era kaniner

linnsan

Trådstartare
1.hur aktiverar ni era kaniner?
2.hur stor bur har dom?
3.är de ute? isåfall hur länge?
4.vad får de för foder?
5.ras?
6.storlek?
7.namn?
8.m.m?
+ gärna en bild:)

min kanin..

1.jag hoppar ca varannan vecka kanske 10 cm för jag håller på att lära honom det, går ut och går och springer lös i trädgården..

2. inneburen är 50 cm bred, 100 cm lång o 45 cm hög. uteburen är 175*175 o ca 120 cm hög. ska även bygga en vinter bur som står på ben och den ska vara ca 150*75..

3. min kanin är ute nu på sommaren dygnet runt, men när det blir undet 10 grader under natten så får han vara inne på natten..sedan i vinter så tänkte jag ha ute honom i vinter buren i ca 5-8 timmar beroende på hur kallt det är..

4. min kanin får zoomann fullkost..fri tillgång just nu men han växer ju fortfarande(är 6 mån.)

5. min kanin är en blandras mellan en lejonhuvad och ngt annat som vi inte vet:(

6. han väger ca 1500 gram

7.peppe:smirk:

8. han har en marsvins kompis som heter ludde eller igentligen heter han ludvig..de bor i samma bur och är väldigt bra kompisar..ludde är lika gammal som peppe..

Sv: era kaniner

Hm, har 10 (4 vuxna och 6 bebisar) kaniner. Ska jag svara för alla var och en då? :)

1.hur aktiverar ni era kaniner? De får komma ut och springa i sele och i hagen. :)
2.hur stor bur har dom? Två st har varsinna burar som är 125*60*60, en bur är 100*80*80 och en är 100*50*93 (våningsbur).
3.är de ute? isåfall hur länge? Hur menar du? Alla mina kaniner bor utomhus året om. :)
4.vad får de för foder? De får Lottie kanin- och marsvinspellets.
5.ras? Dvärgvädur, dvärgvädurskorsningar, hermelin fuchs.
6.storlek? Storlek på vad? kaninerna? Den tyngsta väger 2,5kg och de minsta vuxna väger 1,3. Ungarna är 3 veckor gamla och väger mellan 140-200g.
7.namn? Fia, Mimi, Goman, Zvinto. Namn på ungarna är inte klart än, då jag ej vet kön på dem. :)
8.m.m? Vet ej vad jag ska skriva... :P
+ gärna en bild

Fia
14avllw.jpg

Goman
14avnt4.jpg

Mimi
14avqlt.jpg

Zvinto
14awoyq.jpg

kommer mera..

Har 9 st, även om en bor hos en kompis för tillfället.
1. De kommer ut i hagen ca varannan dag, hoppar gör jag mest på tävlingar dvs minst varannan helg. Grenar etc får de också, och ibland godisbollar. Testar för tillfället allt jag kommer på på ena dvärgharen som blir sur i brist på motion och stimulans.
2. De flesta burar är på 160*60. har även 160*65, 120*60 och 80*65.
Hagarna är väl några kvadratmeter...
3. De bor ute året runt, och är alltså i hagarna (burar på gräs) ca varannan dag i några timmar, beroende på hur mycket tid jag har.
4. Fri tillgång till hö, ca ½dl Edelpellets om dagen och dessutom frukt och grönsaker.
5. Vädurskorsningar på 2-2½ kg, dvärgharar och hermelinkorsningar runt 1 kg.
6. Se ovan.
7. Sera, Sassa, Jumia, Pova, Lolli, Tuffe, Plutten, Shake och Yra. Har för tillfället ungar också.
8. Vad vill du veta mer? Har bilder m.m. på hemsidan, www.gronangens.tk

Har just nu 5 st hemma varav 1 är ute på foder, håller på att dra ner på antalet

de får gå i betesburarna för det mesta, ibland släpper jag 1 lös medan jag gör rent eller nått

2.hur stor bur har dom?
på rak arm vet jag inte måtten, har kaninstall med större fack

Ute året om och ute i betesburarna några dagar i veckan, ofta från morgonen till sena kvällen

4.vad får de för foder?
Hö och pelletsen som jag inte kommer ihåg vad den heter just nu :p

5.ras?
5 dvärgvädurar, 1 fransk vädur

6.storlek?
allt från 1,5 - 6 kg

7.namn?
mormor Lina
mamma till Cera
som är mamma till Morpheus (2år) och Eowyn & Arwen (1år)
tant Tamburin är lika gammal som Lina och hade tidigare en son till henne, Ganti som tyvärr är död nu, pappa till honom var min första kanin Hampus

Tamburin, franskvädur, BIR, 93p
tambu_framsidebild.JPG

Skogs Fine Cera, eg.uppf. placerad klass A med 94p
Cera1.JPG

Lina, belönad med 94p
Lina3.JPG

Skogs Morpheus, eg.uppf. Placerad ett flertal gånger i Lätt klass hoppning, nu uppflyttad till MSV
Proppen1.JPG

Skogs Ganti, tränade hoppning när han var yngre, tränade Svår/Elit banor utan problem, slutade dock att hoppa med honom vid ca 2 år ålder då han hade börjat blivit grövre, gillade att hoppa! Dog januari 2006
Ganti4.JPG

Hampus, kom till mig 1997, tog bort honom p.g.a. ålderskrämpor 2005
Hampus1.JPG

Jag tar ut mina kaniner så de får hoppa i sina rasthagar i gräset, och sen hopptränar ja dom en del och tävlar oxå med dom ganska så ofta. Sen får de ibland komma ut i sele.

2.hur stor bur har dom?
Har olika burar men den minsta är 100*60*60 cm och den största är 100*100*100 cm.

Ja de är alltid ute, de bor ute året runt.
Men de får även komma ut i sina rasthagar, då är dom där oftast hela dagen, så flyttar man bara buren när gräset tagit slut.

4.vad får de för foder?
På sommaren får de enbart maskrosor & hö och självklart vatten!!

5.ras?

Har just nu 2 Dvärgvädurar, snart 2 Hermeliner, 1 Angora och 1 Teddylejon.

6.storlek?
Allt från 1 kg-3½ kg.

7.namn?
Angoran: Texas
Hermelinerna: Blåklintens Lilla Ego & Blåklitens Julia
Teddylejonet: Teddytassens Delifin
Dvärgvädurarna: Vintertickans Adhara & Gondolins Melvin

8:Bild
Blåklitens Lilla Ego
P6110025.jpg

Texas
HPIM0331.jpg

Julia "Jullan"
HPIM0473.jpg

Teddytassens Delifon "Iza"
DSCN0651.jpg

Gondolins Melvin
DSCN0659.jpg

Vintertickans Adhara
Bild044.jpg

1.hur aktiverar ni era kaniner? Klappar lite på han, och han springer lös nästan dagligen.
2.hur stor bur har dom? Sommarburen ca 1½m bred 2m lång.
http://i40.photobucket.com/albums/e239/golden_tinka/Haffisarna/Djuren/kennysbur.jpg
Vinterburen, innerdelen är inne i en gammal lekstuga, och ytterdelen på ben är ca 1m lång, och 50cm bred. + en hage på 4*4m.
3.är de ute? isåfall hur länge? Ute dygnet runt året runt!
4.vad får de för foder? Hö, gräs, pinnar och ca 1dl pellets.
5.ras? Dvärg Vädur
6.storlek? Så som dom ska va.. tror jag!
7.namn? Kenny
8.m.m? En ond liten rackare som förgyller allas vardag!

kenny.jpg

Neee! Gu vad fina kaniner du har! Jag skulle också vilja ha kaninungar! :)

Jätte fin kanin och jätte söt häst! Är det en haflinger?:)

Jätte fin utebur! Önskar att min kanin också kunde bo sådär året om!

VAd höggt din kanin hoppar och långt för den delan!:)

1.Jag gosar med honom och så går vi ut med koppel minst en halvtimme varje dag på gården där det finns gått om grönt!

2.Han har en tyvär ganska lite utebur, 40 x 120. Men då är han lös på vår 7 meter lång balkång på dagarna och så får han alltid på sommaren springa runt i lägenheten när vi är hemma.

3.Som jag sa går vi ut en halvtimme per dag minst.

4.Han får ett bra pellets med mycket fibrer som veterinären har rekomenderat. Det får han på morgonen och på kvällen får han frukt och grönsaker. Såklart alltid vatten och hö.

5.Dvärgvädur

6.ca 1,8 kg

7. Zingo

8. Han är den finaste som finns!

Bild:
http://www.repgrimman.se/zingo02.jpg

1.hur aktiverar ni era kaniner? STOR Bur med hyllor, hus osv, springa lösa inne eller ute i koppel, tävlingar eller hoppträna.
2.hur stor bur har dom? en har en 100 innebur och de 2 andra + 2 marsvin bor i en "box" på balkongen på 90*140 cm.
3.är de ute? isåfall hur länge? Inte utan koppel nej eftersom jag bor i hyresrätt.
4.vad får de för foder? Svenska foders kanin & marsvin blandat med hästmuslin meadow herb som luktar MINT
5.ras? 1 dvärgvädur, 1 "Sverigehare", 1 dvärghare o en dvärgvädur/dvärghare korsning.
6.storlek? 2,2 kg, 1,8 kg, 0,7 kg som vuxen och 1,1 kg.
7.namn? Enebys Cirrus, Gillestugans Alice, Skärbos Cilla & Paradisets Camomill.
8.m.m? Föder upp harkorsningar till hoppning.

Bilder finns på hemsidan: www.paradisets.kaniner.se

{21DF9D03-8D85-41B5-AF86-62FE3A8308C2}.jpg
Camomill hoppar
+

Senast ändrad:

1.Hur aktiverar ni era kaniner?
- De får vara ute och springa, antingen på altanen eller på gräsmattan i sele och låångt koppel

2.Hur stor bur har dom?
-Har inga mått på burarna för tillfället...

3.Är de ute? isåfall hur länge?
-Ute året om

4.Vad får de för foder?
- Pellets, morötter, hö

5.Ras?
-Lejonhuvade kaniner

6.Storlek?
-inte mer än 2 kg iaf

7.Namn?
-Lina,Ziri och Tintin

Lina, Ziri och Tintin <---- BILD!

linnsan skrev:
2.hur stor bur har dom?
4.vad får de för foder?
5.ras?
6.storlek?
7.namn?
8.m.m?
+ gärna en bild:)

1. Hon aktiverar sig själv... Äter, gräver, shcaktar, gosar med människor, far efter katter, övervakar oss och vår mockning, ... Hon är lös i stallet vinterhalvåret, är ute på gården lös om dagarna vårtid när hon börjar vilja fara ut själv.
2. Buren är på några kvadratmeter, kanske 3m x 1,5 m. Där bor hon sommarmånaderna.
3. Sommarhalvåret är hon ute, vintertid skuttar hon ibland ut på kortare turer bara och schaktar lite snö och så skuttar hon in igen när hon är färdig.
4. Alltid fri tillgång på hö och vatten. Betar själv det hon vill ute. När hon är på bur maskrosor, hundflokor, gräs varje dag. 1-5 dl kraftfoder (Prix för hästar) beroende på årstid och hur mycket hon håller igång.
5. Fransk vädurskanin
6. Kring 6 kg
7. Anne-Maj
8. Söt är hon väl inte... men ack ack så charmig!!

1.hur aktiverar ni era kaniner? Hon får springa lös på altanen typ 1 timme varje dag å iblandi trädgården
2.hur stor bur har dom? Golvytan är ca 1,4 kvm
3.är de ute? isåfall hur länge?Hon är ute dygnet runt på sommarn.
4.vad får de för foder? BestFriend blandningsmojs å extra pellets:p
5.ras? nån korsning vet ej
6.storlek? ca 1,5-2 kg
7.namn? Bibbi
8.m.m? Köpte henne av en i min klass som hade tröttnat på henne:crazy: :D
+ gärna en bild

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id3075954.html

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id3075970.html

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id3075972.html

1. Hur aktiverar ni era kaniner?
Hans bur står i vardagsrummet och eftersom vi tillbringar mycket tid där är buren oftast öppen så han får komma ut nästan när han vill. Och så blir han gosad med kanske 30 min-1 timme per dag ;D
2.hur stor bur har dom?
Vet inte riktigt..
3. Är de ute? isåfall hur länge?
Han är ju en liten bebis (ca. 3 månader) så vi har just börjat vänja honom vid sele. Så än så länge är han inte ute så ofta :P
4.vad får de för foder?
Hö, pellets & olika grönsaker.
5.ras?
Hermelin.
6.storlek?
Han väger ca 900 gram.
7.namn?
Rally.
8.m.m?
Han absolut hatar morötter :P Han vägrar att äta morötter, det är jätteäckligt :P

1.Hur aktiverar ni era kaniner?
Just nu blir det inte mer än att få springa i hagen.

2. Hur stor bur har dom?
Har inte de exakta måtten, men de räcker gott och väl och så får han ju springa runt i hagen och vintern i mitt rum.

3.Är de ute? Isåfall hur länge?
Nu på sommaren bor han ute i sin hage dygnet runt. Vår och höst bor han i buren på natten och kommer ut på dagen/eftermiddagen. Vintertid bor han inne i mitt rum och kommer ut dag/em.

4. Vad får de för foder?
Fri tillgång på hö såklart. Lite pellets. Grönsaker och ibland frukt och bär.

5. Ras?
Dvärgvädur.

6.Storlek?
Mellan? Som en dvärgvädur.

7. Namn?
Jolle Jumper, kallas för Jolle.

Tittar ut från sin innebur.
jolle.jpg

Äter ur pelletsburken :p
Jollejumperimittrum9.jpg

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
1 283
Senast: Efwa
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 982
Senast: KesoNeso
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 963
Senast: fixi
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama