erarenheter av skada på peruneus tertius?

L

lexi

mitt 5 åriga sto slet tyvärr av en muskel i juni. muskeln går mellan has och knä, heter peruneus tertius.
blev ord av vet 3 mån boxvila. hon fick dock stå i 4x4 m hage ist på dagarna.nu har dessa 3 mån gått,och jag har börjat promenera ngr 100m/dag m henne.
har väldigt lite erfarenhet av konvalecenter, så nu undrar jag hur sätter jag igång henne på bästa sätt?
har för mig att skritt med vagn skulle "ta på" has leden mer,är det kanske bättre att skritta henne fr ryggen? skonsammare för hasen alltså?
har ngn erfarenhet av skada på just denna muskel, hos travhästar? kan de verkligen bli bra igen? tycker den verkar ha väldigt stor betydelse för rörelsen, den gör att hela hasen alls kan böjas.

Sv: erarenheter av skada på peruneus tertius?

hallåå ingen...? :(
martha... är inte du jätte duktig på konvalecenter...?

Fick du inte något uppträningsprogram av vet. ?

Jag har ingen erfarenhet av en sån "stor" skada av den muskeln som din häst har men ... jag föredrar att skritta för vagn .
Du bättre koll om hästen börjar gå snett och inte vill använda aktuellt ben .
Om du rider så måste hästen balansera sig själv + dig .

JAg har heller ingen erfarenhet av en sådan skada, så där har jag inget att tillägga.
Men, huruvida man har bäst koll på hur hästen brukar sin kropp från vagn eller från hästryggen, beror ju helt på hur kapabel man är som ryttare.

jag är rätt erfaren ryttare men jag föredrar att köra om det går ..vid en hasskada.

.
Du bättre koll om hästen börjar gå snett och inte vill använda aktuellt ben .
QUOTE]

Det var detta jag svarade på.
Huruvida en hasskada mår bäst av att ridas eller köras vet jag inte. Rent spontant skulle jag väl också säga körning, å andra sidan vet jag att det är rätt vanligt med hasproblem på körhästar (alltså inte travare, utan "vanlig" körning).

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Min 3-åring skadade sig ordentligt i hagen just före 3-årstest. Hade tappat en sko och var ovillig att röra sig i högre gångart än...
Svar
2
· Visningar
1 134
Senast: Sar
·
B
Hästvård För två månader sedan åkte jag med min varmblodstravare till en ganska stor hästklinik med kunniga veterinärer för att göra en...
Svar
9
· Visningar
4 135
Senast: Bergmutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall