Era personliga erfarenheter av hästar som haft gaffelbandsskada.

Toxid

Trådstartare
Som många vet här inne så står kusen med en gaffelbandsskada, det är en ''gammal'' skada (uppstod i slutet på februari) men först upptäcktes på 6;e klinikbesöket. Nåväl, nu står hästen under behandling för skadan som sitter vid nedre förgreningen sedan några månader tillbaka.
Jag har fåttt massor med info från dom behandlade veterinärerna & prognosen ser god ut, men det kommer som sagt att ta tid.

Hur har det gått för era hästar som haft det? Har dem återgått till arbete? Promenadhäst? Hobbyridning? Avlivad?

Vart det några komplikationer eller bakslag under konvalescenten?

:-)

Som många vet här inne så står kusen med en gaffelbandsskada, det är en ''gammal'' skada (uppstod i slutet på februari) men först upptäcktes på 6;e klinikbesöket. Nåväl, nu står hästen under behandling för skadan som sitter vid nedre förgreningen sedan några månader tillbaka.
Jag har fåttt massor med info från dom behandlade veterinärerna & prognosen ser god ut, men det kommer som sagt att ta tid.

Hur har det gått för era hästar som haft det? Har dem återgått till arbete? Promenadhäst? Hobbyridning? Avlivad?

Det står en kallblodstravarvalack hemma hos mig (inte min) som fick gaffelbandsskada som 5-åring. pensionerades från trav, vilades av olika praktiska skäl 8 månader innan han kom till mig för inridning/omskolning för lite över ett år sedan. Fungerar hittills problemfritt i blandad ridning inkl dressyr. Ganska svag galopp men det beror inte på benproblem utan balansproblem.

Min sköthäst som jag skötte om 2009-2010 fick en gaffelbandsskada 2009 på sommaren, fick vila en 6 månader och sedan kom tillbaka som ridskolehäst efter långsam igångridning(dock inget hårt). Men när hon sen släpptes på bete nästa sommar så gjorde hon sig illa på det benet igen och sen hade inte ridskolan råd att låta henne vila och bli behandlad för 3 bens hälta. Så det slutade ju inte gott tyvärr eftersom hon avlivades. Men benet blev bra efter första vilan. Just att hon var så klumpig nästa sommarbete som gjorde att hon skadade sig igen och slet upp samma skada plus 2 till ben (säkert någon annat som spökade).
Livet som ridskolehäst var inget för henne heller. Hon var bara 6 år när hon först skadade sig och nja, troligtvis skulle hon varit vid liv nu om hon varit privathäst eller om ridskolan gått med på att sälja henne på våren innan hon blev halt för en andra gång (de fick ett bud på 40 000). Men sånt är enkelt att säga såhär i efterhand. ;)

Vet några hästar på travet som efter konvalescens utan problem kommit tillbaka till banan och tävlat utan komplikationer. Någon fick dock avlivas efter upprepade problem med samma gaffelband, medan ett par andra aldrig höll för travet igen utan blev ridhästar på hobbynivå, vilket de mig veterligen håller för.

Upptäckte en gaffelbandsskada i v.fram på min häst 2010, en större blödning som förmodligen hade funnits där ett tag men inte orsakat någon synlig hälta. Damen fick vila i ca tre månader och sattes sedan igång och var helt återställd efter 6 månader. Gick i sjukhage till en början men fick sedan gå i flock som innan. Valde att inte hoppa i någon större utsträckning efter det (damen var 19 år då skadan uppdagades) men tränades som vanligt i övrigt (hobbynivå precis som innan). Inga problem med gaffelbandet öht efter skadan läkt även om viss ärrvävnad återstod.

Min häst hade en svullnad på ett gaffelband som 1-åring, hände förmodligen i hagen som en översträckning. Hon fick stå i sjukhage/box i 4 månader och efter det har det aldrig återkommit, hon är idag 11 år och har tävlat hoppning, dressyr och fälttävlan.

Min fick en gaffelbandsskada på nedre grenen fram som 18 åring och skrittade i ett år. Är nu som 22-åring fullt igång och tränar och tävlar WE för fullt. Har även hopptränat upp till 1 m efter skadan utan problem. Så låt det ta tid och skritta på hårt, plant underlag. Min klarade inte av sjukhage utan fick gå i vanlig hage med kompis.

@Toxid precis som med andra senskador , och gaffelbandet är en sena, så beror ju utkomsten helt på skadans art och nivå när den detekterades, samt hur sen läkningen artar sig, vilket är individuellt utifrån omständigheter och individ.

Jag har haft gaffelbandsskador på hästar men då var de små och upptäcktes väldigt tidigt. Räckte att ge hästen lång vila (sommarbete i 4 månader i stor hage med flock och rörelse) så kom problemen aldrig åter igen, hästarna tränades och tävlades precis som tidigare efter det i många långa år och skadan dök aldrig upp igen.

Men som sagt: din fråga går nog inte riktigt att svara på då det beror som sagt så mkt på individ och skadans exakta vidd.

@mackan Självklart så är det individuellt hur det läker och vad det ger för förutsättningar i framtiden, det är jag väl medveten om. Men det är intressant att veta hur det gått för andra ändå.
Vilken fråga är det du menar inte går att svara på?

@mackan Självklart så är det individuellt hur det läker och vad det ger för förutsättningar i framtiden, det är jag väl medveten om. Men det är intressant att veta hur det gått för andra ändå.
Vilken fråga är det du menar inte går att svara på?

det går ju inte att svara på hur en gaffelbands skada löst sig eller inte löst sig i slutänden, utifrån alla variabler. Det var det jag menade med inlägget. Ibland utifrån det jag skrivit, är de svårläkta och går inte att läka öht utifrån grad och hur lång tid skadan fortgått obehandlad osv, och ibland går det att lösa problemfritt med längre vila utifrån hur det ser ut och konvalecensen fungerar. Förlåt men jag trodde jag skrev tydligt :(

Uppdatering:
Återbesök igen den 18/12, det ska bli superspännande. När vi var där sist för 5 veckor sen, så var gaffelbandet nästan helt läkt, men vi valde att fortsätta med sjukhagen & promenader en runda till, för att gaffelbandet skulle få en chans att stärka sig lite till.
Kikade på henne på volten i förra veckan, då såg hon väldigt fin ut, nu håller vi tummarna för att vi får börja sätta igång :-D

Min häst fick en gaffelbandsskada i ena bakbenet för ca 3 år sedan (hos förra ägaren). Efter lång vila sattes hon igång och hann starta 130 innan jag köpte henne (hade tävlat 140 innan). Hon har inte haft några problem av skadan, förutom att hon är lite svagare i det bakbenet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
H
Hästvård Hej! Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av...
Svar
4
· Visningar
3 591
Senast: hoppeflikkan
·
Hästvård Jag vill höra lite hur det har gått för era hästar som har haft gaffelbandsskada. Jag har ett 20-årigt halvblodssto som gjorde sig...
Svar
16
· Visningar
4 380
Senast: Evale
·
Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
5 205
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Stor enkel hundras med lagom driv