Erfarenhet av fullblod?

annis_e

Trådstartare
Jag ska köpa en ny häst här inom kort, och funderar på att titta på ett fullblodssto. Vad har ni för erfarenheter av denna ras? Och vad bör man tänka på? Är det bättre med halvblod eller är fullblod lika bra?

Sv: Erfarenhet av fullblod?

Känsliga, både i knoppen och kroppen, urtrevliga hästar som ofta kräver extra pjosk med det mesta och som inte lämpar sig som förstahäst.

Sen beror det väl på vad man ska ha hästen till, vill du tävla dressyr är det väl halvblod som gäller.

Jane_Done skrev:
Känsliga, både i knoppen och kroppen, urtrevliga hästar som ofta kräver extra pjosk med det mesta och som inte lämpar sig som förstahäst.

Håller med till fullo.

annis_e:
Dom flesta har inget som heter vinterpäls heller, och skav.. ja lindar man in dem i bommull och fårskinn så slipper man det förhoppningsvis.

Jag har ett arabiskt fullblod och jag älskar den här rasen då jag tycker att det är en mer personlig och mer lättlärd ras.

Den kanske inte passar bäst om man vill tävla mycket på hög nivå men den funkar jättebra om man vill tävla på klubbnivå. Sen beror det naturligtvis på ryttarens kunskaper och på hästens utbildningsgrad.

Men om du vill ha en trevlig häst att bara ha roligt med vill jag verkligen rekommendera denna ras som jag tycker är helt underbar!!!

:banana:

Fullblod är väldigt inteligenta djur! Som ibland kan vara något smartare än vissa människor. Så du kommer nog att kunna få typer av svar på dig fråga. Dels från de som älskar fullbloden och dels från de som anser att det är det västa som finns nästan. Den sista gruppen brukar bestå av personer som helt enkelt blir "lurade" av de kloka hästarna och därför anser att de är svårhanterliga.

För rätt person så kan mycket väl ett fullblod vara en bra första häst om den är rätt hanterad från början. Ofta är fullblod som varit i löåpträning enklare att hantera än de som bara gått som ridhästar. Sedan kan de löptränade vara svårare att rida för den som är ovan vid löphästar. Har inte riktigt samma signaler mellan häst och ryttare som vid vanlig ridning. Så om hästen inte är omskolad kan det bli lite problem ibland.

Så om du tycket att fullblodstoet verkar vara rätt häst för dig, titta på henne och känn efter om det känns bra. Man kan aldrig dömma en häst helt efter vilken ras den till hör.

Själv älskar jag fullblod och bland mina 12 hästar så är mitt fullblodssto den klart snällaste och mest lätthanterlliga utav dem. Skulle det komma en ren nybörjare hit som ville börja umgås med hästar hade jag börjat med henne. Litar till 110% på henne i alla lägen.

Fast vad jag menade att det kanske inte var bra förstahästar menade jag mer all övrig hantering och omvårdnad, inte ridning.

Min erfarenhet är att det varit ett sjå med att hitta rätt foderstat och få en bra tarmbalans. Jag har haft ett elände med mugg och regnskållor pga det. Min häst tål inte gräs speciellt bra utan det ger också mugg och skållor. Rätt mängd protein har också tagit ett tag att hitta.

Jag köpte min från Täby, helt fräsch vid besiktning, även röntgad. Sen släpptes han i hage och började skada sig. Minsta sak blir ofta stor med ett fullblod, slog på sig på benen, skaffade lymfangit. Huggen för att han inte var van att gå med andra hästar. Har fått åka till tandläkare för att fixa till hakar och foderinpackningar. Har haft lite pyssel med hans hovar också, att hitta rätt hovis, att att hitta rätt broddar så han inte slår sönder kronranden. Osv, osv, osv.

Sen har det ju varit övrig träning också, tex. att åka vanlig transport istället för lastbil, att sitta upp i stiglädret. Men jag tycker det är underbart ändå. Fast jag hade garanterat inte rett ut det om det varit första hästen.

Hej!! Jag är ny på detta forum, tänkte börja med ett svar på ditt inlägg:smirk:
Jag köpte mitt fullblod för snart ett år sedan. Hon kom direkt från tävlingsbanan och var förstås full av nerver, men det dröjde bara ngn månad så lugnade hon ner sig betydligt och hon är världens trevligaste att rida. Jag har gett henne en lång semester nu under vintern, för jag har läst att det är bra för galoppörer att få en lång viloperiod innan man "gör om" dem till ridhästar. Hon får vila och bara ha det bra, så skall jag börja bygga upp henne lite lätt till våren.
Hon är väldigt väluppfostrad och lätt att ha att göra med (särskilt om jag jämför med egensinninga halvblodet och den ena ponnyn som vi har).
Jag kan bara säga; fullblod är kanon:love:
Förresten, en nackdel har hon; hon är väldigt känslig i huden, skrapar av sig skinnet hur lätt som helst, och slår gärna i benen när hon leker i hagen, och svullnar då med en gång. Dess bättre så läker hon väldigt fort, så det kan jag leva med.
Cicci

Mitt fullblod köpte jag förra året och det har mest varit skador, inte stora skador men tillräckligt för att hon fått stå.

Hon började med att skära upp bakbenet vid hasen, blev inget allvarligt, träffade inte senan, men fick då vila i två veckor innan jag satt igång henne igen. Dessa hästar verkar vara bra på att göra illa sig i hagen :p.

Sen har hon haft problem med sin kropp, är vanligt med förre detta galopphästar tydligen enligt ET:en vi tog ut. Hon var sne och spänd i olika muskler.

Nu är hon helt bra. Har inte varit skadad på tre månader, peppar peppar. Hon är en kanon häst, duktig på att hoppa, har ett ganska hett humör, men är världens gosigaste när hon sätter den sidan till.
Jag kommer alltid vara frälst vid fullblod :)

Mitt arabiska fullblod har hållt sig helt frisk hela tiden jag haft honom(Peppar, peppar).
Något besök hos tandläkaren har jag dock gjort men det bör man göra med alla hästar.
Riktig vinterpäls har han oxå så inga problem med skavsår och dylikt.

Det värsta med att ha en arab är alla elaka kommentarer man kan få:
-Vad har du för häst?
-En arab.
-Hur f*n kan du ha en sån häst!!

Det är kommentaren man ofta får...som oftast helt bygger på fördomar:cry:

"Det värsta med att ha en arab är alla elaka kommentarer man kan få:
-Vad har du för häst?
-En arab.
-Hur f*n kan du ha en sån häst!!

Det är kommentaren man ofta får...som oftast helt bygger på fördomar"

Fast det TV programmet som var förra året då.... hrm utställningar i balklänning och hela kittet... :crazy:
Babyolja runt ögon o nos och att de ska se ut som sjöhästar.....
Vilken bild ger det?
Håller man bara inte på sådär, så är det lugnt. Bara man inser att det är en häst och behandlar dem som hästar. Balklänning och hästar hör liksom inte ihop.
Det är inget fel på araberna i sig, men den bild som ibland visas utåt gör kanske att folk drar öronen åt sig.

Jag rekomnederar fullblod! Jag har själv ridit dem mest de sista åren.
Så nu då man hoppar upp på ett hlavblod tycker jag att det är stor skillnad..
Men som alla andra sakt beror det jätte mycket på hästen humör, som med alla mänkiskor så man olika (i regel är ofta araberna mer nerviga)

Men jag gillar araben just för det! Det händer nått då man rider dem ;) inte som när man rider kompisens jätte välutbildade halvblod :) Men allt har ju sin charm :D

Senast ändrad:

Trevliga hästar att rida, ofta med jättebra galopp (eftersom de är avlade för att galoppera) Kan bli utomordentliga ridhästar.

Tyvärr har jag fått erfara mkt dåligt från dem med. Många har nerverna utanpå, dålig hud (får skav av minsta lilla) och ofta dålgia hovar (har faktiskt träffat en som aldrig kunde gå utan skor, inte en endaste dag för hela hoven föll sönder då) vilket leder till hög hovslagarräkning. Har träffat dem som absolut inte tål minsta lilla havre (de exploderar) och kommer de från galoppbanan har de ofta med sig olater som vävning (den vanligaste som jag sett) och luftsnappning. Kan ha svårt att hålla hull.

Självklart finns det olika fullblod! Så jag tycker att du ska testa dig fram. Jag har själv ridit fullblodsgaloppörer, den ena drog så fort man spände sig, nästa kunda du köra på med lastbil utan att han reagerade. En bockade så fort man la till skänkel (kittlig) och en annan hade världens mysigaste galopp men var rädd för minsta löv som flög förbi.

Lycka till!
//Lillan

Jag har en häst som har fullblod i sig, rätt mkt, men hon är som ett renrasigt fullblod både till utseende och sättet. min häst är supertrevlig, älskar att arbeta, har fin gång, fint hopp, charmig och go på alla vis. när jag fick henne var hon rättså "nervig" och så som många upplever fullblod. men när man väl lär känna varandra är fullblod den trevligaste rasen! MKT arbetsvilliga, trevliga att hanskas med, och bra tävlingshäst. Bara för min häst är sån menar jag inte att ALLA är det, men alla fullblod jag har träffat är liknande:)

Jag gillar inte fullblod alls, inte min typ av hästar.
De erfarenheter jag har av dem är att de är heta och nerviga, att de kan inte vila någon dag för då exploderar de, rädda för det mesta.
Har blivit avkastad från fullblod när de velat testa.
Jag föredrar smarta hästar som testar ens ledarskap på sätt som inte är farliga för ekipaget.
Sedan finns det så klart underbara fullblod som med klokhet och trygghet tar sig an omgivningen.
Och de har ofta en underbar galopp när de inte drar järnet då förstås. ;)

De verkar också vara hästar som lätt går "sönder", behöver mycket mat för att hålla hullet, inga tåliga saker direkt..

Heulwen skrev:
Jag gillar inte fullblod alls, inte min typ av hästar.
De erfarenheter jag har av dem är att de är heta och nerviga, att de kan inte vila någon dag för då exploderar de, rädda för det mesta.
Har blivit avkastad från fullblod när de velat testa.
Jag föredrar smarta hästar som testar ens ledarskap på sätt som inte är farliga för ekipaget.
Sedan finns det så klart underbara fullblod som med klokhet och trygghet tar sig an omgivningen.
Och de har ofta en underbar galopp när de inte drar järnet då förstås. ;)

De verkar också vara hästar som lätt går "sönder", behöver mycket mat för att hålla hullet, inga tåliga saker direkt..

Ja, vissa människor passar ju inte med vissa människor. Fullblod är KÄNSLIGA, det är det många kallar för heta och nerviga. Dom har mkt temperament och har dom då fel ägare så blir det inte så bra i slutändan.

Sen vad gäller fullblod som kommer direkt från galoppbana så förstår jag varför dom alltid gör illa sig i hagen eller liknande, jo för att dom står inne i sinna boxar 24 timmar om dygnet, det enda dom gör är att gå i sin skrittmaskin, och galopperas på banan, det är inte många som får vara ute och gå i en hage.

Min häst hade aldrig sett en kuperad hage när hon kom till mig så vad hände, jo hon skar upp hasen, det samma gjorde min ponny, fast han blev blockhalt redan första dagen i en kuperad hage, hade vrickat sig. Nu har inte mitt fullblod gjort illa sig på flera månader, hon har lärt sig att lyfta på fossingarna och vill inte ens komma in längre för att hon verkligen trivs. En annan sak är att hon är super tålig mot kyla, därimot kan hon inte bli kall om ryggen, då kan jag inte rida, men annars så brukar hon vara den varmaste i stallet :D

Sen har hon jääääte bra fötter, hon kunde säkert gå barfota om man ville det. Fördommar finns i varje människa och åsikter, jag själv gillar inte halvblod, fega, urtrista och går rätt på en, det är min bild av halvblod.

Klister skrev:
Dom flesta har inget som heter vinterpäls heller, och skav.. ja lindar man in dem i bommull och fårskinn så slipper man det förhoppningsvis.

Är det bara jag som aldrig har haft skav på min häst? :p

Jag har inte haft skav, inte heller har min dåliga hovar, han har varit barfota u drygt ett halvår. Men å andra sidan drog han på sig en avpsrängnningafraktur.

Cool också.

Har också bara postiva erfarenheter av fullblod! Rider dels galoppörer och dessutom är i princip alla ridskolehästar fullblod som gått på banan innan. :D

Visst har sett de negativa sidorna oxå med dåliga hovar och skav, men samtidigt så älskar jag deras vakenhet och framför allt att dom är så lätta i typen. Set dagligen både dom "nervösare" men även de kolugna som "aldrig" stirrar upp sig! ;)

Vill du veta mer om fullblod och galoppörer så sök på galoppforumet! Finns många gamla trådar om detta ämne där! Lycka till med hästletandet!! :bump:

Jag har aldrig haft skav på min:p
Och hovarna har jag fått ordning på när jag hittade rätt hovslagare, hon har typiska fullblodshovar.

Sen är det väl kanske så att fullblod är lite dyrare i drift:smirk: .
Min tjej:
Måste skos var 6:e vecka.
Kräver mycket mat.
Måste stödfodras hela betessäsongen, en hel del på slutet.
Dyrare försäkring än andra raser
Får lätt hakar.
Jag står nog oftare och tvättar småsår än andra...

Men allt detta vägs självklart upp av hennes underbara personlighet och psyke:love:
Hon är världens snällaste att ha att göra med , lätt att hantera. Aldrig några problem för vem som helst.
Hon är väldigt nyfiken, och så "vaken"! Ser hon nåt nytt på stallplanen tex så ska hon nyfiket inspektera vad det är för något. Hon är hela tiden "med".
Hon är väldigt lättlärd, och rolig att rida! Pigg och framåt , vill självklart springa helst och mycket;) . Men hon har ALDRIG någonsin tex bockat med mig på, vilket jag upplever att andra raser gör när dom blir till sig.
Hon är varm och go, har ett stort hjärta. Är aldrig dum mot andra hästar, går bra ihop med vem som helst.
Och hon är smart och blixtsnabb i sitt tänk!
Hon visar väldigt tydligt jag vill/vill inte.

Älskar min flicka, kan inte tänka mig en annan häst!
Jag upplever fullbloden som mer nyfikna och vaknare än andra raser.

Jag har ett Engelskt fullblod!

En underbar dam!

Efter en vinter utan täcke har hon nu äntligen fått vinterpäls och en riktigt bra sommarpäls så hon slipper besväras så mycket av alla flugor och knott också.
Skav har hon aldrig haft.

Min dam har blivit tränad som ung och då kan de vara lite nerviga och svåra. Min vävde mycket förut, men nu går hon på lösdrift och jag har stallet själv så då har hon totalt stressat av och är en helmysig häst.

Sally som nu är mamma på heltid då hon inte trivdes med ridningen

Fullblod är underbara, men kräver mycket tid, är inte hanterbara av alla (man bör inte stå i kollektivstall tycker jag), dyra att försäkra och kräver en hel del mat om de börjat tappa vikt, men har man fått upp dem i vikt så verkar det som de klarar sig bra på ungefär lika mycket mat som ett halvblod.

Så nu håller jag tummarna för att du skaffar dig ett fullbod :D

Liknande trådar

Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 554
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
811
Senast: Nevermind
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Tora
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 236
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA