Era erfarenheter av importer med exem

Mercurio

Trådstartare
Hej! Jag vet att det finns en sådan här tråd men jag har några specefika frågor som jag behöver ställa som jag inte funnit svar på varken här, google och andra sidor som skriver om detta med exemhästar.

Det är nämligen såhär att jag är ute på jakt efter ny häst och hittat ett jättefint sto på Island som jag tror skulle passa mig som hand i handske men känner mig ganska oroad för det här med exem som dom tydligen väldigt lätt kan utveckla.

Har någon utav er därute importerat häst från Island?
Hur har ni behandlat/skyddat era häst/hästar från att risken att utveckla exem?
Hur stor chans är det att dom får det?

Stoet jag är intresserad utav är 5 år gammal och tydligen löper äldre hästar större risk för exem. Varför vet jag inte men det är något jag både läst och hört från olika källor.

Jag vill bli tipsad om allt! Både utav era egna erfarenheter och fakta.
Tacksam för svar :idea:

Sv: Era erfarenheter av importer med exem

Vad man vet i studier är att i runda slängar 70 % av importerna hade utvecklat eksem efter 10 år i Sverige, för att minska risken för utbrott måste du alltså hantera hästen som en potentiell eksemindivid. Du måste stalla in nattetid, täcke på dagtid och skydda med repellerande medel. De är grundläggande åtgärder, sedan upplever jag själv att importer verkar vara betydligt svårare att sälja då det har varit första frågan som en ev köpare har ställt på de hästar jag sålt.

Var du bor i Sverige spelar också roll, bor du på västkusten är exemrisken mycket högre än om du bor norr om Gävle eller på Öland eller Gotland. Det beror främst på arten av knott som jag förstått det, västkustknotten är mer allergiframkallande tråkigt nog.

Angående ålder så räknas nog inte 5 år som ungt, utan det är i första hand föl och åringar som fortfarande håller på att utveckla sitt immunsystem vilket ger dem lite bättre chans att klara sig.

I en bok om islandshästar står det ärr 25-30% av importerade får exem och 6-8% av svenskfödda./ice islandsfödda. Har en islänning som importerades som 6åring med medel till kraftig exem.

Min var 7 när han kom och vid 10 hade han utblommat eksem som visserligen blivit mycket bättre med noggrann vård. Men ändå varje sommar undrar man hur det ska gå

Jag har importerat en häst från Island från en framstående uppfödare som jag känner och litar på. Jag valde henne pga stammen och tog henne hem till Sverige redan som tvååring, just för att minska risken för eksem. De första åren har hon haft täcke på sig på somrarna och hon är idag 7 år men jag kommer alltid att ha täcke på henne eller ta in henne när det är extra "knottigt" väder. Jag kommer alltid att vara på min vakt vad gäller henne.

Aktuell forskning har visat att upp emot 70% av alla importerade hästar får eksem (som Boj skriver - det någon annan skriver om information ur en bok är nog tyvärr förlegad information).

Alltså är chansen att en importerad femårig häst får eksem i Sverige, ganska stor. Du måste för all framtid sköta hästen om om den vore en eksemhäst. Inte ens efter 3-4-5 år i Sverige kan du gå säker.

Nu vet jag inte om du har träffat hästen och ridit den på Island?

Men ett allmänt tips om man importerar en inriden häst, är att man kostar på sig en resa till Island och provrider den. Att köpa en häst som man bara sett på en bild kan innebära stora besvikelser, eftersom du inte har någon möjlighet att lämna tillbaka hästen om den inte motsvarar dina förväntningar. Speciellt om du inte har några kontakter på Island och inte känner säljaren/förmedlaren är det riskabelt att köpa en osedd häst.
Hästar på Island som är inridna behöver inte nödvändigtvis vara det enligt svenska definitioner. Hästar från Island kan både vara mera framåt och känsligare än många svenskfödda hästar.

Under de 12 år jag haft islandshäst så har alla islandsfödda utom en fått eksem i stallet. Nu har vi mest svenskfödda, av 15 hästar så har 4 islandsfödda eksem en islandsfödd har inte eksem.
2st åringar kom från island och fick eksem när dom var runt 6 år. Jag skulle endast köpa från Island om jag är beredd på hur mycket jobb det innebär och har stall/ hagar som fungerar. Det är inte kul att ta in hästen 15.00 och släppa ut 8.00, dessutom blir man låst att alltid ha det över sig.
Vi har boxar med anslutna hagar till eksemhästarna så att dom inte behöver stå inne på natten.
Undantaget för att köpa från Island är en mycket fin häst som kostar över 100.000 på Island och man vill tävla på hög nivå.

Kan inte säga något om importen men lägger till ett uttalande om eksemen. Eksemen tror jag man inte kan kalla något annat än förrädiskt och man kan aldrig känna sig säker. du kan nog bosätta dig på "rätt ställe" i Sverige och vara skitnoga med att skydda hästen men så verkar det som att svinknotten bara är giftigare vissa somrar än andra och hästen utvecklar eksem på 0 tid. Så jävla sjukt.

För ca 8 -10 år sedan var det en sådan där sommar när jag tror varända islänning i våran dalgång fick eksem och då taler vi inte ny importer utan om hästar som stått i Sverige 10-15 år. Ingen hänge med på vad som hände. Man känner sig ju ändå säker när hästen börjar vara 15-20 år och varit i Sverige sedan minst 5 års ålder men ikke.

Alla får inte eksem men om du importera en häst så utgå från att den får eksem eller att du måste behandla den som eksemhäst resten av livet om du vill hålla den symptomfri. Har du tur klarar den sig.

Eksem kan yttra sig som allt mellan grava problem där hästen kliar sönder sig totalt och den inte svarar något vidare på behandling till en häst som du slänger täcke på några och kanske smörjer då och då. Det är ganska få som har riktig allvarligt eksem, flertalet går att behandla med mer eller mindre omfattande åtgärder.

Av dom 20 tal vi har haft i stallet så har ingen mått bra av att slänga på täcke och smörja då och då. Vi har fått några som har behandlats just så. En blev utdömd på förra stället och nästan symtomfri hos oss med bra vård. En var "van" att gå ute med täcke även på natten och blev en helt annan häst efter god omvårdnad. Man gick ut i hagen på Em och ropade, hästen blev överlycklig av att komma in och få omvårdnad. Alla överkänsliga hästar mår dåligt av knott även med täcke och spray. Jag tycker det är uselt att på hösttävlingar se alla dessa sönderkliade hästar med dåligt skött eksem.
Vi har ingen eksemhäst där det ens syns att dom har det.
Det finns mer information och ett bättre urval på täcken nu än förr.
Så var det inte för 12 år sedan när jag köpte eksemhäst. Vi var inte förberedda på hur mycket vård en välmående eksemhäst behöver 6 mån / år.
Då gick dom med täcke och stallades in på natten men det krävs mer än så.

För mig handlar det om 12 månader per år, alltså inte bara över sommaren. Även vintern är otroligt viktig, att hålla hästen med en bra och fungerande foderstat. Den får absolut inte falla ur, då har man grävt första gropen inför sommaren. Det tar tid för kroppen att återhämta sig, och det kan bli på bekostnad av att eksemet blir värre den sommaren.

Så för mig gäller alltså 12 månader per år, med en intensiv period av 7-8 månader under vår-höst.

Som jag sa, det finns alla varianter. Min klarade sig bra på det viset, heltäckande täcke med huva hela säsongen. Hon fick något enstaka sår då och då. Jag har sett fler som hon, i synnerhet när folk hittat behandling som funkar för just den hästen.

Vad man vet i studier är att i runda slängar 70 % av importerna hade utvecklat eksem efter 10 år i Sverige, för att minska risken för utbrott måste du alltså hantera hästen som en potentiell eksemindivid. Du måste stalla in nattetid, täcke på dagtid och skydda med repellerande medel. De är grundläggande åtgärder, sedan upplever jag själv att importer verkar vara betydligt svårare att sälja då det har varit första frågan som en ev köpare har ställt på de hästar jag sålt.

Jag tror absolut att det är svårare att sälja en med eksem. Jag har i båda mina köp helt valt bort importer.

Och som någon nämnde, visst med en riktigt bra tävlings-/avelshäst så kan det kanske vara värt risken men annars blir det inte mycket dyrare att köpa en häst i Sverige iom importkostnaderna. Bra hästar finns även i Sverige och inte minst just nu finns det många till salu till bra priser. Bra fritidshästar finns det definivt många av.

Med tanke på vad oerhört många fina och bra hästar till humana priser i alla kategorier det finns på plats här i Sverige- så är det väldigt lite som motiverar en import egentligen....

Min första islänning hann bli 26 innan han fick exem, då hade han bott hos oss i 2 år och var troligtvis importerad från Island till Norge som 6-7 åring.
Han hade dock ganska "lindrig" exem kliade sig lite grann i man och svans men med smörjning klarade han sig bra. Han kunde nämligen inte ha täcke då han strimlade dem i femhundra delar :mad:

Imperterade ett sto 2007 och hon utvecklade exem 3 år senare. Vi försökte sköta henne efter alla konstens regler redan före exemet bröt ut. Läste på och försökte förebygga... men 3 år senare så kom exemt som ett brev på posten.. Har idag insett att det krääääver mycket att ha en exemhäst. Det skall smörjas, sprayas och täckas från slutet av april till slutet av oktober. Inte skulle jag ju vilja vara utan mitt lilla sto men... hoppas nog att ALDRIG behöva få en exem häst igen... (för det e nog mycket jobb och lite nöje med en exemhäst)

Grejen med eksemhästarär också att hästens lidande baske mig är större än ägarens besvär vad gäller passning och ekonomiskt.......... men det är det sällan någon som pratar om....

Grejen med eksemhästarär också att hästens lidande baske mig är större än ägarens besvär vad gäller passning och ekonomiskt.......... men det är det sällan någon som pratar om....

Jo jag provade tala om det för min granne i fjol och provade att på ett väldigt försynt sätt få henne att förstå att kanske hästen mår så dåligt att avlivning är ett alternativ men fick till svar att för dem gör det ju inget att hon inte går att använd 9 månader om året för dem har ju henne för sällskapet och ev. Avel.

Då talar vi om en häst med så kraftiga eksem att du ibland har svårt att avgöra var hennes knän sitter då benen är så uppsvullen av kraftiga exem som hästen sedan gnager på dagarna i ända. Hästen blir halt på alla fyra eller hon har ju så mycket sårskorpor runt alla leder att hon inte vill böja på benen :crazy:

Vad gör man? anmäler ägarna? Men dem tar ju som hand om hästen efter deras bästa förmåga alltså på det sättet de tycker är det bästa.

Man måste sätta hästens väl först här och den lider uppenbarligen...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Hästvård Nu kommer jag ännu med en fråga här, men det är många frågor man har när man letar häst... Har kontakt med en person som säljer sin...
Svar
12
· Visningar
1 803
Senast: Boj
·
E
Islandshäst Hej Undrar om någon som importerat Islandshäst från Island vill dela med sig lite av sina erfarenheter. Jag har ett litet sto på Island...
2
Svar
22
· Visningar
3 073
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 878
Senast: russan 14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix