Era mål för 2008?

Sv: Era mål för 2008?

Mina mål, varje år... är att få igång mig själv och Timatanten, så att vi kommer till det stadie vi var förra våren när MH hade kurs hos oss, då samlingen ända ner till "halva steg" fungerade pytte bitar flera gånger.

Mer kan jag inte kräva av mig själv och min häst i vår ålder och kondition. Med tanke på att mitt mål från början när jag köpte henne 20001, var att skritta runt gärdena kring stallet två-tre dagar i veckan... :angel:

Så, lite har ju våra mål stigit...

Nitus(sexton år o nyligen hemkommen)
Ha en massa härliga pass där vi bara känner av varann och jobbar på att våra kroppar ska hitta hälsan och bli starkare och friskare tillsammans.
Jobba på smidighet och lösgjordhet och få självförtroende och arbetslust. Målet är väl att hon håller ihop och behåller lugnet så galopparbete fungerar utan stress och spänningar.
Uppdatering igen! Hihi, här går det undan, målet för 08 var väl typ, kunna galoppera, eller, öht fatta galopp utan att explodera helt isär i stress som en stjärnkikare, och det är redan uppnått.:banana:

Något har hänt. Pållan galopperar, så lugnt och så runt att det känns som om man skulle kunna flytta framdelen några språng och jobba i galoppen utan att "jobba" om ni hajjar, hon väntar in lixom. Rörelsen finns där, och ska nu jobbas i och stärka upp hästen. Men det är skört. Hon vet inte om att hon kan, men gör det ändå och blir stjärnögt förbluffad över sig själv och hur nöjd som helst!

Konstigt livet ter sig:confused: Ska försöka att inte förhasta saker nu då det funkar (bättre än förut..)

åh vad kul, det är så härligt när det helt plötsligt bara finns där:love:

Grattis!

*knapplån*
Mitt dressyrridningsmål i år är:

Kunna rida ett bra skolprogram med alla sorters skolor i alla tre gångarter och befästa halva steg/piaff.
För att nå det behöver vi lära oss galopp framförallt, har just börjat med galoppfattningar.

Når vi det här målet så ska jag försöka rida upp för riddarprovet i december.

Mitt "utbilda häst"-mål är att få pållen tillräckligt miljötränad så att vi utan problem kan vara med på uppvisningar i alla sorters miljöer. Tyvärr har jag inte tillräckligt med tid så just nu funderar jag på att försöka fixa ngn som kan hjälpa mig med det målet.

Och allmänt hästmål är att försöka låna en liten snäll barnponny ett tag och se hur dottern trivs med en häst i mindre storlek att umgås med.

Vores mål er at begynde jord arbejde, vi skal til at starte helt fra bunden af, det bliver spändene med det valg af häst jeg har.

Bella er et ardenner sto efter emir, hun er 2 år gammel så mener godt vi kan begynde lidt småt til våren.

Har ej egen häst men försöker svara ändå :)

Loona
Sto f. 1999 Halvblodskorsning

Mål: Hästen jag tävlar i hoppning. Tävlingsmål i hoppning är en felfri 60 cm - runda , där alla eller de flesta språng blir bra både för henne och mig :)

Defender
Val f. 1992 Danskt Halvblod

Mål: Starta dressyrtävling (blåbär) . Bryr mig inte så mycket om procenten , blir den första dressyrtävlingen . Satsar på en lugn och noggrann ritt. Det skulle ju dock inte sitta fel med över 60 % , då får man medalj :)

*kl*
Kanske dags att köra lite delrapporter nu då? :p

Min delrapport lyder att kusen har lugnat sig betydligt och kan hålla sig mycket mer avslappnad och koncentrerad! :)
Sen har vi väl fått till lite öppna och sluta i skritt (och även trav! :love: ), men det är fortfarande lite upp och ner med böjningen från pass till pass, så sitter inte böjningen går jag tillbaka till basics istället..

Det har gått rasande fort under våren! :) Som att fysiken äntligen börjar anpassa sig och att han börjar haja vad matte vill. I vintras när jag skrev målen hade jag nog inte vågat hoppas på de resultaten så snabbt! (eller ja, snabbt och snabbt.. det kanske inte normala människor hade tyckt!)
Som eget delmål hade jag satt att vi ska börja testa galoppfattningar under sommaren, passa på medans det är varmt så hästarna är lite loja! ;), men har bannemej inte ens en plan för hur det skulle gå till. Kanske blir först nästa år.

Sen ett nytt delmål- rida en LD på klubbtävling eller programridning till hösten! ;) Inte så AR-aktigt, men skulle tycka det var kul att komma iväg och se hur man klarar det. Känns som en morot till att skola om kusen på tränsbett också!

SPIDER 84: KAn inte låta bli att kommentera dina "blygsamma" mål: jag skulle vara överlycklig om jag överhuvudtaget kunde tänka mig att börja jobba med galopppirutter, galoppombyten mm:eek::;) Men naturligtvis, när man kommit så högt upp på utbildningstrappan så kanske det inte blir lika "speciellt" som med första hästen, eller?:angel:Du är nog så pass duktigt att det blir vardagsmat för dig;)

Här är mina mål för året:

Knixen, Klb travare 17 år- fortsätta att länga ut steget ordentligt, höja bogarna och få till den allra sista längningen och sökning fram till handen konstant. Få till avslappnade bäriga galoppfattningar, lika bra kvalite på skolorna i trav som skritt, bra längning och samling samt befästa halva steg. Har just fått kommentar från min tränare att pållen har finfina anlag för passagen:laugh::love: Det blir nåt att träna på om några år.
Tanken var att vi skulle klara av väpnarprovet i sommar, men vi får se om jag hinner träna till tidigare snedstg och utvecklas tillräckligt innan dess, annars siktar vi på ett senare prov!

Trollet, Gotlandruss; befästa skolor i trav - börja jobba mot halva steg . Lära in galoppfattningar i longeringen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har uppnått en halvt delmål

Lugn vänster galoppfattning & lugn samlad galopp på ridbanan. Tyvärr¨så är fortfarande höger galopp helt hysterisk.

Man kan inte få allt direkt ;)

Om jag hade fått ridit som jag skulle så hade det kanske gått lite bättre.
Det är så mycket krångel i det vardagliga livet just nu att jag knappt orkar med hästarna.

Målen med Aminette kan jag helt ta bort för hon kommer att avlivas till hösten.
Ulf kommer att leasas ut och arbetas inte alls.
Kirran har jag bara orkat jobba lite grann med. Samlingen kommer mer och mer och galopparbetet går bättre och bättre samt hoppningen. Men jag har nog inte kvar henne länge nog för att komma i närheten av målen tror jag.
Samling mot piaff kanske, byten skulle nog inte vara omöjligt (över sommaren) och lite samlad galopp, men som sagt jag har henne inte länge till så hela vägen kommer jag inte.

Lluent däremot kommer nog längre än det jag skrivit. Han är redan avstressad och då är han bara riden 5ggr tidigare i år (sen skadade han sig och har stått länge) och är nu riden 2ggr efter skadan. Skolorna gör han lugnt och fint. En hyffsad galopp och trav och lite arbete däri bör inte vara några problem.

Liknande trådar

• Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·
F
Ridning Förr i tiden kunde tydligen 6 åringarna alla rörelser och tävla och vinna i svår dressyr. Idag kan 6 åringarna knappt byta galopp. Hur...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 295
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar