erat härligaste ridminne

C

catta_84

mitt var en kväll mitt i den kalla vintern för 2 år sen... jag och en kompis er ut på ängarna i månljuset... det var fullt med snö, upp till fram knäna på hästarna... det ända man hörde när vi galopperade runt på ängar var hästarnas flås... utöver det var det heeeelt tyst... sååååå härligt.....
 
Sv: erat härligaste ridminne

1
Det som är mitt främsta är första gången jag på mitt blivande sto töltade fortare än skritt. Började samla lite och helt plötsligt reste sig framdelen och rumpan ner och det bar iväg. Det var i januari i år men behöver bara tänka på så känner jag samma underbara känsla.

2
Red ett piggt och roligt sto och stallägarinnan red sin 1a klass hingst. Började på en väg bit i lugnt tölt för att ligga i bredd i ökad tölt. Det var helt underbart och hade kunnat fortsätta hur länge som helst.

3
Första gången jag red ett sto med väldigt bra kapacitet (VM). Hade ridit mer "vanliga" islänningar före och snacka om att det var en annan känsla. Man är verkligen lyckligt lockat att hamnat i det stallet man har för hur många får ut och skrutta i skogen med en sådan häst.

Egentligen är det lite komiskt att först på 3:e plats så kommer en VM häst och på första kommer en överviktig grisepassare :rofl:
 
Sv: erat härligaste ridminne

Ett av dom allra härligaste ridminnena jag har var en majkväll för tre år sedan. Jag och min underbara kallblodsvallack red in på en skogsstig, solen sken fast klockan var efter 19.00. Det var fullt med björkar som precis började slå ut och marken var vit utav vitsippor. I träden sjöng fåglarna..ååååh härliga vår..Det är lång dit nu..
 
Sv: erat härligaste ridminne

För snart 20 år sedan gjorde jag och min nordsvensk Tanja vår första långritt tillsammans. Jag hade fått som uppdrag som journalist att rida genom Katrineholms kommun från norr till söder och skriva om mina upplevelser under tiden.
Jag hade inte förberett någonting i form av övernattning utan bestämde mig för att ta dagen som den kom och be om lov att övernatt på olika gårdar längs vägen.
Jag startade ganska sent på kvällen i slutet av maj och red i majskymningen söderut. Efter några timmar insåg jag att det började bli väl sent för att knacka på på någon gård. Istället började jag se mig om efter ett lämpligt ställe att övernatt utomhus. Till slut hittade jag en gräsklädd glänta i en ekbacke där jag både kunde binda hästen mellan två träd och hitta en slät plätt åt mig och hunden att sova på. Jag kokade en kopp te på stormköket, kröp ned i sovsäcken och låg där och tittade upp mot stjärnorna med hunden på ena sidan och hästen några meter bort.
Jag undrar om jag någonsin har varit lyckligare än då...
 
Sv: erat härligaste ridminne

1: Förra ridlektionen när jag äntligen lyckades på riktigt med en halvhalt. Min tränare har visat gång på gång hur man ska spänna ryggen för att hästen ska samla sig men jag har aldrig lyckats kopiera. Så plötsligt denna miljonte gång man får det demonstrerat för sig så går det! Flera gånger! Den känslan kommer jag leva på länge:love:

2: Första gången jag red ut med första medryttarhästen. Jättefin höstdag, hästen var snäll som en ängel. Red på långa tyglar i alla gångarter. Fast nästan alla gånger man rider honom är lika underbara. Världens finaste häst!:D
 
Sv: erat härligaste ridminne

Har egentligen många härliga, men på första plats kommer när jag var på en tvådagarsritt tillsammans med några härliga hästar och människor! Vi red islänningar över stock och sten, i formation och på rad, badade med "våra" hästar, övernattade och red i hällregn och sol! En helt underbar upplevelse!

Turridning050726-2758.jpg
[/IMG]
Turridning050726-2774.jpg
[/IMG]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: erat härligaste ridminne

Långritten tillsammans med en kompis och våra dåvarande hästar för några år sen :p
Jobbigt, men riktigt kul.
Det tog två dagar, vi sov över hos henne (hon bor ca två mil från stallet där våra hästar stod) och hade hästarna i en hage i närheten.
Totalt blev det ca 5-6 mil på hästryggen :love:
 
Sv: erat härligaste ridminne

ett av de härligaste hästminnet jag har är för några år sedan då jag och dåvarande sköthästen på ridskolan red ut och allt var bara perfekt hela tiden! Red dressyr på en äng, barbacka, solen lyste och pållen gick heeelt perfekt. Det var en av mina sista uteritter på henne innan hon blev sjuk... Jag saknar henne riktigt mkt men varje gång jag tänker på just den där uteritten blir jag helt varm... :cry:

Ett annat mysigt hästminne är självklart när jag fick min prins... Okej att det inte alltid gått sådär skitbra, men gud vad jag älskar honom... Där kan man snacka kärlek vid första ögonkastet:love: hann provrida 5 min innan jag insåg att det här var min häst! :) släpper honom aldrig...
 
Sv: erat härligaste ridminne

Förra vintern, nysnö, solsken och galopp i skogen. Underbart! :love:
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 995
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 237
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp