Era åsikter om ponnyras till körning!

Pinkilly

Trådstartare
Vore kul att höra era erfaranheter och åsikter om olika raser till körning. Jag har redan en shettis/russ som jag håller på och kör in och framöver till sommaren/hösten ska jag köpa en till så jag kan ta hem min lille igen. Därför spånar jag på och letar i hästannonser efter vad jag kan tänkas vilja ha då!

Vill ha en ponny, är osäker på om jag vill ha en liten eller lite större eller tillräckligt stor så man kan rida på den nån gång då och då som omväxling :)

Har funderat på shettis, russ, welsh mountain, fjording...

Självklart är ju alla hästar olika och har olika förutsättningar så såna svar behövs ej :)

Men tanken är först och främst en bra körhäst som är det jag vill satsa på! :banana:

Fram med erfaranheter och åsikter! :)

Sv: Era åsikter om ponnyras till körning!

Du och dina ponnyfunderingar :D

Jag tycker du ska börja fundera på om du vill kunna rida eller inte, det är ju ganska avgörande. Annars måste jag väl svara shettis ;) Men welsh och WM gillar jag också riktigt mycket :love:

Håller med Anna, vill man kunna rida då måste man köpa en så stor ponny att man kan rida på den. Eller så går det som för mig, man köper (lite motvilligt;) en shettis av hänsyn till barnen och så upptäcker man att det var ju helt underbara hästar och det där med att rida var ju inte så viktigt!:) det var viktigare att få ha en shetlandsponny, eller två :angel:
Lycka till med valet!

Alla ponnyraser av god kvalitet är tillräckligt bra för alla grenar således även körning.

Några raser är mer showiga att titta på.

Själv har jag fjording och aldrig blivit nerdömd i körda dressyren p.g.a av ras och då är det av bl.a en gångartsdomare som dömer ganska ofta.

Så var inte rädd för att köpa en ponnyras du gillar. Se bara till att gången är av bra kvalitet och gärna också exteriören.
Det enda man kan tänka på är att små kallblodsraser och några av ponnyraserna är svåra att hålla i bra hull och det i sin tur stjälper ganska mycket om hästen får vara i överhull.

Welsh mountin helt klart :D Har en själv som gick från jätte(!)bakskygg ponny till världens tryggaste körhäst vid 14års ålder.

WM är känd för att inte vara lika envisa som andra ponnyraser, och dom är lättlärda, kloka och helt enkelt bäst :)

Roligt att höra era svar!

Jo det här med ridningen är lite väsentligt men jag kan som inte bestämma mig riktigt... har ju alltid varit ryttare så därför sitter det väl att det vore roligt att kunna rida lite fast jag saknar det faktiskt inte nu när jag bara har lilla Tummen :)

Anna: ja vad ska jag säga.....kan liksom inte släppa det :D

Jag är ju så sugen på en WM :love:
även om jag tror att jag har större chans att övertala karln till ett Russ :D
(nån gång om 100 år)

Men du ska inte ha någon som blir lik den du har nu då i storlek så du kanske kan köra par framöver? :banana:

Jo jag har ju funderat på det oxå! Just nu känns det lite läskigt att tänka på att köra par :-p haha men jag förstår att jag kanske kommer vilja göra det när jag blir mer rutinerad :D

Jag upplever det som att welsh i div olika storlekar och sektioner verkar vara mest populär framförallt en bit upp i klasserna och bland kuskar som vill klättra i klasserna.
Welshar är, som jag upplever det, väldigt abetsglada, lättlärda och smarta. Dessutom rör sig welsharna ofta mycket bra, framförallt i trav vilket är en fördel i körning.

Men egentligen spelar det ingen roll vilken ras hästen är. En bra häst är en bra häst oavsett ras och man kanske ska passa sig för att snöa in allt för mycket på en speciell ras, för då kanske man missar den som passar bäst för just dig och det du vill använda den till.

Jag har en welsh sek. B och röstar därför, helt opartiskt naturligtvis, för welsh av något slag... :angel:

Samarbetsvilliga, lättlärda, rör sig oftast bra och allmänt trevliga att hålla på med tycker jag, dessutom underbart vackra!

*kl*

Självklart snöar jag inte in på bara en ras med det är roligt att höra era erfarenheter och vad andra tycker, jag är ju ny inom körning så jag vet inte hur åsikterna inom körningen går :D

Welsh mountain är ju faktiskt jättefina :love:

Och jag, som russägare, säger ju naturligtvis russ!;)
Trevliga, lättlärda, ngt envisa svenska ponnyer! Finns flertalet som rör sig trevligt också. Kanske inte lika "flashigt" som ex. vissa welshar och hackneyponnys men helt klart godkänt.

Sen är ju welshar av alla kategorier väldigt trevliga!

En welsh cob så klart :)
Fruktansvärt trevliga hästar på alla sätt och vis.

En Haflinger!:idea:
En kanon häst både till körning och ridning!
Trevliga att hantera, friska och lättfödda!:)

Så här kan dom se ut framför vagn!
August%202010%20075.jpg

agilo.jpg

Fohlenhof%20665.JPG

och ett par personliga favoriter!;)
46c.jpg

39k.jpg

Vill också ha något att kunna skritta ut på när andan faller på (dvs en gång om året), men har ännu inte kommit fram till något... Ett maxat russ hade klarat mig, jag är inte så stor, men jag är mer förtjust i WM, men de är lite för små för att klara mig. Får fnula vidare helt enkelt :)

Ja precis vore trots allt roligt att kunna rida lite grann. Funderar lite på en welsh sektion C just nu, welsh av cobtyp. Ganska små men kraftiga, så droppar jag några kilo kan jag rida på en sån. Men jag pendlar hela tiden mellan om jag skulle ha en riktigt liten istället för de är ju så mysiga haha, vi får se helt enkelt :D

Hur ser ekonomin ut - det vill säga, har du råd med dubbel uppsättning selar och vagnar? Annars kanske en i samma storlek som Tummen är att föredra, så slipper du köpa två av allt. (Jag vet, för jag har haft shettis och fjordhäst samtidigt!) Då kan du köra par också, om du skulle känna för det i framtiden.

Rasmässigt är jag förstås partisk eftersom jag har shettisar och engelskt fullblod. ;)

Jo precis, det är ju det! Just nu ser inte ekonomin ut att klara det men till hösten när inköpet blir aktuellt och framåt ska det väl inte vara några problem. Men visst skulle det vara praktiskt både att kunna använda samma saker samt att ha möjlighet att köra par! :)

Jag har flera ponnyer i samma storlek just nu och det är så SKÖNT! Samma utrustning, samma vagn, slippa ställa om remmar och skaklar hit och dit... Men jag har förstås, för säkerhets skull, ett par stycken som är betydligt större/mindre också, som gör att jag ändå måste skaffa ny utrustning. *mummel* :grin:

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 924
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 142
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 949
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka