Era rastningsrutiner?

Jenka

Trådstartare
Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?
Vilken tid tar ni sista respektive första promenaden för dagen?
Går ni ut det första ni gör på morgonen eller väntar ni?

Öppnar dörren ut till rastgården det första jag gör när vi går upp. Oftast är det bara en eller två som vill kissa då, så släpper ut resten efter frukosten. Morgonkisset brukar bli nånstans mellan 09 och 11. Ibland är de lika morgontrötta som matte ;)

Under dagarna säger de till när de vill kissa, några rastningspromenader blir det inte. De dagar de inte jobbar tar vi 1-1½ timmes promenad i skogen.

Kvällskissen blir nånstans mellan 23- 01. Då brukar jag dock följa med dem ut i gården, så jag ser att alla verkligen kissar och inte bara tramsar omkring och sen piper och vill kissa mitt i natten istället (looking at you, Ale!)

Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?

För enbart rastning går jag någonstans mellan 50-500 meter. Sällan längre. Men hundarna får ta den tid på sig som de behöver, så jag stressar inte. Sedan får hundarna såklart ordentliga promenader också, men då är inte huvudsyftet att de ska göra sina toalettbestyr.

När det bara är bajs/kiss för Malte går vi runt kvarteret, ibland några kvarter. Första promenaden är allt från 8-11 och sista ungefär 11-1. Vi går inte ut första vi gör på morgonen, är för lat för det :p Brukar få bära ut på första och sista promenaden, för skäggis är jävligt lat och sover djupt :meh:

Jag går första promenaden när jag vaknat, ev duschat och klätt på mig. På vardagar blir det ca 6.30. Då går vi oftast ca 30 minuter. På helger blir det någon gång mellan 8-10 oftast.
Sista promenaden går jag ofta ganska tidigt, typ 19-20. Jag gillar att gå och lägga mig tidigt och sover bättre om jag legat och chillat en stund innan jag ska sova.

Om jag går ut enbart för att rasta så går jag tills de gjort sina behov och sen går in igen. Det kan vara ut på gräsplätten utanför porten om jag bara vill att de ska kissa snabbt, eller 50 meter längs cykelbanan och sen tillbaka om de ska hinna bajsa också.
Det kan tex vara på morgonen på helgen när jag vill ta ut dem så snart vi vaknat men sen vill tillbaka och lägga mig och slöa, om vi ska åka iväg på någon träning och de bara ska kissa innan jag stoppar in dem i bilen eller om jag kanske varit iväg på kvällen och de rastades ordentligt innan men nu bara ska kissa innan vi somnar.

Det varierar, men nu ser det ut såhär ungefär. Tippar på att det blir annorlunda till sommaren pga väder, hundar som orkar mer osv. Långpromenaderna är vanligtvis 1 1/2 timme till 2 timmar långa. Rastningsrundorna brukar ta 20-30 min, men vid fint väder eller dåliga hundmagar kan vi vara ute lite extra :p

Ofta blir det såhär:
Långpromenad med start ca kl 7-8.
Rastningsrunda ca kl 14 och 21.
Utanför dörren och kissa ca kl 23-24. Ebrah brukar även behöva ut och kissa utanför dörren ca kl 17-18.

Ett annat alternativ är:
Rastningsrunda ca kl 8-9
Långpromenad ca kl 13-14
Ebrah utanför dörren ca kl 18
Rastningsrunda ca kl 22.

Sambon jobbar natt och tar ut dogsen när han kommer hem cirka 07.30. Då går han upp i "vår skog" här hemma vid huset. Finns en stig på ca 300-400 m som leder till ett kalhygge. Hundarna får springa av sig och göra sin "toalett" en stund.
Sen tar jag ut dom vid 11-12-tiden. Olika vad vi gör.
När sambo vaknat och vi ätit middag så går vi en längre runda ihop. Om inte sambo åker på träning på klubben, då går jag själv. Detta brukar bli mellan 16-17-tiden.
Innan sambon åker och jobbar går han kvällsrundan, samma tur som på morgonen. Detta blir strax innan 23.00.

Sen blir det alltid en del utevistelse på gården varje dag också. På helger och lediga dagar försöker vi gå lite vandringar. Då brukar det bli allt från 7 km till 1,5 mil beroende på terräng och väder. Mental aktivering stoppas in lite här å där.

Jag går ut med våra direkt när jag vaknar. Detta är cirka-tider! Blir inte såhär tätt heller beroende på om vi varit i rastgården väldigt länge/i skogen etc.

8.00 - morgonrunda ca 30 min
12.00 - långrunda med lösspring/bus i rastgården, allt från 45min till 2h
16.00 - rastningsrunda 15min/skogsrunda 1h
20.00 - rastningsrunda ca 30 min
23.00 - ut och kissa på gräset nedanför

Vi går ut vid halv 9 på morgonen. En runda på en 45-50 minuter. Lite lek och lite uppletande för den "med myror i brallan" och därefter bara gå och ha det skönt. Kortsväng för kissning vid ett-halv två snåret på en 15-20 minuter och sen tar vi oftast en långis på kvällen på 1,5 timma. Då går vi oftast till skogen. Lite "bara kuta och ha kul", lite gräva efter sork, lite spår för "myror i brallan" och lite skogsparkour. Nattpinka får dom göra i trädgården innan vi ska sova. Söndagar går vi ofta en extra lång sväng med hundgänget knatar i mysiga områden där vi sällan går på vardagarna. Så ser den genomsnittliga dagen ut. Inte så mycket träning mer än smått som vi kan göra när vi ändå är ute. Ibland gör vi annat beroende på lust mm och vad som behövs göras. Jag har gått på lågfart en tid då mitt knä är åt helsicke, så mycket tid går åt till att gnissla tänder och svära inombords över smärtan - en hoppas det blir lite bättre igen efter ny kortisonspruta i veckan.

Milou får mat direkt när vi vaknar, sen går vi ut. Är väldigt olika tider och antal gånger per dag: beroende på väder, skola osv. Även beroende på vad vi gör mitt på dagen!

8.00 - morgonrunda ca 45 minuter
12/13 - lösspring/långpromenad/skog/rastgård (liknande) 1-2h beroende på vad vi gör
17.00 - rastningsrunda ca 30 min
22.00 - rastningsrunda/kvällskiss 10-15 minuter

6.30 Mat och sen 5 min promenad
8.30 Promenad på 1-2h
12.00 Rastningsrunda på 5 min
16.00 Rastningsrunda på 5-30 min.
20.00 Kvällskiss på 5 min.

Ungefär.

Går ut det första jag gör, går en sträcka på en kilometer för rastning. Frukost efter maten. Sen blir det en rastning till vid 12, eftermiddagspromenad på minst 4 km, har haft en skadad hund så ökar där hela tiden, sen en rastning till vid 17 och en vid 21.

Vardagar blir det oftast två längre utevistelse och två snabba kissrundor, ungefär:
7.00 Snabbkiss, 5-10 min
10.00-13.00 Långpromenad i skogen, 2-3 timmar (daghusse)
17.00-19.00 Skogen/träning/någon aktivitet ute, vanligen ca 2 timmar
22.00 Snabbkiss, 5-10 min

Rena rastningar så släpper jag ut honom i trädgården, det brukar bli strax efter att barnen har ätit frukost eftersom de har en tendens att lämna rester som huliganen anser ska hamna i hans matskål. Alltså släpper jag ut honom och han kissar snabbt som sjutton och så in för att äta, sista vändan på kvällen så släpper vi också ut honom, ibland lägger jag då på honom halsband och sätter fast honom i linan eftersom det är en räv som han gärna vill jaga lite på kvällarna som traskar i trädgårdskanten och jag vill inte leta hund i mörkret... :cautious:
Vid halv tio-tio går vi och hämtar daghunden, det tar typ 5 min enkel väg om man traskar på, men vi brukar roa oss med att gå genom kohagen nu när inte kossorna är där och dels bajsar han men så brukar vi leka lite också, typ balansera på stock och sten, leta lite godis, leta efter matte när han tappar bort henne helt plötsligt. :angel: (Läs när han tappar fokus och snosar iväg, jag visslar till och gömmer mig så bra jag kan och helt plötsligt blir det lite intressant att hitta matte för hon brukar sitta och äta godis då. :idea:) Och så samma vända när vi går hem med daghunden då de också brukar passa på att bajsa. :D

Jag vill dricka kaffe innan jag går ut med hundarna så de får frukost direkt när jag går upp och vilar medan jag dricker mitt kaffe (1-1,5 timme). Jag har uruselt morgonhumör så det känns som det blir trevligast för alla om vi tar det lugnt på morgonen. Jag går alltså upp jättetidigt de dagar jag jobbar bara för att kunna dricka kaffe i lugn och ro :o. Morgonrundan är 1 km, den går vi i sakta mak. Lunchrundan blir oftast längsta promenaden på dagen. Oftast blir det 3-4 promenader och så kommer de ut 5 min på baksidan innan vi går och lägger oss.

Jag vill dricka kaffe innan jag går ut med hundarna så de får frukost direkt när jag går upp och vilar medan jag dricker mitt kaffe (1-1,5 timme). Jag har uruselt morgonhumör så det känns som det blir trevligast för alla om vi tar det lugnt på morgonen. Jag går alltså upp jättetidigt de dagar jag jobbar bara för att kunna dricka kaffe i lugn och ro :o. Morgonrundan är 1 km, den går vi i sakta mak. Lunchrundan blir oftast längsta promenaden på dagen. Oftast blir det 3-4 promenader och så kommer de ut 5 min på baksidan innan vi går och lägger oss.
Jag går upp typ 1-1,5 timma innan vi går ut. Valpen kissar i trädgården, men dom vuxna hundarna fortsätter att sova tills jag druckit mitt kaffe i lugn och ro och börjat klä på mig :p Frukost får dom däremot efter promenaden.

Här dunkar svansen i madrassen 05.30 när väckarklockan ringer på vardagar. Då går jag upp, klär på mig och går ut på morgonpromenaden som tar ca 20-30 minuter så hon får rasa ur sig nattens uppladdning från benen. Blir lite lekuppletande också för att tömma hjärnan. När vi kommer in får hon vänta på frukost tills jag ska åka och jobba. Under dagen rastas hon på tomten av mina föräldrar. På eftermiddagen går vi ut på en längre runda. Då är vi ute minst 1 h och så tränar vi om vädret tillåter. Sen kissar hon på tomten på kvällen innan natten.
På helgerna blir det långpromenader på uppåt 2 timmar och träning utöver det. Sommarmånaderna är vi ute mycket mer än vi är om vintrarna. Nu börjar ljuset återkomma och det är mer lockande att vara ute för oss båda.

Direkt på morgonen får han komma ut och pinka, vi går typ till närmsta buske sen in.
Vid halv 8 -8 tiden vanligtvis när vi klivit upp.

Sen efter att vi fått dricka kaffe osv blir det riktigt morgonpromenad längd på den beror ju på hur och när vi börjar jobba, men ca 20 min som kortast oftast längre.

Under dagarna försöker vi hålla på max 3 timmar mellan varje rastning. Ibland blir det ut och pinka på närmsta buske men ofta blir det ju riktiga promenade i varierande längd

Sista vändan blir innan vi går och lägger oss. Tid varierar men då blir det ca 5min promenad. Samma lilla sväng varje kväll.

Jag kommer hem vid typ 06 och då tar jag ut voff på en snabbkiss på gräsmattan. Sen får han gå till skogen med husse när han vaknat vilket kan vara allt mellan 8-12 typ. Den rundan tar typ 20-30 min och han får gå lös större delen av rundan. Beroende på när de gick den och när jag vaknar, så har de hunnit med 2 st såna innan jag vaknar. Jag brukar försöka gå en långpromenad varje dag, och då blir den ett tag efter jag vaknat.
Lite beroende på när den blir så får han en till skogsrunda med husse och sen en snabbkiss på gräsmattan innan de går och sover.
Rätt likt upplägg när vi är lediga förutom att jag då går några av rastningsrundorna också. De är inte så långa när han bara ska göra sina behov, typ 15 minuter kanske.

En del av rutinen är att dividera om vem som ska göra det
"Men om jag kissar hundarna får du faktiskt kissa barnet"
"Men det har jag ju gjort hela veckan"

Annars så går de ut och kissar på gräsmattan när vi har vaknat (5-9 någon gång)
Mat och promenad efter att människorna fått mat/barnet är lugnt och kan vara hemma med sovande förälder/ föräldern är vaken
Promenader och kissningar under dagen sköter oftast sambon, brukar bli minst en längre promenad under dagen.
Innan 18 om sambon lägger barn: Mat och lite längre promenad, sedan längre promenad efter jag gjort mitt om jag hinner. Det blir efter 18 om jag lägger barn. Om sambo jobbar tar svärfar dem på en kortare kvällspromenad.
21-23 Kvällskissen på gräsmattan
01-03 Kissning med ofta bajs om sambon jobbat.

Mellan här på dagarna om det är fint väder så är de i hundgård om vi är ute, om vi är inne är de med där.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka