Era foderstater

Sv: Era foderstater

För att de är okunniga? Det var väl länge sen man gick ifrån teorin om att proteinerna är boven i fångdramat. De flesta är väl ganska övertygade om att det handlar om annat, tex. sockerhalter i betesgräset, för mycket lättlösliga kolhydrater i kraftfodret osv.
En fånghäst ska ha lika mycket protein som en icke-fånghäst, och jag undrar varför tex krafft förespråkar en kvot på 5 för fånghästar, istället för 6 som är normalt. Tycker det är helt fel med det här tänket, där man gärna halvsvälter fångbenägna hästar, ger de hö med dåliga värden osv.

Min häst, arabvalack på 21 år, 148 cm och ganska lättfödd får:

7-8 kg hö av mycket bra värden
5 dl betfor (torrt räknat)
4 dl havre
4 dl Krafft Grund
120 gram Miner blå

10 kg hö
2 kg kornkross
1 kg havre kross
0,5 kg betfor
2 dl jäst
2 dl vetekli
mineraler
e-vitaminer
äppelcidervinäger

stor häst på 176 cm väger ca 650 kg

Stora hästen får:

10-12 kg hö
100 g torr betfor
1 kg krafft Groov 125

Lätt ridning gäller för denna häst

Shettisen får:

4 kg hö
50 g torr betfor

Denna ponny är enbart sällskapsponny och arbetas ej.

Det är perfekta värden på mineralerna i höet så behöver inte ge några tillskott alls.

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 160
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 463
Senast: SiZo
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur