Hej!
Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år).
Jag går just nu en YH utbildning till redovisningsekonom (har gått 1 av 2 år). Jag har jobbat med enklare bokföring/löner i 8 år och tänkte att nästa steg att utbilda mig skulle vara rätt, men det känns inte som att jag vill jobba med detta resten av livet.
Jag gillar att räkna, tänka, fundera, är dock inget mattegeni. De roligaste kurserna i programmet jag läser nu är de som innehåller kalkylering av olika slag. Älskar att plugga och har pluggat lite till och från på sidan av jobbet. Helst skulle jag plugga hela livet, gillar att lösa "problem" av olika slag, läsa på, lära mig nya saker.
Jag trivs inte att jobba med människor, som t.ex. vård, skola, omsorg.
Har gått IT på gymnasiet, har läst Matte A, B, C, D, E, Fysik A, Kemi A & B, Biologi A & B, Svenska A & B, Engelska A & B och en hel drös med IT relaterade kurser. Så jag är behörig till rätt många utbildningar. Har totalt läst ca 170 högskolepoäng på högskola/universitet också, främst kurser inom IT och ekonomi, men bara på grundnivå och "lösa" kurser så att säga, så jag har ingen examen.
Sitter och kollar både på arbetsförmedlingens sida vilka typer av jobb som finns och på antagning.se för att de vilka utbildningar som finns. Det är så svårt att veta vad man kan jobba med, när i stort sett alla jag umgås med inte har studerat vidare efter gymnasiet. Jag har liksom ingen insyn i den akademiska världen.
Har ni några tips och råd? Jag är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!