Era sämsta hästköp

Angelina

Trådstartare
Har ni köpt häst och bittert ångrat er? Jag har ägt tre hästar som jag inte varit nöjd med och som jag önskat att jag aldrig köpt. Ibland kan jag tänka att jag ändå lärt mig mycket av dessa hästar så helt bortkastat har det inte varit men det finns ju så många underbara hästar man kan ha istället.

Hästar som jag önskar att jag inte köpt:

1: Såg en skitsnygg avelshingst och ville köpa ett sto som hade honom som pappa. Av en slump hade en kompis kompis ett sånt sto på foder som skulle lämnas tillbaka. Ringde ägaren och fick köpa stoet (lite dyrare än jag tänkt men så blir det väl när man frågar). Eftersom det var vår skickade jag henne på betäckning och när hon kom hem red jag henne tills hon blev för rund om magen. Inga problem. Så får hon fölet och när fölet är avvant så ska jag börja rida igen. Det går inte bra! Hon är helt omöjlig och vill sticka iväg hela tiden. Vi prövar allt, jag lämnar bort henne till en erfaren ryttare som ger upp. Till slut ringer jag fd ägarna och säger att de får köpa henne för slaktvärdet eller så går hon till slakt. De köper tillbaka henne. Fölet blir inte heller något att ha men fick ändå leva ett långt liv.

2: Köpte ett russföl som var för smart för sitt eget bästa! Hon ville vara sin egen och var inte speciellt intresserad av att samarbeta.

3: Jag bor i norr och köpte en häst från söder. Den skulle vara väldigt snäll att rida för mig som blivit rädd. Den vågade inte jag rida (men andra gjorde det så det kanske handlade om mig). Hästen var helt underbar som vän så jag tänkte att hon får väl vara kvar. Efter några veckor fick hon problem med ögonen, prövade det mesta men det blev inte bra. Som en sista utväg fick hon en fodervärd söderut och ögonen blev bra (kan vara att det var fuktigare luft där och här är det torr luft).

Av detta har jag främst lärt mig att inte köpa häst osedd, att inte bara falla för ett snyggt yttre och en bra stam, att ponnyer kan vara överjävliga om de känner för det och en massa annat nyttigt:D.

Sv: Era sämsta hästköp

Ja, jag ångrar att jag inte läste på mer om fång innan jag köpte min islänning som haft "lindrigt fång". Om jag lärt mig mer hade jag avstått köpet, eftersom jag från erfarenheter fick lära mig att fång är mycket svårare att förebygga/hantera än man kan tro... :(

Av detta har jag främst lärt mig att inte köpa häst osedd, att inte bara falla för ett snyggt yttre och en bra stam, att ponnyer kan vara överjävliga om de känner för det och en massa annat nyttigt:D.

alltså, jag ångrar inte att jag köpte pållen.. Men jag har dock lärt mig att man inte kan köpa BARA p.g.a. utseende.. :angel:

Man får nog lov att väga för- och nackdelar mot varann lite mer än jag gjorde när jag köpte min.. (om man säger så:angel:)

Men, trevligare häst får man nog leta efter. En sån riktig kompis är det inte varje dag man hittar. Hoppas bara han blir frisk så han går att använda oxå..

Vi har köpt en B-ponny som förmodligen hela tiden haft ont i knäna och frambenen.Han har hela tiden rusat och inte velat gå i rätt form och arbeta med bakdelen-för att han inte har kunnat.Nu har vi dessvärre efter över ett års behandlingar och ständiga ATG besök tvingats ta bort honom.Han hade spatt i bakbenet,kroniska inflammationer i knän och hasleder samt pålagringar på lederna.
Han var besiktigad av säljarens vetrinär men aldrig röntgad eftersom vi tyckte att det inte behövdes ,han var inte heller så dyr.Det var annars en mycket snäll och trevlig ponny att hantera och hoppglad,hade han varit hel hade han varit en suverän tävlingsponny.Problemen började nästan direkt efter köpet men säljaren ville inte ta tillbaka honom.

Ja, jag ångrar att jag inte läste på mer om fång innan jag köpte min islänning som haft "lindrigt fång". Om jag lärt mig mer hade jag avstått köpet, eftersom jag från erfarenheter fick lära mig att fång är mycket svårare att förebygga/hantera än man kan tro... :(

Ja, fånghästar ska man nog akta sig för! Det är ingen trevlig sjukdom att dras med (om det nu finns några trevliga sjukdomar?).

Vi har köpt en B-ponny som förmodligen hela tiden haft ont i knäna och frambenen.Han har hela tiden rusat och inte velat gå i rätt form och arbeta med bakdelen-för att han inte har kunnat.Nu har vi dessvärre efter över ett års behandlingar och ständiga ATG besök tvingats ta bort honom.Han hade spatt i bakbenet,kroniska inflammationer i knän och hasleder samt pålagringar på lederna.
Han var besiktigad av säljarens vetrinär men aldrig röntgad eftersom vi tyckte att det inte behövdes ,han var inte heller så dyr.Det var annars en mycket snäll och trevlig ponny att hantera och hoppglad,hade han varit hel hade han varit en suverän tävlingsponny.Problemen började nästan direkt efter köpet men säljaren ville inte ta tillbaka honom.

Fy, vad trist!!

Glömde skriva vad jag lärt mej av detta köp-Att alltid röntga även om hästen inte är så dyr samt longera hästen på böjt spår vid vetr.bes.

hallå.. de låter som ni pratar om hästar som om dom vore kläder eller nått!

hallå.. de låter som ni pratar om hästar som om dom vore kläder eller nått!

Ja, så kan det ju verka!! Jag kan helt ärligt säga att jag älskat alla mina dåliga köp, haft dem i flera år innan jag av olika anledningar låtit dom vandra vidare. Jag har inte hästar som slit och släng och det ska mycket till innan jag ger upp. Jag har gråtit floder när de lämnat mig.

Däremot så kanske jag inte köpt vissa hästar till att börja med om jag vetat hur det skulle bli.

När jag sålt en häst eller förlorat en häst blir det nästan alltid så att jag köper första böästa jag åker och kollar på innan jag hinner tänka efter, intalar mig själv att detta verkligen är hästen för mig och att jag kommer älska den sen när jag fått hem den tänker jag alltid på hur det hade blivit om jag hade tagit en annan, jag kan aldrig sluta läsa hästannonser och hoppas på att jag ska få en annan eler tänbk om jajg haft den där istället är bara en av minna hästar jag aldrig kännt så för och det var min första stor häst som jag räddade från ett dåligt liv och fick han av ägaren han och jag fick en jätte bra relation.

Ja, när jag köpte hästen jag har nu ångrade jag mig men jag sålde henne inte för det. Jag ångrade mig i 1,5 år tills jag kom på att det är i mig felet ligger. Min rädsla, lathet och att jag är så inkonsekvent.

Så jag tog tag i mig själv och nu är hon min drömhäst.:love:

Precis vad jag tänkte... Blir lite rädd för den mentaliteten som verkar råda just nu, är inte hästen precis som man tänkt sog så är det fel på hästen/tidigare ägare osv så ska man reklamera. Det ingen maskin! En del verkar tro att bara för att hästen varit på ett sätt hos säljaren så är den så, alltid! Det är inte så enkelt, hästar är levande varelser och de blir enormt påverkade av vem som hanterar dem. Att säga att jag var inte nöjd med hästen så jag skicka tillbaka den är som att säga att bilen jag köpte funkade inte så den reklamerades men så är det ju inte, det är en häst inte en bil. Visst om säljaren ljuger så förstår jag men det verkar vara en trend att inte förstå att hästar blir vad man gör dom till. Men jag menar inte att man tvunget ska behålla en häst om det inte funkar, hästen lär knappast vara lycklig då heller. TS och ni andra, menar inte att just ni är så som jag nyss beskrev (känner ju ingen av er), bara reflekterade lite över detta fenomen...

Jag köpte min häst för 4 månader sedan och jag har inte ångrat mig ett dugg!
Han är mitt allt och så fort jag såg honom var det kärlek vid första ögonkastet. Jag provred honom 2 gånger, men redan efter första gången så visste jag att det var hästen för mig.
Vi tävlar hoppning och det går jättebra. Jag kommer antagligen sälja honom om ett par år då jag har kommit upp i klasserna. Då vet jag att han kan lära nåon annan det som han lärt mig.
Här kommer några bilder på min skönhet!
http://s183.photobucket.com/albums/x50/flumbarnet/?action=view&current=hjk.jpg
http://s183.photobucket.com/albums/x50/flumbarnet/?action=view&current=ppp.jpg
http://s183.photobucket.com/albums/x50/flumbarnet/?action=view&current=000.jpg
http://s183.photobucket.com/albums/x50/flumbarnet/?action=view&current=050907153449.jpg

För några veckor sen köpte jag en häst med pålagringar, deformerade hovben, reservation i föräkringen mm mm.
Det är mitt sämsta hästköp, men jag vet ju vad jag gav mig in på å andra sidan.

jag har aldrig ångrat ett hästköp.
däremot har jag sålt om jag inte tycker vi passat ihop.
eller om hästen inte motsvarar det man vill göra (tex inriktning)

finns ingen idé att ångra hästköp.
man lär sig ngt nytt istället och bli erfarenheter rikare.

Har ni köpt häst och bittert ångrat er? Jag har ägt tre hästar som jag inte varit nöjd med och som jag önskat att jag aldrig köpt. Ibland kan jag tänka att jag ändå lärt mig mycket av dessa hästar så helt bortkastat har det inte varit men det finns ju så många underbara hästar man kan ha istället.

Hästar som jag önskar att jag inte köpt:

1: Såg en skitsnygg avelshingst och ville köpa ett sto som hade honom som pappa. Av en slump hade en kompis kompis ett sånt sto på foder som skulle lämnas tillbaka. Ringde ägaren och fick köpa stoet (lite dyrare än jag tänkt men så blir det väl när man frågar). Eftersom det var vår skickade jag henne på betäckning och när hon kom hem red jag henne tills hon blev för rund om magen. Inga problem. Så får hon fölet och när fölet är avvant så ska jag börja rida igen. Det går inte bra! Hon är helt omöjlig och vill sticka iväg hela tiden. Vi prövar allt, jag lämnar bort henne till en erfaren ryttare som ger upp. Till slut ringer jag fd ägarna och säger att de får köpa henne för slaktvärdet eller så går hon till slakt. De köper tillbaka henne. Fölet blir inte heller något att ha men fick ändå leva ett långt liv.

2: Köpte ett russföl som var för smart för sitt eget bästa! Hon ville vara sin egen och var inte speciellt intresserad av att samarbeta.

3: Jag bor i norr och köpte en häst från söder. Den skulle vara väldigt snäll att rida för mig som blivit rädd. Den vågade inte jag rida (men andra gjorde det så det kanske handlade om mig). Hästen var helt underbar som vän så jag tänkte att hon får väl vara kvar. Efter några veckor fick hon problem med ögonen, prövade det mesta men det blev inte bra. Som en sista utväg fick hon en fodervärd söderut och ögonen blev bra (kan vara att det var fuktigare luft där och här är det torr luft).

Har änsålänge inte ångrat nåt häst köp!

Tja ångrar och ångrar. På ett sätt ångrar vi det på ett annat sätt inte.

Köpte ett polskt halvblod av den grövre typen. genom snäll och bussig aningens bufflig och har mycket personlighet. Inte helt lätt att roda. Visade sig ha flera fel på ett framknä på röntgen och kommer bli utdömd. Tyvärr. Han var billig i inköp och min mor ville bara ha en mysig häst att träna lite lätt med.

Han fick min mamma att komma över första rädslan och våga lite mer igen (hon hade en kraftig avåkning förra vintern som satt i länge) och han får ett värdigt slut på sitt liv. Han mår bra hos oss och stormtrivs.

Men såhär i efterhand hade det kanske varit bättre om vi väntat och inte köpt honom.

*k-l*

Vi köpte en BRA ponny till min son för många år sedan, trots att han egentligen ville haft en anna ponny(som jag ansåg inte hade tillräckligt bra kapacitet):o

det fungerade aldrig mellan sonen och den ponnyn jag köpte, utan vi fick sälja henne efter några månader.:angel:

Köpte sedan den andra ponnyn, den som sonen ville haft från början.

Och de tävlade glatt och framgångsrikt.:banana:

Lärdom:

Lyssna alltid på dina barns åsikter:idea::love:

Stackars er som har ångrat erat köp. Det kan inte vara lätt eller kul att sälja hästen sedan

Stackars er som har ångrat erat köp. Det kan inte vara lätt eller kul att sälja hästen sedan

Nej, det är inte kul och sannerligen inte lätt. Man gillar ju oftast hästen fastän man känner att det inte fungerar, mina tre som jag ångrat har varit jättegoa och snälla inne i stallet och att pyssla med. Men jag har ju häst för att kunna använda dom till något! När hästen åker har man investerat i känslor, i tid och i pengar. Det känns som ett misslyckande när de åker!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka