Era sadelkammare!

mackvack

Trådstartare
Jag är ett riktigt inredningsfreak och älskar att fixa och dona i stallet. Och då också möblera och komma på smarta lösningar!

Jag hittade en gammal tråd med fina sadelkammare här på Buke, men hälften av alla bilder var borta - så då tänkte jag att det kunde vara på tiden att skapa en ny tråd!

Så, har ni några bilder att dela med er på era sadelkammare? :D Eran favorit lösning? Smarta tips?
 
Sv: Era sadelkammare!

Ingen som har några bilder? :( Vi har byggt hela dagen på min, visar när allt är klart såklart! ;)
 
Sv: Era sadelkammare!

Ingen som har några bilder? :( Vi har byggt hela dagen på min, visar när allt är klart såklart! ;)

Jodå, men mina har du nog sett redan ifall du kollat igenom den förra tråden?

Men här kommer några foton i repris:

s025.jpg


s009.jpg


s028.jpg


Mitt tips är att rensa ut innan inflytt, att inte ha framme allt, att ha förvaring med lock på och det gärna bakom draperier eller stängda dörrar - och att unna sig lite nya hyllor och krokar etc! Ikeas byxhängare till schabrak är utrymmeskrävande men snyggt och smart och platsbyggda hyllor med "måttanpassade" utrymmen för sadelgjordar etc är lite fiffigt.

Ser framemot att se din sadelkammare TS!
 
Sv: Era sadelkammare!

Ha stängda garderober till allt utom sadel och träns, så skyddar du din utrustning från båda möss och damm.
 
Sv: Era sadelkammare!

Jodå, men mina har du nog sett redan ifall du kollat igenom den förra tråden?

Men här kommer några foton i repris:

s025.jpg


s009.jpg


s028.jpg


Mitt tips är att rensa ut innan inflytt, att inte ha framme allt, att ha förvaring med lock på och det gärna bakom draperier eller stängda dörrar - och att unna sig lite nya hyllor och krokar etc! Ikeas byxhängare till schabrak är utrymmeskrävande men snyggt och smart och platsbyggda hyllor med "måttanpassade" utrymmen för sadelgjordar etc är lite fiffigt.

Ser framemot att se din sadelkammare TS!

Jodå, din sadelkammare var än av de få bilderna som låg kvar .. och den är SÅ snygg!!! :love: Snart kommer bilder på min ..
 
Sv: Era sadelkammare!

Då var det dags för lite bilder på min sadelkammare nudå! :D

Först kommer lite förebilder. Det här är den gamla delen av stallet som nu rustas upp.

dsc_0002_51f6b74fe087c357e5c4567f.jpg

dsc_0005_51f6b76b9606ee40beb39af5.jpg

dsc_0003_51f6b75eddf2b3295dda61ff.jpg
 
Sv: Era sadelkammare!

Och såhär ser det ut nu:

dsc_0006_2_51f6b777ddf2b32a394aa156.jpg


Den här delen används av de andra två som är inackorderade. Där det står massa påsar bredvid garderoberna ska det upp lite bredare hyllor för schabrak.

dsc_0007_2_51f6b7859606ee41e30895e5.jpg

dsc_0011_2_51f6b794ddf2b32a04dfdfbd.jpg


Jag som också är inackorderad har det här "rummet" för mig själv - som min pappa byggt så. Förutom 3 sadelhängare som upptas av sadlar som är extra från de andra - men tror inte jag behöver 6 sadelhängare för en häst ;)

dsc_0013_2_51f6ba54ddf2b329e52e115b.jpg


Min perfekta byrå och hylla som sväljer alla småprylar. Alltså tränsdelar, sjukvård, lädervård, flaskor, godis, reflexer, regnkläder m.m. Dessutom kunde jag hänga sånna hängare som man ska ha över boxväggen på sidorna, superduperbra! Önskas bilder inne i denna? Den sväljer så sjukt mycket, så nöjd med mitt fynd för 100:- :D

dsc_0012_2_51f6b7a29606ee4174d4d4cc.jpg


Och här syns min underbara ställning för schabrak, täcken och lite lådor. Schabraken hänger på byxgalgar och det får plats massor - jag fyller kanske en fjärdedel av ställningen om jag trycker ihop schabraken ;) Täckena hänger på brädor under som egentligen bara var till för att stabilisera upp ställningen. Men eftersom jag har så lite täcken så funkar de utmärkt som täckeshängare. Och under har jag lådor med borstar och julgrejer samt mina stövlar och transportskydd till hästen. På sidorna så sitter det dessutom krokar för lite smått och gått.

Bredvid har vi en hylla som hänger i bjälklarna (eftersom vi inte kan skruva i kalkväggarna, därav ställningen och denna hylla :up: ), där har jag hjälmarna och lite andra prylar som paddar och fårskinn till sadeln vintertid. Under har jag en stor låda med saker-som-används-men-inte-så-ofta och över det mindre lådor med benskydd och lindor. Eftersom allt är från Ikea så passar måtten och allt står stadigt och fint! :D Ska dock köpa två till av de mindre lådorna för jag tror det kan bli lite mer lindor och sånt i framtiden .. ;)

Nästa projekt därinne blir nog att måla kalkväggarna, det är ju en gammal box så är lite bajs på väggarna haha :banghead:
 
Sv: Era sadelkammare!

Jag är ett riktigt inredningsfreak och älskar att fixa och dona i stallet. Och då också möblera och komma på smarta lösningar!

Jag hittade en gammal tråd med fina sadelkammare här på Buke, men hälften av alla bilder var borta - så då tänkte jag att det kunde vara på tiden att skapa en ny tråd!

Så, har ni några bilder att dela med er på era sadelkammare? :D Eran favorit lösning? Smarta tips?

Jag har hittat en underbar hemsida med stallinredning :d

http://www.qvesarum.se/sv/stallinredning/

Här kan man få lite tips om gillar snygg inredning även i sadelkammare... :D

/Lizzie
 
Sv: Era sadelkammare!

2013-07-31200448_zpsb78e5eed.jpg


2013-07-31200459_zpsab7068a1.jpg


2013-07-31200435_zpsefe090a0.jpg


Såhär ser min sadelkammare ut. Den är även foderkammare, har fodret i de blå tunnorna, mineraler och vitaminer i den svarta tunnan.
Hyllorna är billy från IKEA och i hörnskåpet får jag plats med en hel del täcken och schabrak.

Hade dock gärna haft lite mer plats, men det här funkar bra.
 
Sv: Era sadelkammare!

Ok, ja jag som jobbar i grisstall där man alltid har ett rejält kylskåp med mediciner tycker att det tillhör nödvändigheten med kylskåp, men det är nog en arbetsskada :p

En sak som är riktigt bra med kylskåpet är när man ex fodrar med betfor eller blötlagd lusern i sommaren när det är varmt, då blir den blötlagda maten inte äcklig eller lockar till sig flugor, utan håller sig sval och fräsch.
 
Sv: Era sadelkammare!

Det är ju väldigt smart! Jag har ett gammalt stall, med 30 cm tjocka murade väggar så det blir aldrig varmt i stallet, så att ha tex betfor ståendes brukar aldrig vara några problem.
Sen har jag inte fler hästar än att jag kan ha mediciner i vanliga kylen:)
 
Sv: Era sadelkammare!

Vår sadelkammare:

Sadlar och träns:
sm6.jpg


Selar och annat:
20130723_193158.jpg


'Köket' och tvätthörnan:
sm2jpg.jpg


Toaletten:
20130309_140143.jpg


Medicinskåp/bett och andra pryttlar:
sm4.jpg



Foder- och redskap:
foderkammare.jpg
 
Sv: Era sadelkammare!

Högt i tak :O är sällan man ser det i sadelkammare, :p ska ta några nya bilder på min lilla sadel/foder kammare. har möblerat om lite och byggt mer sen jag la upp bilder senast tror jag.
 
Sv: Era sadelkammare!

Ett tips för att sätta upp saker på kalk väggen är att kila in en trä stolpe i hörnet och sätta plank mellan den och trä väggen. Om du vill ha för täckes hängare osv :).

Din sadelkammare påminner lute om min gamla :) innan vi renoverade så bestod min handelskammare av en rosa IKEA hylla 2 sadelhängare på en gammal dörr och en på kalk väggen = man fick vara extremt försiktig när man hängde på sadeln så den inte skulle ramla ner XD, petade man på väggen rasade putsen ner isv. men med lite färg och några trasmattor blev det hemtrevligt ändå :).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 335
Senast: Yeah but
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 396
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 814
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp