era katter.

Sv: era katter.

Vi har två katter. En helsvart med orange ögon som heter Lakrits. Mormors katt fick en kull, och vi fick honom därifrån. Han är kastrerad och tjock men mycket kelen och en myskatt heltenkelt, han får gå ut när han vill.
Den andra katten heter Buster och är orange med ögon i precis samma färg. Han hittade vi i en dunge i Stockholm, högt upp i ett trräd skrikandes (han var kattunge då). Antingen har han en väldigt konstig personlighet eller så är han så konstig eftersom han kom bort från sin mamma tidigt och vet därför inte hur man ska vara en katt, hur dom beter sig osv. Men även han kan vara kelig och krypa upp i knät ibland! :)

*kl*

Hanoo är en import från USA. Kom till mig som 8-åring efter avslutad avelskarriär (då bodde han i Norge).

Maja är från Norge (Bergen) och var "beställd" långt innan hon föddes, pga en mycket ovanlig stam (pappa från usa, morfar från thailand och mormor av gamla skandinaviska linjer. Hanoo är gammelmorfar till henne)

Nästa kisse blir förmodligen tysk eller italiensk. Dröjer ett tag eftersom jag inte vill/kan ta in någon hane så länge Hanoo lever, men ska man få importera en bra katt gäller det att man jobbar på sina kontakter ett par år.

Var har ni fått dom ifrån? Köpt dom? Ärvt dom?
Hur många har ni nu och har ni haft? Namn på dom?
(Ursäkta om frågan varit uppe tidigare..)

vi köpte våran katt från ett katthem, han hade gått på gyllentorget i linköping, så han hette då gyllen. han heter nu sotis och är ca 3 år (vi vet ju inte säkert) och är jättekelig. han är våran första och enda katt just nu.

Katt 1 o 2 e kull syskon... Figge o Wiggo.... har "köpt" dom av min kompis pojkväns mamma... dom blev 1år 8e juni... betalade 10euro styck (ca 100kronor)

katt 3 e från samma ställe... med samma mamma men en annan pappa... hon heter Wilma o föddes första mars i år...

Wiggo o Wilma
WiggoWilmared.jpg

Wilma o Figge
WilmaFigge2red.jpg

I dagsläget har vi en snart 2 årig perser hona,vid namn Tinky-Linky,som vi då köpte från uppfödaren när hon var BÄBIS:love:
Hon är helt underbar-har en sådan personlighet och utstrålning den lilla kattan.

men förr hade vi ganska många katter hemma...då min mamma var uppfödare på just Perser katter..våra 2 avelshonor -Fjorella och petronella- (köpta även de fr uppfödare) vi då hade var helt underbara de med,den ena var blå och den andra beige..Den vi har idag är beige/blåmaskad med BLÅA ögon :love:

men efter mammas uppfödning och Innan nuvarande katt (alltså därimellan) hade jag en katt som betydde mest för mig av de alla..min älskade Petri!!!:love: :love:
En KRIIIIIIIT-vit katthane,som var blandning mellan perser/norsk skogskatt...var dock lik mer en norsk skogskatt...
Han var helt underbar...

Den första katten vi hade , var en jätte fin blandning som min bror hittade i buskarna-en pytteliten kattunge knappa 12 v !
han såg ut som en norskskoggskatt-jätte häftig täckning hade han..kritvit han med,och svart över ena ögat/örat och svart svans...han måste nog ändå ha varit den vackraste av dom alla!! Basil hette han:p .

hmm..ja det var nog alla våra katter..:D

Våran nuvarande katt-Tinky-Linky-visst är hon för vacker?!:p

lite dålig bild-tagen i vintras,nu är hon betydligt mer påpälsad...*konstigt nog,hon har nog fått allt om bakfoten,det är PÅ vintern pälsen ska vara tjock,inte på sommaren*

P1010053.jpg

Denna bara måste få vara med,här är hon nyligen stereliseraad och med baby klläder på,för att hon skulle slippa ha kragen på och kunna äta/dricka/gå på låda utan problem-men för att INTE komma åt stygnen:angel:
visst ser hon GLAD ut!?:rofl: :devil:
P1010436.jpg

Senast ändrad:

Vi "köpte" Missan (om man nu kan kalla det att köpa:p) av pappas chef på jobbet, han betalade med en chokladask:cool: Är den enda kisse vi har just nu, och den enda vi haft:smirk:

Nikkis skrev:
Denna bara måste få vara med,här är hon nyligen stereliseraad och med baby klläder på,för att hon skulle slippa ha kragen på och kunna äta/dricka/gå på låda utan problem-men för att INTE komma åt stygnen:angel:
visst ser hon GLAD ut!?:rofl: :devil:
P1010436.jpg

Näääe.. Stackars katt :eek: :rofl:
Hon ser verkligen ut att trivas.. ;)

Älskling nummer 1 såg jag en annons på affären, en silverfärgad, svart hona, bondkatt som fick namnet Silvia, köpte henne för 1 kr, dom sa att det betydde tur....

Andra älskling köpte jag för 500 kr några månader senare, såg hennes annons i tidningen, en sköldpaddsfärgad norsk skogskatt, hona som fick namnet My. Ingen stamtavla, men hon är värd vartenda öre...

Och nu har jag haft dom i 8 år och jag må vara djurplågare, men dom är innekatter som går ut i sele, men å så bortskämda de är inomhus med klätterställningar m.m och en ombonad balkong :banana:

Vita_N_6520 skrev:
Näääe.. Stackars katt :eek: :rofl:
Hon ser verkligen ut att trivas.. ;)
Hahah ja hon såg verkligen så arg ut! verkligen döda en med bara blicken:rofl:

Men-konstigt nog så verkade hon inte bry sig om den spc mkt.. inte för att hon hade ngt val heller,för hon fick ju en infektion när vi tog bort kragen för en stund INNAN vi kom på baby-kläds ideen,för hon började slicka dirrekt istället för att äta...så det är därför hon fick ha kläderna på...

men visst var hon ändå LITE söt:love: :p

MissFideli skrev:
Ja, har man ingen större koll på katten som djur så visst resonerar man som du gör.

Det där var väldigt självgott skrivet, med tanke på att det finns flera läror.
Går det inte bara att acceptera att vissa alltid kommer att hävda ute är bäst och andra inne? Det är svårt att hitta en defenitiv sanning, men var och en känner säkert sitt djur bäst.

Edvig köpte jag för femtio kronor på en annons i lokaltidningen. Han var den sista som var kvar i kullen och riktigt liten och ynklig trots sina tretton veckor.
Idag är han en kraftig bulle med jättekorta ben!

Liselotte fick jag av en bekant. Jag envisades med att betala någon krona eller en femma eller något för henne, bara därför att, vill jag minnas. Hon var en present till min pojkvän innan vi blev sambos och fick åka buss med mig under jackan hem.

Klas-Martin kom till familjen genom de första två,

liksom Greta, som nyligen dog i njursvikt :(

Samtliga går ute, trots för trafikerad väg utanför. Vi hade stenhårda förhandlingar, men de vann till slut. På sommarhalvåret är de i princip bara inne för att käka, sedan trampar de ut igen.

Pontus vet jag inte riktigt var vi fick ifrån... Mamma och pappa hade honom innan jag föddes. Han blev 18 år :love: innan vi lät honom somna in av ålder.

Kremlan hittade vi, eller rättare sagt hunden, ute i skogen. Högst 5 veckor var hon. Hon följde med hem och dog av att hon fatsnade i en tvättlina i ett träd :(

Jack fick vi av min kompis när deras fick ungar. Han blev påkörd.

Tessi köpte vi av vår "granne". Hon blev påkörd. Det hela var mycket konstigt, jag tror att hon blev jagad av ngt så att hon inte såg att bilen kom.

Muska köpte vi av mammas vän och han lever fortfarande.
Likaså Tula som jag tog från stallet. Hon väntar dessutom tillökning, så det blir väl full rulle här ett tag :p

På ca 25 år har vi alltså förlorat 2 katter genom att de blivit påkörda. Den ena genom underliga omständigheter. Glädjen jag ser när de leker och springer ute, väger lätt upp detta.

Lillknoddas skrev:
Egentligen om man drar det riktigt stenhårt, varför har man inte hundarna och hästarna lösa ute så dom får springa fritt för dom har ju oxå ett stort behov av att röra sig.

Fast hästar har vi ju "lösa" i förhoppningsvis tillräckligt stora hagar för att de ska kunan röra sig fritt. Hundar springer lösa ute på gården om man har en sådan. Jag tycker att det är upp till var och en att göra det bästa av förutsättningarna.

Huskatter :)

1 Gapa, hona,Tabby-som är född hemma av min första katt Kata(finns ej mer)

2.Ruffian, Hane, svart -son till Ruffa(syster till Gapa, finns ej mer)

3.Runa, hona -dotter till Gapa, sköldpaddsfärgad + hennes fyra små
bebisar på en dag..(fjärde generationen:p )

Jag har haft katter förutom de jag har hemma nu. 2 huskatter och en devon rex-hane, alla är fortfarande vid liv och friska men gammelkatten fick stanna hos mamma när jag flyttade och de andra två katterna (en huskatthona och devon rexen) omplacerades.

De nuvarande katterna är 3 devon rex-honor och en devon rex-hane.

- CH & PR S*Kurbit's Stina, svartsköldpaddsmoke kastrathona, fd. avelshona. Inköpt.
- IC S*Kurbit's Strawberry, vit avelshona. Inköpt.
- S*Cerridwen Lilla Flickan Zombie, svartsköldpadda, egenuppfödd blivande avelshona
- S*Cerridwen Iodine Jupiter, brunspotted kastrerad egenuppfödd hane som ännu ej har flyttat.

Jag och min familj är vana vid att ha djur hemma, speciellt katter.
Katt nr 1:Silver: Silver köptes min mamma och pappa av min moster Åsa som fött upp henne under den tid då de bodde vid Gömmaren(numera bor de i Hofors.) och den lilla honkatten fick heta Silver(ibland trodde alla att hon var en hankatt.) Hon var jättesöt och grå med vit bröst och mage samt vita tassar och en vit svanstipp. Tyvärr fick vi avliva henne på Bagarmossen för snart 4 år sedan eftersom hon blev så sjuk att veterinären inte kunde göra någonting. Hon blev 17 år gammal medan hennes mamma Isis blev 20!!:o
Katt nr 2 och 3 Smilla och Athena: De är båda syskon, födda strax efter att Grekland vann ESC förra året. Båda är 50% norsk skogkatt medan resten av halvan är bondkatt. De är jättesöta och tycker ibland om att ligga på de mest konstiga ställen, som ovanpå torktumlaren i tvättstugan och på under vardagsrumsbordet.

Oh jag tröttnar aldrig på såna här trådar! Kan man inte bara prata ihjäl sig om sina älsklingar? Om man fick?

Min lilla Elsa :love: är min första katt, jag hade bara utekaniner när jag bodde hos föräldrarna, men nu är jag fri och kan ha pälsdjur inomhus! :)
Elsa är en vacker liten silvertabby (visade det sig, hon var mera åt det bruna hållet när vi fick henne ett halvår gammal) som precis har fyllt ett år. Vi köpte henne för tjugo kronor av en kompis som har kvar båda föräldrarna och Elsas två syskon.

Än så länge är hon innekatt. Dels för att vi bor i lägenhet så att hon inte kan gå ut och in som hon vill, och dels för att hon är livrädd för saker som finns ute. Jag brukar gå promenader med henne i koppel, och det tycker hon om, men då får vi hålla oss på gräsmattan bakom huset, inte på gården för där finns massa hemska barn och andra katter och hundar och grejer.
När vi är och hälsar på min farmor går hon ut och in som hon vill i farmors jättestora trädgård, men jag brukar gå med henne ut och promenera lite (utan koppel), hon trivs med att veta att jag är i närheten än så länge.
Hon tycker att farmors fyra katter är superhemska! En sköldpaddsfärgad hona (kastrerad) vill bli kompis med Elsa, men det vill då verkligen inte Elsa! Sista gången morrade hon dock inte så mycket, utan nöjde sig med att sitta på behagligt avstånd och blänga på Tussan, som hon heter. Ibland smyger Tussan på Elsa och har tre gånger lyckats komma alldeles intill utan att Elsa har märkt det först, men sedan blivit jätteförnärmad och fräst och spottat och sprungit. :rofl: En gång lyckades Tussan komma fram och nosa Elsa i baken, och jag har nog aldrig sett en katt så förvånad och förolämpad som Elsa såg ut då (ja, så förolämpad som man nu kan se ut samtidigt som man morrar och fräser och spottar). Jag och farmor har fått oss många goda skratt åt dom två.
En annan av farmors katter, Lilleman, en urgammal grå norsk skogskatt, som nog snart sjunger på sista versen, är också lite intresserad av Elsa. Han har gjort små försök att närma sig för att hälsa, men blir alltid ivägmorrad och ser så besviken ut som bara en dissad gammal hankatt kan vara.
De andra två, Smulan och Pysen, är också urgamla, och deras släkt har följt våran i generationer, men de bryr sig inte om Elsa överhuvudtaget och unnar hennes morrningar inte ens ett ryck på örat när de går förbi.

Nu i höst får vi en liten kisse till, men jag vet inte vad det blir för en. Det finns fyra att välja mellan, den ena har precis öppnat ögonen, och de är inte könsbestämda ännu, men vi väntar med spänning! :love:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 484
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama