Era foderstater

O

Olmerkottarna

Tycker ni att det är bra att blanda vetekli och betfor tillsammans ? :)
Borde hästen få något mer än, Vetekli, Betfor, kraft grund och korn kross? + hö självklart.
Vad får era hästar för mat? SKRIV!!! :smirk:

Sv: Era foderstater

Vår fångponny får förutom stråfodret (hösilage):
Vetekligröt på 2 dl vetekli
Ca 1 dl linfrö
1 tsk kalk
(vi väntar just nu på att få en väldig massa örtblandningar i hopp om att hon ska friskna till)

Ardennerföl från förra sommaren:
½ l havre
Ca 1 dl linfrö
1 tsk kalk
Ca 50 g mineral blå (tror jag det var)

Ardennerstoet:
1 l havre
Ca 1 dl linfrö
75 g mineral blå

D-ponnyn:
1 l havre
Ca 1 dl linfrö
75 g mineral blå

Än så länge mår de bra av dessa foderstater i alla fall. De har haft ungefär samma foderstat i flera månader så det är nog inga problem :p
Våra hästar får ingen betfor över huvud taget. Det var någon som sa att man borde undvika det för att en veterinär hade öppnat upp en död häst som hade ätit betfor i hela sitt liv och den såg helt hemsk ut i magen efter det. Ingenting är väl direkt bevisat så jag säger inte att det är farligt men våra klarar sig minst lika bra utan.

Min häst får 1dl betfor, 2dl vetekli och 2dl kornkross.
Och de tycker jag fungarar bra (:

D ponny ca 143 cm 6 år, tränas till att börja gå galopplöp och distans till våren. Han tränas alltså ganska hårt.

hö: 10-12 kg (fritt)
lusernpellets: 1,5 kg
hippo alfa: 0,5 kg
betfor: 150 g
krafft miner grön: 120 g
biovimin: 15 ml
salt:1/3-1/2 dl

Arab 3 år ca 149 cm, går promenader och följer med som handhäst ca varannan dag. Ska börja ridas i i mars.

hö: 8-10 kg (äter inte mer, har fritt)
lusernpellets: 1,5 kg
hippo alfa: 2 kg
betfor: 150 g
krafft miner grön: 120 g
biovimin: 15 ml
salt: 1/4-1/3 dl

De har lite gräs att pilla med i hagen och går ute mellan 05,00-21,00/23,00

Mitt irlänska halvblods(mycket fullblod) sto, 168cm, snart 11 år, ganska svårfödd, tränas inte speciellt hårt (ca 1h/dag skritt, trav och galopp) men ska betäckas senare i vår får följande per dag:

Hösilage med grymt bra värden, ts ca 60-65%: I princip fri tillgång, ca 25kg.
Lusernpellets: 6 dl
Kornkross: 1,5 l
Risfibrer: 4 dl
Betfor: 3 dl
Morötter: ca 1 kg:angel:

Det funkar riktigt bra faktiskt. Jag försöker hålla kraften så låg som möjligt då hösilaget egentligen täcker hela hennes näringsbehov, men hon tappar hullet så lätt så jag vågar inte ta bort allt...

KL

MIn häst( halvblod, 178 cm, 7 år, tränas ganska hårt. )

11-12 kg hö
1,5 kg lusern
2 kg Sport
1/2 dl olja
30ml B-vitamin
22 g Muskel- E
1 liter betfor

Han klarar sig bra i nuläget på detta, Gick på mindre lusern och hö innan, vilket fungerade bra, började dock gå ner i vikt. Jag ökade då, och han går upp igen!:)

Detta är mitt 400 hundrade inlägg!!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vad hästen ska äta måste avgöras av vad du har för grovfoder och hur mkt mat hästen kräver för att hålla bra hull, när man vet det så väljer man foder utifrån det.

Mina hästar äter ett hösilage som ligger mkt högt i protein men lite lägre i energi.

Arabsto 13 år, inget arbete pga skada, svårfödd, ca 450kg:
10 kg hösilage
2 kg hö
1 kg krafft rehab
1 kg krafft groov 90 (funderar på att gå över till krafft groov 60, är det någon som vet om det innehåller havre?)
0,5 kg betfor
3 dl rapsolja
tokosel

Halvblod, 15 år, medelhårt arbete, lättfödd, ca 580kg
12 kg hösilage
2 kg hö
0,5 kg havre
tokosel

betfor ger man väl til lhästen om det är (kommer inte ihåg vad det heter) för hög halt av ngot i höet/hösilaget för att väga upp det och om man ger mkt betfot måste man även ge vetekli som inehåller kalk eftersom hästen behöver det annars tar kroppen ifrån kalket på benen vilket resulterar i benbrott

min häst får
mogon:2,5kg hö 4dl havre 5dl krossat korn 0,75dl mineraler
middag:ca 1kg hö
18.00:2kg hö
20.00:6-7kg hö 3dl betfor (mäts upp oblött :P blir ca 1 liter blöt) 1,6kg havre och 2kg krossat korn

han får massa mat för han är så himla smal men är bättre nu :D revbenen syns inte och de känns bara lite :D

nån som kan svara p åen fråga
vi kan få köpa krossad korn blandat med krossad havre av en bonde för 70kr/25kg dvs. billigt eftersom han får mer korn än havre nu och behöver massa fett så undrar ajg ifall nån vet om han blir bättre/sämre av att få krossad havre och sen ungefär likaka mkt av båda (eftersom de är blandaade till kossor^^) eftersom han då får mer havre kmr han bli piggare av dne krossade havren?

betfor ger man väl til lhästen om det är (kommer inte ihåg vad det heter) för hög halt av ngot i höet/hösilaget för att väga upp det och om man ger mkt betfot måste man även ge vetekli som inehåller kalk eftersom hästen behöver det annars tar kroppen ifrån kalket på benen vilket resulterar i benbrott

Det där beror ju på vad resten av foderstaten innehåller. Betfor innehåller mycket kalcium men desto mindre fosfor, därför bör man se till att foderstaten i övrigt har tillräckligt med fosfor så inte kvoten Ca/P blir alltför hög. men för det måste man ju int ege vetekli, man kanske har ett hö eller annat kraft- eller mineralfoder med mer fosfor.

Min får;

Hösilage: 10 kg
Havre (hel): 2 L
Betfor: 2 L
Korn : 0,5 L
Krafft multi vitamin: 30 ml
BakJäst: 1/2 pakt.
+ morötter

Höjde med 1 kg hö och la på korn för några dagar sedan, då han började magra ur, då jobbet har blivit hårdare.. så jag hoppas att detta blir bra.

Halvblodsvallack, 165 cm 7 år.

Hmm, spännande fråga. Men alltså, krossad havre borde ju innehålla samma sak som hel havre och maler hästen då ner det ordentligt borde det ju inte vara någon jättestor skillnad på krossad eller hel havre. Däremot mängden är ju lite svårt att veta. Det där är väl ingenting du riktigt kan veta förrän du har provat. Köp lite och prova? Jag vet ju inte hur just din häst reagerar på havre. Våra gör det ingen större skillnad på, vi kan vräka i dem i princip hur mycket som helst och det märks ingen skillnad i humör eller tempo när man rider dem sen. De är kanske lite annorlunda, haha.

Som sagt, det där är nåt du får prova dig fram till. Blir det skit av alltihop får du väl minska på/ta bort blandningen och ge extra korn vid sidan av, svårare än så är det ju inte. :)

Blandar du inte ihop det nu?
Jag ger betfor till mina hästar för att det är bra för magen.
Men betfor innehåller en hel del kalk och inte så mkt fosfor. Nu tror ju inte jag att de flesta ger några mängder av betfor.

Innehåll betfor
Kalcium 0,9%
Fosfor 0,1%

Vetekli innehåller fosfor. Men inte så mkt som hästen kan tillgodogöra sig.

Senast ändrad:

Valacken 5 år

4 kilo Lympos sport
ca 8 kilo hösilage om dagen

Stoet 10 år

4 kilo Lympos Bas
ca 10 kilo hösilage om dagen

Mitt 5 åriga arabkorsningssto, som går i lösdrift, får:

minst 10 kg hösilage
3 dl musli
50 gram krafft miner röd
1 kg morötter

Jag tycker det verkar som om alla ger sina hästar alldeles för mycket kraftfoder! Aldså flera kilo pellets om dagen det är ju inte bar för hästarnas mage! Hästar är inte gjorda för att bryta ner kraftfoder speciellt inte pelleterat! En häst klarar isg utmärkt på bara ett hö/hösilgae av god kvalite. Kanske att man kombinerar med vitaminer och mineraler men absolut inte flera kilo kraftfoder! Visst hästarna kanske tränas hårt men ändå! Så hårt kan man inte träna en häst så man förstör hästens matsmältningssystem!
Jag tycker att om man ska ge kraftfoder över huvetaget så ska det vara lucern eller typ appelchaff eller liknade. Kli är också bra men man ska inte ge några kilon! det här med kraftfoder är ju någonting vi människor hittat på!
en så "ren" foderstat som möjligt är det allra bästa för hästen!
min lilla b ponny (fångponny) får 7 kilo hö med dåliga protein värden. Sen får han 1 dl safe and sound (dodson o horell) för att blanda ut probiminet han får.
Detta fungerar han alldeles utmärkt på, han är blank i pälsen och pigg och glad. Trors att han nästan bara får hö så rids han varje dag och är inte ett dugg mager!

Du har tydligen inte varit i kontakt med tävlingshästar eller svårfödda hästar, då skulle du inte uttala dig som du gör.

Att hålla på och dutta med 1 dl kraftfoder gör ingen skillnad på en häst. Mitt svårfödda arabsto skulle se ut som ett benrangel om jag försökte ge henne enbart grovfoder. Skulle jag dessutom lägga till lucern så skulle jag få ett helt absurt stort överskott av kalcium då markerna häromkring är mkt rika på kalcium.

Kan tillägga att jag har ett mkt bra grovfoder redan, men det räcker inte alltid.
Sen borde du också tänka på att alla hästar inte äter så mkt grovfoder, när jag fodrade med hö så petade stoet i sig MAX 6 kg/dag sen ville hon inte ha mer. Många tävlingshästar är likadana, dom får mycket grovfoder men äter det inte.

Sålänge som man fodrar ordentligt med grovfoder ser jag det inte som ett problem att man ger mycket kraft, men kraften får aldrig vara istället för grovfodret.

Jag tycker det verkar som om alla ger sina hästar alldeles för mycket kraftfoder! Aldså flera kilo pellets om dagen det är ju inte bar för hästarnas mage! Hästar är inte gjorda för att bryta ner kraftfoder speciellt inte pelleterat! En häst klarar isg utmärkt på bara ett hö/hösilgae av god kvalite. Kanske att man kombinerar med vitaminer och mineraler men absolut inte flera kilo kraftfoder! Visst hästarna kanske tränas hårt men ändå! Så hårt kan man inte träna en häst så man förstör hästens matsmältningssystem!
Jag tycker att om man ska ge kraftfoder över huvetaget så ska det vara lucern eller typ appelchaff eller liknade. Kli är också bra men man ska inte ge några kilon! det här med kraftfoder är ju någonting vi människor hittat på!
en så "ren" foderstat som möjligt är det allra bästa för hästen!
min lilla b ponny (fångponny) får 7 kilo hö med dåliga protein värden. Sen får han 1 dl safe and sound (dodson o horell) för att blanda ut probiminet han får.
Detta fungerar han alldeles utmärkt på, han är blank i pälsen och pigg och glad. Trors att han nästan bara får hö så rids han varje dag och är inte ett dugg mager!

Jag kan inte låta bli att kommentera lite till...

Du har alltså bevis på att mycket kraftfoder förstör hästens matsmältningssystem? Högst intressant, källor?

Varför skulle just kli vara speciellt bra att ge? Och förhoppningsvis är det ingen som ger kilovis av kli då man aldrig ska ge mer än 100g/100 kg häst...
Lucern kan iofs vara ett bra foder, men passar inte att ge om man redan har mycket protein i foderstaten, eller mkt kalcium.

Du kan knappast jämföra en liten fångponny med ett fullblod som går ft eller en travare i tävlingskondition.

Du har alltså bevis på att mycket kraftfoder förstör hästens matsmältningssystem? Högst intressant, källor?

Hästens matspjälkningssystem är inte gjort för att bryta ner hur mkt kraftfoder som helst. Om man ger mkt kraftfoder är det lätt att stärkelsen rinner över till nästa tarm och då kan mikrobalansen i grovtarmen störas vilket inte är bra. Jag antar att det står i de flesta böcker som handlar om hästens utfodring.

Senast ändrad:

min lilla b ponny (fångponny) får 7 kilo hö med dåliga protein värden.

och du verkar vara kvar i tron om att protein orsakar fång?

Om du sen räknar på vad en hårt tränande och startande travhäst (som exempel) behöver i MJ och smbrp så kanske du inser att så mycket grovfoder får man inte i alla hästar. Och det drömodret är det långt ifrån alla som har möjlighet till att köpa.
Så länge man ser till att hästen får så mycket stråfoder som den har behov av, och inte ger på tok för mycket kraftfoder så är det väl ingen fara? Många reagerar kanske när de går in i ett travstall och ser foderstaterna som består av många kilo kraftfoder, men det är ju nödvändigt för att få hästarna att prestera och må bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 463
Senast: SiZo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur