Era rastningsrutiner?

Vardagar tar sonen ut Eski vid 6.30 för morgonkiss i trädgården, vid 8.00 går jag morgonpromenad/bajsrunda på ca 30 min, med lite lek/träning inlagt. Sen sover herr hund, med korta avbrott för kisspauser på gårdsplan fram till 13 eller 14. Då blir det dagens längre promenad, 1-1,5 timme. Kisspauser då och då under eftermiddagen, kvällspromenad med husse ca 20-tiden, 30 min–1 timme. Sista kvällskissen runt midnatt.

Har inte heller fasta rutiner för rastning/promenader, mer än att första morgonkissen och sista kvälls-dito blir i trädgården. Sedan brukar vi för det mesta vara ute åtminstone 1,5-2 h varje dag. Oftast blir det nog en långpromenad och 1-2 smårundor, men det varierar friskt från bara många smårundor till att hunden är med på nån aktivitet/utflykt där vi är ute hela dagen.

Är helt fashinerad över alla som har såna här scheman :) mina får gå ut när jag vaknar och innan vi ska sova och på dagen när det passar och de vill, går långpromenad de flesta dagar och det sker när det passar också:)

Tja, jag tror min chef skulle bli ganska så missnöjd om jag knatade ut med hundarna lite när jag har lust. Jag jobbar galet mycket i perioder så rutiner behövs om jag ska hinna med hundarnas träning.

Jag tror de flesta som jobbar har en ganska schemalagd tillvaro.

Morgonpromenaden sker någon gång mellan 7-12, beroende på om jag är ledig eller om jag ska iväg. Då brukar det bli en promenad på ca 30 min.
Sen brukar vi ta ut dem ca var 4.e timme, + en långpromenad någon gång under dagen då det passar. Ibland blir det direkt på morgonen, ibland på eftermiddagen.
Sista promenaden på ca 30 min brukar bli mellan 21-22, sedan brukar grabbarna sova gott:p

Går alltid med hundarna det första jag gör på morgonen, dels för labben vill ut direkt när han vaknat och för att jag gillar att kunna sitta helt i lugn och ro och äta min älskade frukost:D

Oj det ser väldigt olika ut för oss. De dagar jag jobbar natt kommer jag hem ca 7.30 och då tar jag ut dom en kort sväng då. När jag är ledig sover vi tills vi vaknar. Men vet jag att jag tänker sova länge går jag ut på sista kvällskissen sent (allt mellan 00-03 typ :P)
Rastningsrundor är väl 5-15 minuter så dom får göra det dom ska och då går vi oftast samma rundor (har några att variera mellan). Sen utöver det är det långpromenader/utflykter/annan aktivering och då är det väldigt olika hur länge man är ute.
Går alltid ut med hundarna det första jag gör på morgonen och så sent som möjligt på kvällen innan det är dags att sova. :)

Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?
Vid en "snabbkiss" går vi bara en vända runt "huset" (egentligen 4 sammankopplade hyreshus med innergård) som tar ca 5-10 min. Eftersom vi går samma runda alla korta rastningar vet hundarna att det är den tiden/sträckan de har på sig att göra sina behov.

Vilken tid tar ni sista respektive första promenaden för dagen?
Väldigt olika beroende om jag jobbar eller är ledig (nattjobbare). Men som regel första vändan direkt vi vaknar/när jag kommer hem och sista innan vi går och lägger oss, behöver de gå ut under natten väcker de oss.

Går ni ut det första ni gör på morgonen eller väntar ni?
Oftast direkt om man inte själv behöver gå på toa först, men verkar hundarna ha bråttom får man själv hålla sig ;)

Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?

Morgon och kväll släpper jag bara ut hundarna. Har inga fasta tider, det är när vi vaknar. Jag släpper ut dom det första jag gör.
På kvällen släpper jag ut dom när vi ska sova, så brukar bli direkt utifrån och upp i sängen. Tid varierar där också men mellan 23-01 vanligen

De morgonar som jag jobbar i stallet så går jag bara upp, går på toa, klär på mig och packar ner frukost till mig och Floke. Börjar jobba i stallet klockan sju så vi åker väl hemifrån halv sju. På vägen till bilen är Floke oftast för trött för att kissa. När vi kommer fram till stallet så går han lös hela tiden.
Så fodrar vi, rider 2-5 hästar, äter frukost ihop någonstans däremellan, sedan åker vi bort till min häst (typ grannstallet), fixar där, sedan åker hem och pluggar eller jag åker till butiksjobbet. Då sover Floke hela eftermiddagen sedan blir det en kortis runda vid 18 sedan tar vi en lite längre kiss- och bajsrunda på kvällen. Oftast mellan 15-60 min ungefär rätt precis innan läggdags.

De dagar som jag inte jobbar i stallet så brukar vi gå en runda på kanske 45-60 minuter direkt efter att vi har vaknat, runt sju-halv åtta snåret. Sedan gör jag i ordning frukost, Floke vill inte äta innan klockan tio. Så blir det då plugg fram till klockan fyra-fem ungefär, då åker vi ut till stallet och är där ett par timmar. Sedan en liten runda innan läggdags då :)

Vad har ni för rutiner kring rastningar?
Inte några direkta rutiner. Långpromenad på minst en timme iaf en gång om dagen. Däremellan rastningar och eventuell träning. Går ut med 3-6 timmars mellanrum, oftast 4-5, sällan hundarna visar sig vara nödiga. Hanen ungefär aldrig.
Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?
2-20 min skulle jag nog säga. Ibland kissar vi utanför dörren på gräsmattan bara.
Olika tider. Just nu har jag lite rutin då jag är i stallet på morgonen. Så då är vi ute ca 6-7 på morgonen. På kvällen är de då ute sista svängen vid 21-00. Om vi är lediga går jag ut innan jag lägger mig.
Jag går själv på toa först, klär på mig osv. Har jag ingenstans att vara på morgonen så kan jag även slappa eller glo lite tv innan.. Mina två ligger kvar i sängen och sover tills jag säger "ska vi gå ut?". Labben jag passar börjar gå efter en så fort man går ur sängen.. Jag hatar sånt :p Så han får lära sig ligga still han också. Har någon av de panik ut skyndar jag mig givetvis och drar på mig mjukisbyxor och tjocktröja. Men det händer nog inte ens en gång om året som vuxna..

Jag går upp mellan kl 03-03.30, dricker kaffe, sen vid 03.45 blir 1a promenaden, kiss o bajsrunda. Samnon tar en 30-min vid 8.30. Sista promenaden blir runt 20-tiden, en kiss o bajsrunda. Under dagen blir det promenader och alltid en långis runt 1,5 timme. Brukar bli ca 5 promenader på en dag och varierande längd. Ibland är man ju ute flera timmar, tränar eller vandrar med fikakorg. Vi har så olika dagar här :-)

På morgonen får dom frukost direkt och sen går vi ut 5-10 minuter så att båda hinner kissa och bajsa. 07 på vardagarna.
Sen äter jag frukost, skjutsar dottern till skolan och så går vi en längre sväng mitt på dagen.
Sista kvällsrastningen får dom det sista vi gör innan vi lägger oss på kvällen. Blir väl runt 23 på vardagarna. Samma sak där, bara en kort sväng på 5-10 minuter.

Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?

Jag har ju skönt som bor i villa :). På morgonen är det bara öppna dörren, så frukost äts i lugn och ro, första promenaden brukar bli vid 9 tiden. Sista svängen är allt mellan 19-21, och sen får hon gå ut på tomten och pinka innan vi hoppar i säng.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur