Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Risken att ni springer på varandra är försvinnande liten, är hon i närheten kommer hästen reagera långt innan du ser något och hon och ungarna kommer dra sig undan när hon hör er.I slutet av förra veckan fick jag höra från olika håll i byn där jag bor att man hade sett en björnhona med ungar precis i det området där jag rider nästan dagligen Jag fattar att man säkert passerar nära vilda djur i skogen mycket oftare än man tror, men just det här kändes lite väl äventyrligt.
Ja, jag vet, och jag vet också att de kan ha varit långt härifrån redan när jag fick höra om det några timmar efter observationen. Men det var jakt i området precis norr om oss i helgen, och jag gissar att det var därför de dragit sig hitåt. Just när det gäller hona med ungar håller jag mig hellre borta från skogen ett par dagar för att inte störa. (Sen har jag haft en helt oproportionerlig rädsla för just björn ända sedan barnsben också, så ridturen i just den delen av skogen skulle ändå inte bli njutbar dygnen efter en observation. Man är inte alltid 100 procent rationell!)Risken att ni springer på varandra är försvinnande liten, är hon i närheten kommer hästen reagera långt innan du ser något och hon och ungarna kommer dra sig undan när hon hör er.
Nä, risken/chansen är ju otroligt liten. Jag har pratat med "skogsgubbar" här som varit i skogen dagligen i 50 år och aldrig sett björn, men gärna skulle vilja. Men så blir det plötsligt som i fredags, att en jägare på en av sina första höstjakter plötsligt får se hona med ungar. Så man vet ju aldrig riktigt, särskilt inte när det är mycket rörelse i området på grund av jakt.Vi har björn i skogarna runt oss, sett spillning och grannen sköt en för ett par år sedan ett par km från oss. Men ändå har vi aldrig sett någon under de 13 år vi bott här och dagligen rört oss i skogarna både med och utan häst.