Peppdans
:banana::bump::banana::bump::banana:

Men varje gång jag kommer dit ser jag bara problemen. Huset har konstig planlösning, golven är fula/trasiga och behöver bytas, tomten är vildvuxen, etc etc etc. HUR slutar man skämmas över det som inte är bra, och försöker vara stolt över det som faktiskt är riktigt bra med huset....?

Konstig planlösning : Annorlunda och charmig planlösning som ger huset ett säreget, originellt uttryck.
Fula trasiga golv: Får lägga in golv jag gillar, istället för att dras med golv jag inte gillar för de är ändå rätt nya.
Tomten är vildvuxen: Naturtomt, eller naturligt växande trädgård. Alla vill inte ha platt gräsmatta.

Jag tycker det låter som ett intressant hus för en bohem.

Konstig planlösning : Annorlunda och charmig planlösning som ger huset ett säreget, originellt uttryck.
Fula trasiga golv: Får lägga in golv jag gillar, istället för att dras med golv jag inte gillar för de är ändå rätt nya.
Tomten är vildvuxen: Naturtomt, eller naturligt växande trädgård. Alla vill inte ha platt gräsmatta.

Jag tycker det låter som ett intressant hus för en bohem.
Jag hoppas verkligen att det stämmer att folk kan tänka så.... :) Det konstiga med planlösningen är bland annat att det till exempel bara finns två sovrum i huset, trots att det är ca 120 kvm på två plan. Uppe finns ett litet sovrum och ett VÄLDIGT stort. Vi sov i det stora, och fick LÄTT plats med både dubbelsäng och hörnsoffa... I det lilla får man inte plats med dubbelsäng. Antar att det skulle kunna gå att bygga upp väggar och göra ett mindre sovrum till där uppe, om man så önskar. Det blev nog lite konstigt när huset byggdes till på 60-70-talet...

Vi får väl se... Jag har inte råd att ha två hus särskilt länge till, och jag vill verkligen inte hyra ut om jag kan undvika det!

Jag hade inte velat sälja med hjälp av Hemverket. Min erfarenhet är att de objekt som säljs av dem här i stan (Göteborg) säljs billigare än de som säljs av "vanliga" mäklare.

Mamma sålde via Hemverket i en mindre småländsk stad, vilket funkade men jag vet att hon tyckte att det var jobbigt att hålla i saker så som budgivning och sånt själv.

När vi sålde vår lägenhet hade vi ingen som helst kontakt med eventuella köpare förrän pappren skrevs efter budgivning.

Vi sålde vårt radhus via hemverket. Det fungerade bra, inga konstigheter alls. Men det var ett nyrenoverat radhus i bra läge som vi visste skulle vara lättsålt. När vi sålt annat, mer svårsålt, har vi använt lokal mäklare.

Det enda jag saknade med hemverket var möjligheten att få rådgivning. Tex ringde en spekulant och ville köpa före visning, där hade det varit skönt att ha en mäklare som mellanhand.

Vi tog in offerter från lokala mäklare men sparade minst 20 tusen på att använda hemverket

Mamma sålde via Hemverket i en mindre småländsk stad, vilket funkade men jag vet att hon tyckte att det var jobbigt att hålla i saker så som budgivning och sånt själv.
?? Hålla i budgivningen själv??

När vi sålde med hjälp av Hemverket var budgivningen på deras webplats och vi behövde inte göra något alls förrän budgivarna bestämt sig för att de var klara.

Jag hade inte velat sälja med hjälp av Hemverket. Min erfarenhet är att de objekt som säljs av dem här i stan (Göteborg) säljs billigare än de som säljs av "vanliga" mäklare.

När vi sålde vår lägenhet hade vi ingen som helst kontakt med eventuella köpare förrän pappren skrevs efter budgivning.

Vår budgivning via hemverket gick via elektroniska bud på deras hemsida. Precis som vilken mäklarfirman som helst. Enda var att vi själva fick logga in och neka ett första skambud och så avsluta budgivningen. Annars inget att sköta?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Jag har en idé om att andra planlösningen på nedervåningen i vårt hus. Vi bor i ett radhus med köket ut mot vägen, sen en korridor med...
Svar
19
· Visningar
2 700
Senast: Ms_Antrop
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar