Era bästa redovisningstips!

Smulu

Trådstartare
Jag ska hålla en avslutande redovisning om min LIA-period, Lia är en slags praktik som ingår i YH-utbildningar, på fredag, d v s om två dagar.

Jag ska prata i max 15 minuter inklusive frågor.
Inbjudna är LIA-handledare, ledningsgruppen och så mina kursare.
I ledningsgruppen sitter rekryterande chefer etc. för några av de företag dit jag kommer söka mig för jobb.

Vad har ni för tips för att jag ska lyckas bra med detta?

Ämnet kan jag det är själva redovisandet jag nojar över.

Om du tycker att det är jobbigt att prata inför grupp, lägg tid och kärlek på en PowerPoint eller Prezi, då hamnar mycket av publikens uppmärksamhet på den istället för på dig. Tänk bara på att din presentation ska förtydliga det du säger och inte vara en så kallad "wall of text". 4 punkter/slide är en bra tumregel, eller varför inte bara bilder som du pratar kring, eller liknande?

Du som pratar, tänk på att stå stadigt med fötterna, undvik att svaja fram och tillbaka, och ha gärna talkort eller något annat att hålla i händerna (en penna funkar alltid). Det är några enkla tips för att ge ett säkrare intryck som talare. Undvik att ha hela presentationen utskriven på ett A4, det blir svårt att söka kontakt med publiken då, ha hellre talkort med punkter.

Öva gärna hemma innan också, så att du vet hur lång tid din presentation tar. Om det ska vara 15 minuter inklusive frågor så tror jag att 8-10 minuter kan vara lämpligt för själva presentationen?

Jag kan verkligen rekommendera att öva genom att prata högt för dig själv! Det kan kännas lite dumt till en början, men man kommer snabbt in i det och det brukar vara jättenyttigt. Man märker direkt om något måste justeras för att det inte riktigt flyter. Vissa formuleringar känns jättebra i skrift, men sedan när man väl säger dem högt så fungerar det inte alls. Nu har jag börjat bli så pass van vid att hålla presentationer att jag har börjat kosta på mig att "slarva" med detta, men under en period gjorde jag verkligen minutiösa förberedelser. Jag rabblade igenom presentationen mängder av gånger tills den satt som en smäck, med betoningar och allt.
Sedan var det faktiskt sällan själva presentationen skedde enligt exakt samma mall, men det var för mig en väldigt trygghet att veta att det fanns något "inpräntat" att falla tillbaka på om jag skulle köra fast.

Har många gånger fått beröm för att jag låter så naturlig och avslappnad. Dessa gånger har jag varit som allra mest förberedd innan.
Ska nästa vecka hålla min första presentation på engelska och innan dess kommer det definitivt bli öva, öva, öva.

Gör presentationen hemma och spela in rösten. Då är det lätt att höra om du lägger in en massa "ähhh", "typ", " så att säga" eller annat som kan irritera. Skramla med nycklar i byxan eller knäppa på pennan är också sådant som kan ske om man känner sig nervös.
Tänk på att det är din upplevelse du ska redovisa och ingen vet den bättre än dig själv, tänk att du ska berätta för en god vän. Lycka till!

:) Det gick bra! Era tips ihop med övningstillfället :)

I morgon börjar sommarjobb under en månad och jag har ett par ställen som vill ha in CV :) Nu ska jag bara lyckas visa på intervjuer också ska det. Nog bli nått bra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 822
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 249
Senast: starcraft
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på... 13 14 15
Svar
290
· Visningar
23 470
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Jag vet att det finns massa olika sajter för detta och att man kan googla men jag är ute efter personliga erfarenheter. Ibland när jag...
Svar
2
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka