Era erfarenheter av BoT!?

Qodrofenia

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite mer utförlig info om hur Back on Track har hjälpt era hästar.
Har lite frågor....
1.Har hästen några skador som ni behandlar med BoT?
2.Vilken typ av BoT har ni använt? Paddar/lindor/täcke ..
3.Hur lång tid tog det innan ni märkte någon skillnad?
4.Hur använder ni era BoT produkter? lindor på natten? innan ridning/körning..
5.Vilken skillnad har ni sett?
6.Vilken typ av häst är det ni har och vad används den till?
7.Vad tycker du själv om just den produkt du köpt?Lätta att hålla rena? hållbarhet?
OCH!!
8.Kanske tom finns någon som har köpt men inte tycker det har funkat?

MVH/Q

Sv: Era erfarenheter av BoT!?

Min häst har en gaffelbandsskada i höger fram
Paddarna
Jag har bara använt paddarna i en månad men skillnaden är enorm. .
Jag har använt mina lindor hela natten och lite mer än halva dagen ungefär och följt de anvisningar som jag fick med BoTen när jag köpte dom.
När veterinären var här innan jag började använda BoT trodde han att min häst skulle va svullen i de benet för resten av livet även om skadan läker ut. han är jättefin i benet nu och är nästintill inte något svullen längre så jag har verkligen fått se resultat.
Det är en 6 årig varmblodig travare som för tillfället skrittas pga skadan
7.Vad tycker du själv om just den produkt du köpt?Lätta att hålla rena? hållbarhet?
Jag har använt mina ute en del och dom tål allt känns de som. dom har varit på någon dag när de varit ruskväder och dom är bara att borsta av när dom blivit smutsiga.
OCH!!
8.Kanske tom finns någon som har köpt men inte tycker det har funkat? jag kan inte klaga på något alls. värda vart enda krona

Jag skulle vilja ha lite mer utförlig info om hur Back on Track har hjälpt era hästar.
Har lite frågor....
Har en stor halvblodshäst som har haft lite gallor i benen (både fram och bak) samt visat ömhet i ryggen

Använder paddar, ryggstycke samt helt stalltäcke. Täcket har hästen på sig ute under det vanliga täcket. Gör bäst nytta när hästen rör på sig.

Ca en vecka

Använder som sagt täcket ute på dagarna. Lindar benen på nätterna efter hårdare träning/tävling. Använder även täcket före tävling och mellan klasserna

Mycket stor skillnad.

Stort halvblod, tävlar hoppning. Har även använt till ett fullblod med känsliga ben med mycket gott resultat.

Jag tycker det är bra produkter som har en hög kvalitet.

Vill tillägga att jag även använder vissa produkter själv. Fuskpolon är ombärlig nu när vintern börjar komma samt en långärmad tröja som jag inte kan vara utan. Låter som jag vore återförsäljare men det är jag inte!.

har själv aldrig haft behov att använda på någon egen häst men jag jobbade på ett ställe med hopphästar förut. där fanns det en gammal hingst (20 år) med galliga framben. fick tips at använda bot på honom av en equiterapeut. så vid fyra när hästarna kom in borstades dom och tvättade och smörjde hovarna. lindade sen på och av med dom på morgonen. galligheten försvann på en gång.

eftersom benen altid rengjordes innan lindning så blev dom inte speciellt skitiga, men dom går ju att tvätta=). Tycker det är bra kvalite på deras produkter.

Hbl, med kotledsinflammation båda fram. (ej vid samma tillfälle).
Galliga kotor och senskidor bak.

"Vanliga" paddarna och dom tjocka pillow wraps som är super!
Och ett fleecetäcke.

Gallorna blev bra på ett par dar.

Jag har lindor på natten på alla fyra. Fleecen har jag ibland under inne och utetäcken. Och i skrittmaskinen innan träning.

Hästen är helt ren i fram. Torr i lederna. Använder paddarna i förebyggande syfte. Varm, mjuk och fin i musklerna.

Har ett halvblod sto -98. Tävlar msv hoppning.

Paddarna är lätta att hålla rena, och blir dom skitiga går dom ju att tvätta i maskinen. Fleecetäcket samlar på spån.
OCH!!
Passformen på täckena är ju inte den bästa. Tex. Fleecen är en 135a och hästen drar i normala fall minst 145, ändå hänger det ned över rumpan, har sytt på bävernylon själv så att det inte ska töja sig så mycket i fram. Men köpte detta täcket för rätt länge sedan, har sett att dom designat om dom. Men har sett innetäcket på andra hästar, tyckte inte det såg ut att sitta bra det heller, men det är ju olika på olika hästar så klart. Och dom här ryggpaddarna är det ett jäkla sjå att få att ligga på plats, även med kardborren över ryggen. Mina tunna vanliga paddar har hållt jätte bra. Pillow wrapsen har gått upp lite i sömmen men var lätt att laga själv, använder dom ju varje dag så det är nog svårt att komma ifrån.

Min pålla slog på sig i hagen för ca 1 år sen och fick ett fult sår som blev ett överben som jag trodde var permanent.

Började lägga nattbandage regelbundet med B o T paddar för ca 2 månader sen, o döm om min förvåning när jag upptäckte för ca 2 veckor sen att det var helt borta!
Och då var jag ändå på och behandlade överbenet under hela sårläkningsperioden och efter att huden gått ihop i ca 2 månader efter aktuella skadan utan att det gick att få tillbaka överbenet, men med Bo T gick det bort även efter så här lång tid! Det trodde jag inte var möjligt!

Och en gammal sparkskada på utsidan av ett annat ben sen i våras har blivit hälften så stort!

Använder i förebyggande syfte.

Hej!
Har precis köpt BoT´s ryggvärmare. Min häst är en korsning på 9 år som har haft inflammation i ryggmusklerna. Får återkomma när jag förhoppningsvis ser resultat! :)

Dåligt knä höger fram pga åldersrelaterad stelhet o utav det överansträngning, stela kotor bägge bak.

Paddar bak, knäskydd fram. Har en ryggvärmare, använder den inte just nu dock.

Hon har stått med detta på sig i 4 nätter nu och märker redan svaga skildnader.

På natten.

Hon går smidigare in och ut ur boxen (måste gå runt ett hörn då boxen ligger precis vid dörren) och hon snubblar inte bak under ridtur som hon gjorde hela tiden för ett par veckor sedan..
Framknäet är inte varmt längre och den lilla svullnaden som fanns svullnaden har gått ner helt :bow:

Nsv bruks, 22 år gammal, används till promenad och hobbyridning.

Helt OK. Går ju att tvätta i maskin, lite dumt med luddig insida på knäskyddet (blir skitigt) men det får gå ändå.

Förebyggande syfte för gallor och mjukgörande.

Paddar och stalltäcke för hästen
T-shirt och knäskydd till mig

Direkt, finare i benen, mjukare muskulatur, skönt med värme.

4.Hur använder ni era BoT produkter? lindor på natten? innan ridning/körning..Benpaddar fram på nätterna med tunna transportskydd ovanpå för jag orkar inte linda... BoT stalltäcke på inne. Har inte BoT ute för då rör de sig och då blir det för varmt. Har själv sprungit spåret med BoT t-shirt och det gör jag inte om...
Lindade ben efter tävling och bot täcke på i veterinärgrind och efteråt.

Mjukare att värma upp,mindre gallor, mjukare muskler.

Distanshästar i träning och tävling, araber

Synd med 30 grader tvätt, lätta att borsta av. Täcket är bra eftersom spånet inte fastnar i yttertyget.

OCH!!
Vet några som får mindre cirkulation i tex händer om de har bot handskar men de är väl extremt varmblodiga...

1.Har hästen några skador som ni behandlar med BoT?Japp, kronisk synovit i ledkapsel höger bakkota (en kronisk inflammation mao).
2.Vilken typ av BoT har ni använt? Paddar/lindor/täcke ..Pad
3.Hur lång tid tog det innan ni märkte någon skillnad?Hon har haft en stor galla i denna leden, men den gick tydligt ner redan efter första natten med BoT. Nu minskar den stadigt om än inte särskilt fort.
4.Hur använder ni era BoT produkter? lindor på natten? innan ridning/körning..på natten
5.Vilken skillnad har ni sett?Gallan minskar
6.Vilken typ av häst är det ni har och vad används den till?Hbl sto, f-01, konvalescent
7.Vad tycker du själv om just den produkt du köpt?Lätta att hålla rena? hållbarhet?Lite otymplig att linda med, men kvalitén är helt okej!
OCH!!
8.Kanske tom finns någon som har köpt men inte tycker det har funkat?Inte jag... Hade gärna köpt täcke till den andra hästen jag har men det är dyyyrt...

*knapplån*

Ni som lindar era hästar och märkt dessa STORA skillnader, lindade ni benen INNAN också ? (alltså med vanliga lindor ?)
För mej veterligen så fungerar BoT på grund av "värmen" mm och vanliga lindor värmer, lixom bra stalltäcken värmer om man har det på hästen inne, så jag vill veta om det verkligen är BoT eller om det är ni själva som gjort nån skillnad ?

Ja och nej..

Häst 1:
BoT ryggstycke vid muskelskada. Gav EXTREMT stor skillnad jmf med liniment + täcke och värmelera + täcke.

BoT paddar fram under natten för att hjälpa kotlederna på traven vid ledinfl. Svårt säga om det hjälpte då jag inte vet om hon kanske blivit lika bra utan. Inte provat bara vanliga lindor.

Häst 2:
BoT ryggstycke mot att han lätt blir spänd i ryggen när det är kallt/blött. Gav skillnad, men inte större än varma täcken. Dock fördelen med ryggstycket är att jag slapp överhetta hela hästen för att ryggen skulle vara nöjd.

Lindad med BoT bak i hagen innan ridningar samt under ridning. Betydligt mjukare direkt när man red. Har en hasledsdefekt i hasleden VB och är lätt lite stel i början av ridpassen. Med BoT mjuk och fin direkt. Vanliga lindor gav noll effekt.

Paddar och ryggstycke

Några dagar

Ryggstycke på natten (vår/höst) eller dygnet runt (kall vinter)
Paddar nattetid på ena hästen, paddar innan och under ridning på andra hästen.

Se punkt 1.

Häst 1: arabiskt fullblod, tre år, inriden. Varit mkt konvalescent.
Häst 2: arabiskt fullblod, 11 år, T-märkt 'promenadpensionär' (skritt, trav och galopp i skogen, liite dressyr och hoppar lite för husbehov upp till metern)

Bara bra, förutom den idiot som gjorde ett VITT ryggstycke. Men SUPERNÖJD med BoT-produkterna och skulle gärna ha fler, täcke t ex.

*knapplån*

Ni som lindar era hästar och märkt dessa STORA skillnader, lindade ni benen INNAN också ? (alltså med vanliga lindor ?)
För mej veterligen så fungerar BoT på grund av "värmen" mm och vanliga lindor värmer, lixom bra stalltäcken värmer om man har det på hästen inne, så jag vill veta om det verkligen är BoT eller om det är ni själva som gjort nån skillnad ?

Japp, jag lindade med vanliga paddar innan jag köpte BoT. Jag har bara BoT-padden på det "skadade" bakbenet och fortfarande vanligt stallbandage på det andra. BoT-benet är mycket varmare än det med vanligt stallbandage när man tar av på morgonen!

Har en lite knepig erfarenhet av BoT som jag undrar om kanske någon känner igen...

Efter en kotledsinflammation och gaffelbandsskada VF fick jag rådet av veterninären att ha BoT på nätterna. Problemet är att det skadade benet svullnar ordentligt och blir jättevarmt. Har även provat att ha paddarna kortare tid och då svullnar det inte så mycket, men ändå lite. Nu vågar jag inte ha på dem alls på ett tag tills benet har blivit "normalt" igen (har tidigare aldrig känt någon svullnad eller värme - inte ens när hästen var som haltast). Efter att ha rådfrågat veterinär tyckte han också att jag skulle ta det lite lugnt ett tag med paddarna, och kanske försöka sen igen fast bara ett par timmar. Det är kardborrepaddarna jag har använt.

Nån som känner igen sig?

- Ingen av hästarna är skadade nu, men jag har använt BoT på 2 olika skador. Den ena hästen vrickade sig svårt och slet sönder i gaffelbandsinfästning o.dyl. i kotan och blev återställd troligtvis till stor del med hjälp från BoT paddarna vi lindade med (efter vet. rekommendation). Den andra hästen lindades vid svullnad på gaffelbandet som tog 4 mån på vila för att läka, men BoT gjorde säkert att det hela blev bättre än det kanske hade blivit.

- Paddar.

- I de fallen vet vi ju inte om hästen läkt ändå, men vet. var förvånade iaf i fall 1 att hästen var såpass läkt, de trodde på utdömning/avlivning i första skedet. :crazy:
Numera lindas min äldre häst med BoT nattetid och då märks det efter bara ett par nätter skillnad i rörlighet, om man haft uppehåll ett bra tag innan.

- På natten samt innan hovslagarbesök på den äldre hästen. Unghästen lindades bara vid sin skada.

- Förutom läkande, så på den äldre hästen är lederna mjukare och smidigare, hon har aldrig problem vid skoning längre (vevade vilt förr).

- 21 år gammalt halvblodssto som rids normalt och tränas i dressyr.

- De är enkla att tvätta i tvättmaskinen och har hållt i flera år.

OCH!!

- Nej hos mig har det funkat jättebra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 748
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar