Era hästar med gaffelbandsskada.

Inka-90

Trådstartare
Jag vill höra lite hur det har gått för era hästar som har haft gaffelbandsskada.

Jag har ett 20-årigt halvblodssto som gjorde sig illa i lördags.
Hon hade ett djups sår på vänster bak som blödde riktigt mycket! Hon ville inte stödja på benet utan hoppade på 3 ben..
Jag ringde till distriksveterinären som kom och undersökte såret och konstaterade att gaffelbandet var av.. Och det var en artärblödning.
Veterinären la hårt tryckförband så det minskade påblödningen, sen sydde hon ihop såret. Hästen fick tjock bomull och bandage för att stödja benet.
Jag fick butta och pencillin.

Veterinären kom tillbaka på måndagen när det slutat blöda för att undersöka mer och hon hade rätt, gaffelbandet var av men på det bästa stället om det nu måste gå av, "ändarna" på senan ligger kvar mot varandra och ska då förhoppningsvis läka ihop så.
Inga nerver var skadade. Hästen står på benet och belastar det och haltar inte längre.

Veterinären la en gipslinda för att stabilisera benet och sen när det torkat fick hon tjockt bomullsbandage över för att hon ska vara så stilla som möjligt och inte kunna överröra benet.

Veterinären kommer tillbaka i slutet på nästa vecka fr att ta bort stygnen, och då ska hon undersöka igen och ta beslut om jag ska åka till klinik för röntgen eller ultraljud.

Hästen står nu å boxvila och kommer nog få göra det ett tag framöver.

Så nu undrar jag hur har det gått för era hästar som har haft gaffelbandsskada?
hur kom skadan?
hur länge fick den boxvila? sjukhage?
Hur lång tid tog hela rehabiliteringen?
hur gick det för hästen efteråt, kunde den komma tillbaka där den var innan skadan?

Min häst gick LA dressyr innan skadan, och jag vet inte vad jag vågar hoppas på ska hända i framtiden, jag är glad att hon överlever och får gå som sällskapshäst om det är det som behövs men jag kommer sakna att rida henne något enormt. Hopas ju ändå att hon ska bli ridbar igen även om hon inte kan komma tillbaka i träning.

Sv: Era hästar med gaffelbandsskada.

är gaffelbandet verkligen HELT AV? kunde hon se det med blotta ögat? det låter ju väldigt allvarligt! :crazy:

min gammla häst hade sönder gaffelbanden på båda frambenen (inte samtidigt), men dom var ju långt från att vara "av". blev bra men tog lång tid. sjukhage med promenader, ren boxvila är inte så bra.

prognosen för gaffelbandsskador är oftast bra om hästen får vila tillräckligt länge, men det beror såklart på hur stor skadan är. har svårt att tro att en häst med gaffelbandet helt av kan gå öht, långt mindre vara ohalt. så förhoppningsvis var din veterinär lite förhastad....

tycker absolut du ska ultraljuda, annars vet du inget om skadans omfång och ej heller prognosen.

Ingen mer som har eller har haft en häst med skadat gaffelband?

Ja hon sa att det var av, hon tittade och kände o pillade i såret inna hon sydde ihop det.
Ja var lite stressad och nervös just då så jag kanske inte hörde allt hon sa eller missuppfattade men jag tror hon sa att det är av men på ett ställe så muskeln håller fortfarande senan på plats.

Jag tyckte oxå att det var så konstigt att hästen hoppade på 3 ben när det hände och sen belastar benet redan nästa dag och efter 2 dagar är ohalt.

Hon kommer tillbaka efter helgen igen får fråga mer då.
och jag kommer göra ett ultraljud, så man vet säkert hur mycket som är skadat.

Så nu undrar jag hur har det gått för era hästar som har haft gaffelbandsskada?
hur kom skadan? Troligtvis genomtramp i hagen då han vid tillfället vilade pga att jag inte hade någon passande sadel
hur länge fick den boxvila? sjukhage? Sjukhage ca 2 mån
Hur lång tid tog hela rehabiliteringen? 2 år, gaffelbendet läkte ihop redan efter 2 mån men vid igångsättning kom en ny på ett annat ställe och sen fick han en högst upp i kanten på samma ben som vägrade läka. Slutade med operation. Rehab efter operationen tog 6 mån
hur gick det för hästen efteråt, kunde den komma tillbaka där den var innan skadan? Nej han gick enstjärnig fälttävlan och är idag skogsmulle och går lättare dressyr på hemmaplan. Efter operationen gick han som dressyrhäst och tävlades men tyvärr började det andra gaffelbandet krångla så när det läkt blev det pension. Men nu 3 år senare är han hel o fin, pigg och glad att rida.

Tycker oxå att det låter väldigt lustigt att gaffelbandet är helt av, skulle utan tvekan åka in direkt till klinik för röntgen och UL.

Är du säker på att det var gaffelbandet som var av?
Min 17 åring slet av förstärkningsbandet för 2½ år sedan och fick samtidigt en allvarlig gaffelbandskada.

Det låter faktiskt som du missuppfattat din vet, senskador är näst omöjliga att bedömma utan ul, och det är sällan som senorna är helt av men ändå ligger mot varandra, de brukar "dra iväg" i båda ändor.

När min häst skadade sig så var det så pass allvarligt att vet sa att han aldrig ens kommer kunna gå som promenadhäst.

Han står fortfarande på begränsad yta iom att han inte får springa och halka, (han stod i boxhage 1½ år och friskförklarades även då mot alla odds.)

Idag fungerar han som läromästare och klarar att ridas och tränas.

Som hästägare är det svåra beslut med så pass gamla hästar när de skadar sig. Dels pga lång konv och dels pga att det inte är säkert att de kan gå ut som vanligt i stor hage med kompisar igen.

Lycka till med din och jag hoppas du kan komma till klinik för röntgen och ul.

Det låter faktiskt som du missuppfattat din vet, senskador är näst omöjliga att bedömma utan ul, och det är sällan som senorna är helt av men ändå ligger mot varandra, de brukar "dra iväg" i båda ändor.

Ja det var precis så hon förklarade att renor brukar "dra iväg" men vi hade en sån jävla tur som hon uttryckte det, att det är på ett ställe där den sitter ihop med muskeln, så därför har det inte dragit iväg utan muskeln håller det kvar.

Det var ju ett sår, inte pga av överansträngning eller så,
så jag vet inte om hon såg att det var av.

Det som jag tycker är lite konstigt är att hästen var ohalt 2 dagar senare, visst har hon ju gips som stödjer men hon borde väl ha ont o belasta benet.
Va bra att ni säger likadant som jag har funderat på, jag vill nog åka till klinik ( nu när hästan inte är halt så går det ju bra o köra henne )
och röntga eller göra ett ultraljud för att verkligen få bekräftat att det är av och så det inte är något mer.

Jag håller med att det är konstigt att din är ohalt. Min var rejält halt i två veckor, men det minskade under de första 6 månaderna.

Btw, min skadade sig så illa i hagen, han rejsade en gång för mycket kan man säga.:crazy:

Jag ringde till ATG kliniken idag och de tyckte att jag skulle komma in så jag fick en tid redan imorgon hos Björn.
Då får vi se vad de hittar.

Finns det ingen mer som har haft en häst med gaffelbandsskada?
hur gick det för dem och hur lång tid tog det att läka?

Nu är jag hemkommen från ATG, de gjorde ett ultraljud och gaffelbandet var inte av, de hittade ingen skada på någon sena överhuvudtaget.
det var bara ett rejält sår med mycket dökött som vi kommer bli tvungna att ta bort sen när såret läkt.
så hon ska stå i sjukhage 2-3v sen ska jag tillbaka.
Jag fick skritta henne en stund varje dag.

Känns så skönt! men man undrar ju varför den veterinären som va ute sa att gaffelbandet var helt av och jag frågade henne 3ggr om vi inte behövde göra ett ultraljud men det behövdes inte svarade hon..

Det förklarar varför din häst blev ohalt så fort. Men man måste göra ett UL för att bedömma en senskada, så visst kan man undra varför din vet da som den sa. Du får ringa och fråga.

Men vilken lättnad för dig och din häst, underbart besked!!:laugh:

Ja jag tyckte ju att det var lite konstigt att hon inte var halt. Det var därför jag åkte iväg för att kolla.

Jag har nu pratat med veterinären som var ute och sagt att de inte hittar någon skada på några senor överhuvudtaget.
Men hon påstår att gaffelbandet är skadat i alla fall fast jag sa att de inte hittade något på ultraljudet..

Intressant svar.
Är du osäker kan du ju åka och göra ett nytt UL om några veckor.

Jag tror att hon inte kunde erkänna att hon hade fel.
För det var 2st veterinärer som tittade på ultraljudet och de tittade själva en gång först o sa att de inte hittade ngot sen gjorde de om det en gång till o visade, pekade och föklarade vad de såg, vad som var vad.
de hade några praktiknter där oxå som de förklarade för.
Så jag tror inte att de har missat något. och eftersom jag sa att det var en misstänkt gaffelbandsskada så tittade de ju extra på just gaffelbandet.

Jag ska tillbaka om 2-3v för såret.

Puttar och lånar denna tråden lite. Jag har en ponny som har haft problem med gaffelbandet i flera månader men nu var på väg tillbaka, vi travade första gången igår, på förmiddan. Hon var väldigt pigg och glad och tyckte att det var skojigt. På eftermiddan fick hon gå med en kompis i några timmar men då gjorde hon ett par luftsprång som nog blev lite för mycket... Senare var hon rejält svullen över hela gaffelbandet, dock inte så mycket på sidan men på insidan och över kotorna.
Jag kylde hennes ben en stund men vet inte om de hjälpte så där värst mycket. Har inte varit i stallet idag, ska dit i eftermiddag men min syster och pappa var där och tyckte att det kändes bättre. vi ska ringa vet men tänkte avvakta lite och se om det gick ner så i väntan på det kommer min fråga:
Vad tycker ni är det bästa att göra, kyla eller värma eller inget av det?
Och sen har jag läst lite om dessa skadorna och "shockwaves" kommer tillbaka många gånger. Är det något som är värt att testa?

Skulle bli oerhört tacksam för snabbt svar!

Föresten hur går det för din häst, TS?

Gaffelbandet kan ju omöjligt ha varit helt av! Då skulle hästen 1. inte stått på benet 2. det skulle ha synts på ultraljud och 3. det skulle inte läka ihop typ att "ändarna hittar varandra" (som tex vid en sträckseneruptur)

Gaffelbandet är f ö inte en sena, men det är en annan historia. Bra att du kom till kompetenta veterinärer! Hoppas hästen tillfrisknar!

Kyla, sätta zinklinda, boxvila, ring veterinären för tid.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 354
Senast: Stergo
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
539
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka