Era bästa huskurer!!

J

jezzie-

Kom igen nu och skriv era bästa huskurer! ( Om ni nu inte planerar att ta patent på dom förstårs :) Det kan vara precis allt, så som medel mot flugor, ngt bra för hovarna, man o svans spray, hemmagjorda salvor mm mm mm. Ja allt möjligt helt enkelt!

Mitt bästa är nog att blanda helt vanligt balsam i vatten (inte ett nytt tips direk, men ändå), o använda det till svansen. Spraya i o låt verka. Precis lika bra som de där svindyra medlen man köper. De använder ja bara vid speciella tillfällen, så som tävlingar lr liknande.

Sv: Era bästa huskurer!!

Äppelcidervinäger/vatten/olivolja sprayas på häst som kliar man och svans.

Uteslutet det bästa jag provat. Klår alla dyra kladdiga salvor med hästlängder!!! Kommer hon in och ställer sig och panikkliar manen och jag sprayar så slutar hon direkt. Det måste vara väldigt lindrande...

/C

Groblad, drar ut sår lika bra som vilket jodopaxomlag som helst.

Mjuka gallor går att massera bort.

Lavendel+citronolja+vanlig olja+vatten = ett bra och billigt flugmedel.

Senast ändrad:

matolja på hovarna om dom är torra och spruckna

olivolja till hovarna

och blanda olja med dubbelt så mkt vatten, citronmeliss och vitlök så får du ett medel som håller väck fästingar

Cyllene skrev:
Äppelcidervinäger/vatten/olivolja sprayas på häst som kliar man och svans.

Uteslutet det bästa jag provat. Klår alla dyra kladdiga salvor med hästlängder!!! Kommer hon in och ställer sig och panikkliar manen och jag sprayar så slutar hon direkt. Det måste vara väldigt lindrande...

/C
OO ! Vill testa! Hur mkt tar du av varje ?

Olivolja+vitlök - mot mugg, stryk på, muggen försvinner på mindre än en vecka iaf på min häst.

Hälften vatten hälften äppelcidervinäger och sen en "dutt" olivolja. Det känns bra som mjukgörande...

Tvättar vita svansar och hela vita hästar i utblandad jodopax och sköljer noga. Dom blir glimrande vita då! Och det verkar även fungera mot (knott)klåda sommartid.

Jenny

Har köpt "superbra hästsalva" (vit burk med gult innehåll) som varit just superbra, men ack så dyr. Så började min far göra egen ringblomssalva som jag provade på hästarna, fungerar utmårkt!! Och när jag kollar innehållet i den köpta salvan så ser jag att det är så gott som identiskt med min far´s salva. Nu har jag köpt en flaska citronellaolja att ha i salvan så fungerar den ypperligt mot knott oxå!!

Salvan består av ringblommor(kronbladen)rapsolja och bivax, citronellaolja för doftens skull om sommaren. Billigt och bra!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja som rubriken lyder. Det är så trist för det är en otroligt kapabel hästmänniska, snäll och go och hjälpsam. Men det började förut vid...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 358
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 783
Senast: Gnist
·
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
27 420
Senast: Niyama
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 535
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar