Erat bästa insektmedel. (Sammanslagen)

A

Annika_38

Vilket är det bästa insektsmedel ni använder er av?
Alltså mot sommarens plågor, mygg, knott mm.
Köper ni jättedyra produkter eller gör ni egna som fungerar?
Använde i somras Fly-Free från Hööks, tyckte inte det gjorde någon skillnad.
Gjorde egen av äcv, vitlök och vatten, tyckte det fungerade bättre än Fly-Free, MEN det luktade VÄLDIGT mycket om honom.:angel: .
Börjar nu förbereda eksem-sommaren-07 och vill till den här sommaren försöka hitta ett medel som fungerar.
(Självklart använder jag eksemtäcke).

Sv: Erat bästa insektmedel.

Vad är det på bilden, älg???? hahahahaha....

Hej. Det absolut bästa medlet jag någonsin provat är "Equimin Sommarspray" som jag köper/köpte på EKO. Det är en turkos sprayflaska och det luktar lite som av tjära och ecalyptus (stavning?).

Jag har provat det mesta, tro mig! Egna "hemmakok och massor av färdiga sprayer som jag köpt för massor av pengar. Men inget av dem hjälpte mot min hästs stora skräck: Bromsarna! :eek:

Men så fick jag tipset här på Buke om denna "Sommarspray" och jag lovar! Sommaren var räddad! :love: Bromsj*vlarna landar inte ens på hästen när man sprayat honom! :banana:

MEN säg den lycka som varar! :( :cry:

Tydligen innehåller den citronella och nu har EU förbjudit alla sådana medel med just citronella som ingrediens. Jag hoppas att företaget (Stassek) hittar på något annat lika bra.

Det löjliga är att citronella , som är en eterisk olja, är fullt lagligt att köpa separat så om Stassek kunde fortsätta tillverka sommarsprayen utan citronellan så kunde man själv blanda i det efteråt ;)

Ps. Men jag fattar inte en sak: Sprayen finns fortfarande med på Stasseks hemsida!? Någon som vet något om det? Det blev ju förbjudet i slutet av förra sommaren/början på hösten?

Låter lovande, ska kolla upp det.
Konstigt med citronellan, vart kan man köpa det?

Du kan köpa det här t ex: http://www.aromacreative.se/

Men när det gäller Equimin Sommarspray så undrar jag om det egentligen är citronellan som håller bromsarna borta för det finns citronella i många sprayer som inte håller de jävlarna borta :confused:

Blandar egen med vitløk, citronella, vatten och matolja. Ska ev testa att hælla i nåt mer i sommar, just før bromsarna som det inte ær perfekt hållbarhet mot... :crazy:
Funkar bra, min hæst går på vældigt insektsrikt bete och ær klart minst biten, går ju æven att blanda ihop till egen ønskad styrka (dock brukar dom klaga i køket nær jag varit i farten... :devil: )
Har inte hørt att citronella skulle blivit førbjuden, den innehåller ju typ alla medel?

Jag har oxså hört talas om den där "sommarspray". Hoppas den finns att köpa i sommar med!

Vilket är det bästa insektsmedel ni använder er av?
Alltså mot sommarens plågor, mygg, knott mm.
Köper ni jättedyra produkter eller gör ni egna som fungerar?
Använde i somras Fly-Free från Hööks, tyckte inte det gjorde någon skillnad.
Gjorde egen av äcv, vitlök och vatten, tyckte det fungerade bättre än Fly-Free, MEN det luktade VÄLDIGT mycket om honom.:angel: .
Börjar nu förbereda eksem-sommaren-07 och vill till den här sommaren försöka hitta ett medel som fungerar.
(Självklart använder jag eksemtäcke).

Det bästa jag använt är den här...horsewize sommarspray, jättebra verkligen, dock måste man spruta på nytt varje dag men det är otroligt effektivt.

Bästa flugmedlet är lungt Dr. Schattes. Helt otroligt bra!!! Funkar mot alla former av insekter och kryp. Finns att köpa hos bla. häst och hälsa

Vad är Dr. Schattes för något?? Finns det någon hemsida att läsa om det, inehåll? Pris?

jag gör eget.vatten.äppelcidervinäger och vitlök.

finns bara ett insektsmedel som fungerar tokbra och det är Absorbine UltraShield

för mig har ett huskurstips varit oumbärligt på mina hästar under somrarna.
pressa en massa vitlök i olja (mat eller oliv, vilket som) och låt den dra in i några veckor. jag lät mina dra i en månad. nackdelen är ju lukten, men för mig har det funkat kanon.
är kanske olika. men billigt för den som har lite silver i plånkan.

Det bästa hittills har varit Mygg & sånt som finns på lantmännen eller godegården....

Jättesvag jodopax!

Det funkar jättebra.

Använder inget annat och min häst är inte alls biten på somrarna.

Billigt och bra.

Mixa persilja vitlök pressa citron och matolja. Spraya på hästen eller salladen funkar till båda!

Liknande trådar

Hästvård De värsta plågorna på sommaren brukar ju vara knott, fästingar och eventuellt broms. Dörför görs ju också de flesta insektsmedel för...
Svar
4
· Visningar
1 306
Senast: Totola
·
N
Hästvård Har sett att det redan finns många trådar om detta men ingen om allt så jag tänkte att jag kan ju skriva en egen... Vitlök läste jag...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: Nengirl
·
L
Hästvård Nu är sommaren på väg, och det är dags att ladda upp inför eksemsäsongen. Det här blir min första sommar med eksemhäst, och jag blir...
Svar
17
· Visningar
1 259
Senast: Illuzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka