era hästars vardag

P

pollan

ja presis jag skulle vilja veta hur era hästar har det en helt vanlig dag.. från första morgon fodringen till sista på kvället och allt där i mellan... hage,ridning mm,mm:)
 
Sv: era hästars vardag

jag får väll säga mina hästars dag.. dom står uppstallade i ett stall med 20 hästar paddock/ridhus mm.mm just nu har vi det såhär i stallet

08.00 frukost hö och krafftfoder
09.30 kommer ut i hagen
12.00 lunch hö i hagen
15.00 kommer in och får hö och krafftfoder
16.00-19.00 jag mockar, gör mat och rider och ger dem betför
20.30 kvällsmat hö och krafftfoder

kan ju bli lite olika från dag till dag men ofttast såhär
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era hästars vardag

Hejsan! Kan ju berätta lite om min hästs vardag. ;)
Ca kl 6 Kraftfoder och sen ut i hagen med en massa hö.
12-13 Lunch hö.
17-18 In och Hö och Kraftfoder.
Ca 21 Hö och Kraftfoder.

Jag rider/tränar någon gång mellan 18 & 21. Då borstar & gosar jag även. Hon går i hagen med kompis. Vad de gör då kan jag inte riktigt sätta tider på, men de äter ju hö och grenar mm. Tror inte de busar så mycket men något blir det nog. :)

På helgerna är det inte riktigt samma eftersom jag inte går i skolan då och kan ta mig ut på "dagtid". Kan även rida/träna 2ggr om dagen på helger. ;)

(träna = Köra, tömköra, promenera m.m)
 
Sv: era hästars vardag

Har ingen egen så jag kör på medryttarhästens dag! :)
Detta är ungefärliga tider!

07:30 frukost (havre o betfor)
08:00 Ut i hagen
12:00 Lunch-hö
15:30 In från hagen, och får eftermiddagshö + havre o betfor
17:00 Ridning/tömkörning/longering
Efter ridningen får hon lusern
20:00 Kvällshö
 
Sv: era hästars vardag

Vi tar ut våra hästar till hagen vid 8:00 o då får de massa hösilage, som brukar ta några timmar för dem o äta. De hinner stå o sova i hösilage högen en stund också. Går ju åt en paus om man är en fet fjording o gluffsar i sig 6 kg till frukost. När de vdi senare förmiddagen ätit upp brukar de gå till sin sovdunge o sova x-antal timmar. Sen ställer de sig i vårat "mini träsk" o försöker gräva fram ätbart ur snön , helst rötter o kvistar. Sen brukar matte som tycker så synd om de hungriga hästarna ge dem lite hösilage fika vid 15.30 snåret. Sen är det fullgång då ska hästarna ut o motioneras, o de som blir kvar i hagen har det inte tråkigt. Sådär eftermiddags kvällstid så åker det ju förbi lite bilar man kan glo på om man är häst o så brukar det va lite extra kul då o springa runt o visa upp sig..Vid 19:00 snåret så får hästarna komma in i stallet o äta massa hösilage o betfor o sen sova o gluffs halm hela natten.. Skulle va skönt i va häst..
 
Sv: era hästars vardag

Pensionärshästen: (och stallkompisens häst men hoppar över två mål mat om dagen pga fetma)

05.00 utfodring (lucernpellets och kross blött, i större mängder, till gröt)
06.00 utsläpp
09.00 ca 3:e dag lugn ridning
ca 12.00-14.00 utfodring
19.00 in (mockat mm givetvis) em utfodring
ca21.00 utfodring

Fri tillgång till hö dygnet runt, om han ids äta det.;)

Shettisen som jag ej hämtat hem ännu utan går kvar på förre äg rutiner:

utsläpp: när dom vaknar hö och krafft pellets
middag - har dom hö kvar?
kväll -krafft och mycket betfor, hö. Samt några äpplen el dylikt som blivit över...

Hoppas det blir stängslingsvänligt snart så jag kan hämta honom, han RULLAR fram.:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: era hästars vardag

07.00 frukost krafft+hö
09.30 ca utsläpp
15.30 insläpp, middag krafft+hö
ridning mm
ngn gång mellan 18 och 21 havre, den som är sist fodrar det, och när jag har tränat ger jag
22.00 kvällsmat
 
Sv: era hästars vardag

07,00 Morgonfodring med hö och kraftfoder.
09,00 Utsläpp i hagen
12,00 Lunchhö i hagen
17,00 ca, ridning
18,00 Insläpp, byte av täcken. Middagshö och kraftfoder.
21,30 Kvällsfodring, hö.
 
Sv: era hästars vardag

Mina hästar har semester just nu och rids inte alls. Deras dagar ser ut såhär.

7.00 betfor, lusern och morötter
7.30 ut i hagen, lägger ut hö som de äter i ett par timmar.
10.30 de går en runda i hagen och ställer sig under träden längst bort och sover en stund
12.00 går tillbaka till höet och fortsätter äta
15.00 lägger ut mer hö om det är slut, brukar borsta av dem i hagen, prata och gosa lite. Jag går en runda själv i hagen (kolla staketet eller bara för att det är trevligt!) med bägge hästarna i släptåg.
17.00-20.00 de strosar runt i hagen, busar lite om unghästen kan få igång tanten, sover och kollar på hästarna i hagen bredvid, leker lite med hunden om den är ute osv.
20.00 tar in och ger betfor, lusern, morötter, linfrö, mineraler och hö
22.00 fyller på med hö inför natten och kollar så att det finns vatten, säger godnatt och släcker.
 
Sv: era hästars vardag

07:30 krafftfoder inne
08:00-08:30 utsläpp med hö i hage
12:00 hö i hage
15:00 insläpp + hö och krafft
17:00-18:00 ridning (ungefär)
19:30 kvällsmat hö + krafft
 
Sv: era hästars vardag

Såhär ser dagen ut för mina hästar
7.00 kraftfoder + utsläpp
22.00 insläpp + kraftfoder

Har fri tillgång på ensilage i både stall och hage. Jag rider dom som ska ridas någon gång under dagen.
 
Sv: era hästars vardag

pollan skrev:
ja presis jag skulle vilja veta hur era hästar har det en helt vanlig dag.. från första morgon fodringen till sista på kvället och allt där i mellan... hage,ridning mm,mm:)

Hejsan!

Mina två hästar går tillsammans i en stor hage ca:1,5-3 hektar med ögonmåttet. De har tillgång till spilta i stallet som vi är inhyrda i. I spiltan serveras grabbarna sitt kraftfoder. Hälften när de kommer in och hälften efter aktivitet, innan de går ut igen. Ute har de fri tillgång på hösilage och de går ute dygnet runt.
Jag är oftast i stallet på morgonen eller förmiddagen. Rider/tömkör eller kör. Vissa dagar vilar de helt, då är det bara rykt och mat när de kommer in.

Många i stallet tror att mina hästar bara går i hagen och inte får göra något annat men det är ju bara för att de inte är där när jag är där och kan se vad vi gör.

Jag ser tydligt att hästarna har en mat-och sovklocka. De äter, sover, äter, vilar, äter och leker i intervaller under dygnet. Oftast så äter de men visst leker de också. Mycket bitlekar och munnhuggandes är det, och javisst får de blessyrer men de är ju hästar. Glada hästar.
 
Sv: era hästars vardag

Min hästs vardag (normalt):

06.30 - frukost, hö, betfor + mineraler
07.30 - ut i hagen
14.30 -in från hagen, lunchhö
18-tiden - ridning
20.30 kvällsmat - hö

Han har fri tillgång på äthalm (fin havrehalm) inne, ute har han alltid något att tugga på - asp, gran, halm.

Står på stor anläggning med 22 hästar - de har inte vatten i hagen på vintern, så jag vill inte fodra med hö i hagen.

/Dobben
 
Sv: era hästars vardag

pollan skrev:
ja presis jag skulle vilja veta hur era hästar har det en helt vanlig dag.. från första morgon fodringen till sista på kvället och allt där i mellan... hage,ridning mm,mm:)
En helt vanlig dag går mina tjejer ut mellan 6-8.30 ca, där har dom fri tillgång på hö. Är det vackert väder får dom oftast stå där och njuta av det till mörkret har lagt sig, då tar jag in den hästen jag rider, sen tar jag en lite promis med unghästen. Klockan hinner väl bli framåt 21.30-22.00 innan dom får sitt kraftfoder, dom har fri tillgång på hö inne, och så är det godnatt.
 
Sv: era hästars vardag

Dobben skrev:
- de har inte vatten i hagen på vintern, så jag vill inte fodra med hö i hagen.

/Dobben
:crazy: ...varför inte vatten ute i hagen? Det måste enbart bero på din egen bekvämlighet. Ser man på mina hästar dricker dom mest ute i hagen, framförallt när det är mycket kallt och det är bara att se till att dom får vatten. Det finns bra termobarer som håller vattnet frysfritt om man inte gör som jag, byter hinkar och tunnor så fort det lägger sig en ishinna över.:cool:
 
Sv: era hästars vardag

Jag har två sköthästar
6:00 hösilage,kraftfoder
7:00 ut i hagen de dom inte hinner äta upp inne får dom i hagen
11:30-12:00 lunch
15:00-15:30 middan
21:00 in och få hösilage,kraftfoder

Jag mockar fyller mat och borstar åh gosar den ena hästen är 2år fullblod/halvblod sto,vallack 8år fullblod jag rider inte
 
Sv: era hästars vardag

Vinter:

Kl 6.00 = Kraftfoder och 2 kg hö inne.
Kl 7.15 ca = Ut i stoooooooor kuperad hage där det finns ett skjul med massor av fräsch halm att tugga på hela dagen om de vill. Vatten finns långt borta i andra änden så om de vill dricka får de röra på benen. :)

Kl 18.30 ca = Insläpp med kraftfoder och 2 kg hö.
Kl 22.30 ca = Natthö 6 kg

Skötsel och ridning gör vi på lite olika tidpunkter beroende på hur vi jobbar. Men pålle åker ut i hagen igen efter ridning om det så bara är 1 timme kvar till insläpp.

Sommar:

På sommaren öppnar vi upp två jättestora sommarhagar också och då är de ute hela dygnet. Ev kraftfoder ger var och en sin egen häst i en hink lite avsides. Vår häst t ex, får bara pyttelite kraftfoder på sommaren med lite vitlök och det får han när vi kommer dit.
Pålle rids i princip hela sommaren förrutom ca 2 veckor när vi reser bort.
 
Sv: era hästars vardag

Kl. 7 Havre o hö
8 stor hink varmt Betfor-Linfrö vatten UT med hö i hagen

12 Betfor-linfrö + hö

15 havre+ hö

17-18 havre soja kli efter ridning.hö

20 3 kg Morotar

22 havre o hö Godnatt:love:
 
Sv: era hästars vardag

07.00 hö och fibergi elit
ca 08.00 börjar vi mocka och vissa släpps ut i hagen/skritten/rids.
ca 12.00 lunch fodring (fibergi elit, betfor, hö, min. o vit.) de är alltså inne vid fodringarna, ev. får de hö ute.
Sedan fortsätter vi rida/skritten/hagen. Mockar även vid ca 15.00.
18.00 Stallet stängs o de får sin mat (hö, fibergi elit)

nu kanske jag har glömt ngt men men.. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
631
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 703
Senast: fio
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp