Era råd angående inridning ....

A

allessa

Så undrar jag hur gamla eran/era westernhästar var när ni började rida in dem? Är det vettigt att vänta tills de är 3 år eller börjar ni tidigare? När började ni med tömkörning och inkörning?

Sv: Era råd angående inridning ....

Min växte sakta, hon tömkörde jag och körde med linor och svängel hösten när hon var 2år och framåt. Reds in som 3½åring och är nu 4år och har haft ännu en viloperiod.

Nu är det dags att bli stor tjej och börja ridas mer regelbundet och även med lite mer krav. Men fram tills nu har hon som sagt vuxit som ogäs och därför fått vila..

Den andr aköpte jag som 4-åring och hon har varit i träning sen 2års ålder. Helt befängt då hästen var slutkörd i både kropp och skalle. Blev vintervila även för henne och nu är hon hur fin som helst!

Jag satt upp och började själva inridningen när min painthingst var 4, dock "jobbade" jag honom från marken tidigare än så. Han har vilat i perioder, mycket pga min sjukdom. Han är nu 5 och jag skulle inte kalla honom grundutbildad än, men vi är på god väg i alla fall :) Jag har inte tillgång till ridhus, utan bara ridbanan som svämmar över varje vår och höst så det har förstås också spelat in, och ett par intensiva växtperioder + nya tänder förstås. Jag vägrar rida längs med stora europavägen där timmerbilarna kör som dårar, så uteritter har det också varit dåligt med...

Jag tror så här i efterhand att jag har haft stor nytta av att rida in "sent", han är mycket mognare nu än för ett år sedan, och kan fokusera trots att stona brunstar osv.

Ridponnyn av grov typ satt jag på första gången när han var 2 1/2, och påbörjade inridningen när han var 3. Generellt väntar jag gärna tills de har passerat 3, men det är så olika.

Min paintkorsning är 4 år och jag har suttit på honom några ggr men mest jobbad vid handen. Han växer lite igen så det blir lagom pyssel bara just nu. Tar det rätt lugnt med honom.

Welsh coben är nu 7 och hon red jag in med tränarstöd när hon var 3 år. Hon var mycket komplicerad så det kändes som en vettig lösning så vi inte gick in i konflikt. Sen vilade hon mycket p.g.a. skador och en halsinfektion året efter. Hon är en mycket trevlig häst att rida idag :D

Både den häst jag har nu och den förra har jag köpt vid 2½ och börjat jobba med tämligen omgående, tömkörning, utsäckning, arbete vid hand och insittning för att sedan sätta igång mer "seriös" ridning vid tre år fyllda. Korta pass, inte så många dagar i veckan och med gott om tid för återhämtning emellan både med varierande arbetsformer och med längre viloperioder.
Unghästen jag har nu har gått i snitt kanske 2-3 dagar i veckan sen februari och kommer nu få drygt en månads vila innan jag fortsätter. Han är possitiv och arbetsvillig och har växt tämligen jämnt. Hade han vuxit ojämnt/mycket/lite hade antagligen upplägget sett annorlunda ut men han har hängt med både psykiskt och fysiskt.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 687
Senast: Jerseyite
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 816
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar