Era rastningsrutiner?

Jag har så olika arbetstider varje dag så för oss ser en ledig dag ut så här:

Vaknar ca 8.30-9.30 och då ger vi oss direkt ut på promenad. Oftast ca 20 min men om det är dåligt väder blir det lilla rundan på 10 min.
Ibland passar vi också på att träna lite på grusplanen vi passerar.

Långpromenad 1-1,5 timmar runt 13-14 tiden.

20-30 minuters promenad på kvällen ca kl 19-20.

Innan vi lägger oss släpper jag ut dom från altandörren, då kissar dom på gräsmattan och kommer sen in.

Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?
Vilken tid tar ni sista respektive första promenaden för dagen?
Går ni ut det första ni gör på morgonen eller väntar ni?

De dagar jag jobbar går jag upp runt halv åtta och hundarna tas ut direkt för dagens fysträning. Antingen blir det löpning, cykling eller någon timme lösa i skogen. Börjar jobba vid 10 och under dagen blir det 5 minuter kisspaus någon gång mellan 13 och 14. Vid 19 åker vi hem. Stannar till på vägen och släpper ut för rastning i skogen runt klubben. Tar ca 10 minuter. Ca varannan dag kör vi lydnad eller spår när vi ändå är där. Någon gång vid 23 släpps de ut för sista kvällskissen.

Är jag ledig har vi inga rutiner alls, men ofta tar jag fysträningen direkt jag vaknar.

De dagar jag jobbar går jag upp runt halv åtta och hundarna tas ut direkt för dagens fysträning. Antingen blir det löpning, cykling eller någon timme lösa i skogen. Börjar jobba vid 10 och under dagen blir det 5 minuter kisspaus någon gång mellan 13 och 14. Vid 19 åker vi hem. Stannar till på vägen och släpper ut för rastning i skogen runt klubben. Tar ca 10 minuter. Ca varannan dag kör vi lydnad eller spår när vi ändå är där. Någon gång vid 23 släpps de ut för sista kvällskissen.

Är jag ledig har vi inga rutiner alls, men ofta tar jag fysträningen direkt jag vaknar.
Gillar din nya profilbild :up:

Vi går upp 6.30-7 oavsett om vi är lediga eller har helg, min gamla hund börjar snurra då så det är lika bra. De får mat direkt och vi går ut 5-10 minuter. Sen åker vi till jobbet och då kan de kissa/bajsa igen.
Under dagen går vi ca 30 min på lunchen och jag släpper ut dem för snabbkissning ett par gånger under dagen för den gamla hundens skull.
Efter jobbet åker vi till stallet/skogen där de får vara aktiva några timmar. Sista kissrundan går vi vid 22, ca 15-20 minuter.

Rastar oftast strax före 8 på morgonen. Går då en slinga på ca 800 meter. Någon gång efter lunch blir det oftast någon aktivitet typ lydnad, spår eller fysträning. Rastar igen vid ca 17. Ibland blir det träning på kvällen så då blir det rastning i samband med det. Sista kvällskissen blir ca kl 21. Hinner tyvärr inte med att gå rena promenader så ofta.

Jag går ut med våra direkt när jag vaknar. Detta är cirka-tider! Blir inte såhär tätt heller beroende på om vi varit i rastgården väldigt länge/i skogen etc.

8.00 - morgonrunda ca 30 min
12.00 - långrunda med lösspring/bus i rastgården, allt från 45min till 2h
16.00 - rastningsrunda 15min/skogsrunda 1h
20.00 - rastningsrunda ca 30 min
23.00 - ut och kissa på gräset nedanför
Är helt fashinerad över alla som har såna här scheman :) mina får gå ut när jag vaknar och innan vi ska sova och på dagen när det passar och de vill, går långpromenad de flesta dagar och det sker när det passar också:)

Är helt fashinerad över alla som har såna här scheman :) mina får gå ut när jag vaknar och innan vi ska sova och på dagen när det passar och de vill, går långpromenad de flesta dagar och det sker när det passar också:)
Samma här, vi går liksom ut när det blir, oftast blir det långt många fler gånger än vad som beskrivs av andra.

Våra dagar ser väldigt olika ut. Igår tex blev det kiss när vi slutade jobb kl 8 sen hem för strikt vilodag! Var ute med henne 4 gånger men då endast för kiss och bajs. Gav kvällsmaten som ett godissök visserligen, vid 21-21.30.
Nu är kl 8 och vi har inte klivit upp än. Alice sover djupt.

Dagar då vi inte jobbar (= när jag pluggar) så brukar vi gå upp 7-9 och tar en kissrunda innan vi startar dagen. Ca 5-15 min. Under dagen brukar det bli en långpromenad eller två mellanlånga promenader och sen kvällskiss vid 21.

Vi har inga direkta rastningsrutiner.
Släpper ut dem det första när vi vaknar, mellan 5-9 oftast. De är ute några minuter och säger till när de vill in, ibland hämtar jag in dem efter 5-15 min när de borde ha hunnit uträtta sina behov och nosat runt lite.
Sen sover vi lite till ibland, jag äter frukost, vaknar till ordentligt o.s.v. innan vi går på morgon/förmiddagspromenad, oftast någon gång mellan 8-10 men har som sagt inga strikta rutiner. Hur lång promenad det blir kan också variera väldigt.
Sedan under dagen går de ut på gården när de känner för det bara, de (eller iallafall den ena) säger till när de vill ut. På sommaren står dörren i stort sett alltid öppen så då är det ännu mindre bekymmer ;)
Kvällspromenaden är oftast någon gång mellan 17-20, samma sak då att det varierar hur lång den blir och när vi går.
Efter kvällspromenaden är de oftast inne till läggdags, då de får gå ut för sista kissen och vad de nu känner för att göra. Brukar bli nån gång mellan 21.30-00.30.

Skulle aldrig klara mig utan inhägnad trädgård :angel:

Jag har lyxen att studera hemifrån :) sambon har dock bilen till jobb så vi kan tyvärr inte åka iväg på dagarna. Sen har jag någon inbyggd väckarklocka så vaknar alltid senast 8 :D

Vad har ni för rutiner kring rastningar? Hur långt går ni när syftet bara är att hunden ska få kissa och bajsa?
Vilken tid tar ni sista respektive första promenaden för dagen?
Går ni ut det första ni gör på morgonen eller väntar ni?

Ivan brukar vilja gå ut och kissa i trädgården direkt på morgonkvisten, typ 7 (om han är vaken och det inte regnar). Sedan går vi en morgonpromenad innan 8, typ 10 minuter. Runt 11-12 går de en promenad på 30-60 minuter. Sedan en 10-15 minutersrunda vid 17-18 och sista blir vid 22, då får de antingen gå en sväng eller kissa i trädgården beroende på vad de vill.

Regnar det vill de inte gå ut alls :angel:

Vi varierar rena rastningspromenader med träningspromenader och de brukar ha minst ett träningspass om dagen inne eller ute.

De första åren gick jag alltid ut med hunden det första jag gjorde. Sedan började jag sätta på kaffet innan vi gick ut så det skulle vara klart när vi kom in. Sedan började jag invänta kaffet och dricka en kopp innan vi går ut... Där är vi väl i dag, men med åldern så har min hund börjat få mer bråttom ut på morgonen. Om det är fint väder tar jag med mig kaffe i en termosmugg ut.

Vanligtvis går vi 20 minuter på morgonen, om kaffet är med så gärna åtminstone 30 (om jag har tid, jobbar lite olika).

Kvällskissen kan vara mellan 1 och 20 minuter, men oftast 5-7. Om vi inte har hunnit ut innan så säger min hund till när det är dags, för sen tänker han gå och lägga sig. :D Det är vid 22-tiden. Så har han gjort sedan han var ung.

Edit: lediga dagar blir det oftast en kortare rastningsrunda på morgonen för att gå en längre sväng på förmiddagen. Min hund kissar och bajsar inom loppet av två minuter efter att vi kommit ut, så 3-10 minuter tar det då.

Vi har en morgonpromenad på ca 40 min när jag vaknat. På vardagarna oftast runt 6.30. Vid lunch blir det antingen en kort rastning på ca 20 min, en lång runda eller så springer vi. Nästa blir på em/kväll, antingen blir springtur här eller om vi redan sprungit, en kortare rastning alt en lång promenad. Sen blir det kvällskiss innan vi går och lägger oss.
Springer gör vi inte varje dag, men fler dagar i veckan än vad vi låter bli i alla fall.

Anledningen till att jag har rutiner om när vi oftast går ut, är att jag har en kropp som bråkar (fibro och artros) - därför är rutiner viktiga för mig, då jag vet hur kroppen fungerar då och den får ta det lugnt däremellan :) Alla extragrejer jag gör, kräver smärtåterhämtning så därför är jag rutinmänniska - och det har även hundar blivit på gott och ont :p

Vanligtvis ser det ut så här, släpper ut Minn på tomten direkt på morgonen så får hon göra ifrån sig om hon vill och behöver. Sen äter vi frukost i lugn och ro. Efter det går vi ut i 1-1,5 timme. På eftermiddagen brukar det blir 20-30 minuter promenad och sen en 10 minuters nattrastning. Tider variera beroende på när vi går upp och när vi går och lägger oss. När det är varmt nog står dörren öppen hela tiden och Minn får gå ut och in som hon vill.

Är vi iväg och träffar kompisar eller tränar så ser det lite annorlunda ut.

Just nu har jag en kompis två hundar här och den ena är konvalicent och får bara gå max 30-40 minuters promenader och får inte springa runt och busa och leka. Det innebär att det inte blir utsläpp på tomten på samma sätt utan det blir koppelpromenader på 20-40 minuter utspritt på lämpligt sätt under dagen. Alla 3 hundarna får hänga med på samma rundor nu när det bara gäller nån vecka och sen åker kompisens hundar hem igen.

Ehm. Eftersom jag jobbar nätter så brukar vi sova till 10-12 tiden, sen brukar jag äta frukost i någon timme. Om det är länge sedan Ammo var ute brukar vi gå ner till stenen utanför huset så han får kissa medans kaffekokaren puttrar.
Vi brukar sedan vara ute ca 1,5-2h någon gång vid 13-15 tiden, eller så åker vi iväg och gör något (klubben,skogen etc). Är det vanliga promenader stoppar jag in lite mental aktivering under tiden.
Är jag ledig så går vi en sväng till på kvällen, men ska jag jobba lämnar jag Ammo till @TheaH vid 19 tiden så att de hinner gå ut en sväng till.
Han brukar snabbkissas nedanför huset med mig på kvällen/natten med.

Jag har definitivt inget schema, men jag vaknar oftast samma tid på mina lediga dagar, och eftersom jag försöker se till att hundarna får kissa/bajsa var 4:e-5:e timme blir det oftast samma tider när jag är ledig.
När jag jobbar är det olika då jag ibland jobbar dag, ibland kväll, ibland natt.

Jag släpper ut hundarna direkt efter att jag har väckt barnen på vardagarna, eller så fort jag har vaknat på helgerna. Då är det bara kissning i trädgården som gäller. När jag har fått iväg barnen till skolan och ätit frukost följer hundarna med när jag går ut och tar hand om hästarna. Beroende på årstid och vad som ska göras är vi då ute trettio minuter till en timme. Resten av dagen fortsätter de att vara med på gården i ett par timmar och någon gång under dagen blir det en skogspromenad av varierande längd.
Kvällskissen sker återigen på gräsmattan i ett par minuter precis innan jag lägger mig, vilket brukar vara runt midnatt.

Då jag jobbar dygn så ser dagarna väldigt olika ut beroende på om jag jobbar eller ej, sambon jobbar dagtid må-fr.
Jobbdag vardag:
05,30 ca 30 min promenad och sen frukost
11,30 rastning av sambon
16,30 ca 30 min promenad av sambon och sen kvällsmat
21,00 rastning av sambon

Jobbdag helg:
07,00 ca 30 min promenad och sen frukost
Övriga rastningar/promenader är olika beroende på vad sambon gör.

Generellt har hundarna väldigt lugna dagar när jag jobbar, jag är glad att sambon hjälper till och tar ut hundarna då dom främst är mitt intresse som han "fick på köpet" :)

Ledig dag:
Nångång mellan 07,00-10,00 Långpromenad i skogen eller kort rastning och sen frukost
Ca 13,00-14,00 Långpromenad i skogen på 1-2 timmar
16,30 Rastning på gården och sen kvällsmat
21,00-22,00 Rastning eller kortare promenad i byn

Under sommaren vill hundarna tillbringa dagarna i hundgården, promenader och rastningar är dock lika :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 076
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
854
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Tjockistråden 4
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur