Era hö-kostnader?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Caboose
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 080
C

Caboose

Hejsan,
vad ger ni för erat hö? Själv ger jag 2,5 kr/kg i nuläget, ska så småningom gå över till hö då jag har hösilage nu. Vill bara höra vad ni tycker om detta, hur mycket ni ger för erat mm.

Tacksam för svar!

Sv: Era hö-kostnader?

Jag ger 3:-/kg inkl. moms för mitt Horse Hage, bra kvalitet o väldigt lite spill (max 2-3 per år oftast) o då de e små 25 kg balar så blir de inte så mkt när man väl får slänga en bal. Dock var värdena i år inte så roliga så i år tycker jag de e för dyrt :mad: Hoppas på bättre värden på nästa leverans till våren.

Ja, det är synd när man betalar såpass mycket och höet är kasst.

Jag ger hösilage till mina hästar. En storbal på ca 300 kg kostar 200 kronor och den räcker i en vecka till mina tre hästar.

Immer

Vi betalar ca 1,25 kr/kg för Hösilage TS 55 %, 4,8 MJ och 24 Smrp.
Vi ska vid nästa gång vi tar hem balar byta till ett annat med bättre värden som troligtvis blir lite dyrare, men knappast så dyrt som proteinfodren vi får ge nu...

jag ger 1,50kr kg för vanligt hö. (testat och med bra resultat)

Frågan är ju vilken TS halt ditt ensilage har. För att räkna pris per kg blir missvisande egentligen då det gäller ensilage. Man BÖR betalar per kg ts. Troligtvis betalar du MER än 2,50:-.

3 kr/kg. Mycket svårt att få tag i hö här, så det finns inte allt för mycket att välja på. Men detta är helt ok.

Jag ger 250kr för en rundbal, och det är mycket i dom, närmre 300kg skulle jag tro.

Så mina hästar kostar ungefär 750kr/mån i hö.

jag betalar 1:- kg för mitt hö och behöver inte åka och hämta utan har det levererat :)

Hemkört eko odlat analyserat häst hö (nån special örtblandning) för 300 / rundbal som väger 250 kg.

250 kr /hösilageboll.Säljaren sa att det var 250 kg /boll men det är bra mkt mer tycker jag.
Hyr lastbil för att få det hemkört då jag köper för hela vintern.

Mina höbalar kostar 20 kr/balen och de väger mellan 14-16 kg. Detta ger ett ungefärligt kg pris på ca 1.25 - 1.50 kr.

Jättefint hö som bonden inte höjt priset på under de 3 år jag köpt av honom. :banana:

Tror vi betalade ca 1.75:-/kg för vårat hö, dock ingen analys men jättefint och grönt :)
Hösilaget vi har nu vet jag tyvärr inte priset på, det ingår i stallhyran... men runt 1.50:-/kg kommer det nog ligga på när vi får börja betala för det vi tar...

Jag betalar ungefär 3 kr kg för hö i år. Dyrt som skam men stora hästen är beräknad att klara sig på enbart 9 kg hö i lätt träning (vilket är vad hon får nu och hon är feeet) och fölet får 1,5 kg krafft. Så det går ihop sig ändå.

Jag betalar 7500kr för ca 9 ton, fick ett mycket bra pris då de hörde om verksamheten. Annars ligger priserna häromkring på 2-2,5kr/kg.

Jag betalar 100 kr/ rundbal som innehåller ca 150 kilo så det blir ca 70 öre kilot, fint ekologiskt hö med mycket örter i.
Frakten hem ingår, köper 24 balar åt gången=vad som får plats på bondens kärra och på mitt loft.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
605
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka