Era allra bästa tips om Australien/Nya Zeeland

Idas

Trådstartare
I februari ska jag och min pojkvän åka till Australien och Nya Zeeland (:bump::nailbiting::banana::love:)

Vi tänkte vara borta i 3 eller 4 veckor och vill såklart hinna med så många upplevelser som möjligt.

Så; vad är era bästa tips? Vad får man inte missa? Vad är enklast/billigast: Att flyga direkt till Nya Zeeland och sedan flyga till Australien och sedan flyga hem till Sverige från Australien? Eller på något annat sätt?

Fraser Island, Sydney (Bondi beach) vilken-liten-småhåla-som-helst-på-landsbygden. Det är mina måsten som jag kan komma på nu!

Men framför allt -umgås med australiensarna! De är öppna, välkomnande och fantastiska människor!

@Idas Gud så trevligt! :) Är det värt alltså att åka dit för så lite som tre veckor? Jag ska dit i några månader nästa år (åker också i februari :)) och min sambo har svårt att få ledigt tillräckligt länge för att kunna komma och hälsa på. Men om tre veckor är OK så kanske det kan funka :).

Vi var 6 v och bilade runt i hela nz. Finns så väldigt mycket att se och uppleva och vi hade gärna stannat längre. Australien var vi 2 månader i. Bilade från carins till Sydney. Skulle gärna haft mer tid där också så om jag hade vart ni hade jag funderat på att stanna mycket längre eller bara ta ett av länderna för att kunna få ut så mycket som möjligt

@niphredil Jag vet faktiskt inte om det räcker, men enligt Kilroy hinner man med de "viktigaste sevärdheterna" på Nya Zeelands norra ö på 8-10 dagar så helt omöjligt känns det ju inte :) Då har vi ju 2-3 veckor kvar till Australien. Alternativet är att välja ett av länderna som @doleron sa, då återstår bara att välja..

Ja visst hinner man se mycket på ett par dagar, frågan är ju bara vilken känsla man vill ha på sin resa. Att ha en sån kort tid på sig skulle i alla fall få mig rätt stressad, speciellt när jag vet hur otroligt mycket det finns att se, både i nz och Australien.

@niphredil Jag vet faktiskt inte om det räcker, men enligt Kilroy hinner man med de "viktigaste sevärdheterna" på Nya Zeelands norra ö på 8-10 dagar så helt omöjligt känns det ju inte :) Då har vi ju 2-3 veckor kvar till Australien. Alternativet är att välja ett av länderna som @doleron sa, då återstår bara att välja..
Vi ska bara vara i Australien då jag har släkt där :). Jag tänkte mest utifrån att det tar lång tid att flyga dit och då kanske tre veckor känns som för lite. Vi ska väl förvisso inte hinna med nåt speciellt, bara umgås och hänga typ, så då kanske det räcker.

Äsch, glöm mina förvirrade funderingar :p.

Vi ska bara vara i Australien då jag har släkt där :). Jag tänkte mest utifrån att det tar lång tid att flyga dit och då kanske tre veckor känns som för lite. Vi ska väl förvisso inte hinna med nåt speciellt, bara umgås och hänga typ, så då kanske det räcker.

Äsch, glöm mina förvirrade funderingar :p.

Ja, jo, det är klart :) Jag var dock i Taiwan och Hong Kong 13 dagar förra vintern. Till Taiwan tog det 20 timmar att flyga inkl bytestid och jag tyckte inte det var så farligt, jag gillar att resa :D

Till Taiwan tog det 20 timmar att flyga inkl bytestid och jag tyckte inte det var så farligt, jag gillar att resa :D
Vad gör du på flyget egentligen? :p Jag hade vanvettigt tråkigt när jag flög till Nya Zeeland på, vad jag har för mig, ca 32 timmar.

Återkommer imorgon om mina bästa tips. Jag var runt på båda öarna och tittade, men kom inte mycket längre ner än till Christchurch. Ska tydligen vara fantastiskt vackert mer söderöver :)

Tre veckor tycker jag är för lite dock :p Jag var i NZ i två månader och tyckte det var lite!

Ska du bara välja ett så ta NZ! Älskar NZ, hyrde van i tre veckor och bara körde runt. Är LotR-nörd så spenderade många dagar på att hitta inspelningsplatser. Matamata och Hobbiton kan jag rekommendera, om man sett filmerna! Paradise i Glenorchy utanför Queenstown är galet vackert, har bra turridningar där också. Fått för mig att någon bukare jobbat där..

Med så kort tid skulle jag välja att endast åka till ett av länderna för att slippa stressa runt och istället njuta av resandet. (och jag är partisk och säger Nya Zeeland alla gånger! :love: )
Jag har träffat många som rest till NZ för bara ett par veckor och de har nästan alla haft gemensamt att de sagt att de ångrat att de valde att spendera så kort tid i landet. Nordön går att resa runt och se det mesta av på en 14 dagar, gjorde det när en kusin kom och hälsade på mig när jag bodde i Auckland, men det är inte riktigt värt det, man får tillbringa väldigt mycket av den tiden i bil/buss då vägarna många gånger inte går att köra så fort på även om avstånden ser korta ut på kartan... ;)
Nordön och Sydön skiljer sig dessutom ganska mycket åt, så jag skulle hellre se till att jag har tid att besöka båda öarna istället för att hasta vidare till Australien och försöka klämma in lite sevärdheter där också. Eller bara åka till Australien.

261833_10151094206443300_38660680_n.jpg

Muriwai Beach, norr om Auckland, fortfarande i regionen Auckland dock.

391732_10151122838068300_1110469293_n.jpg

Redwood forest, i Rotorua på Nordön

18685_10151200118913300_643850107_n.jpg

Cape Reinga, nordligaste spetsen på Nordön. Hela regionen Northland är jättevackert! Jag skulle rekommendera att spendera några dagar här.

45327_10151338427763300_1502610683_n.jpg

Tongariro Crossing på Nordön, jättevacker och annorlunda vandringsled som är värd att spendera en dag på om man vill vandra lite.

644317_10151338442708300_275734460_n.jpg

Stannade till vid en vägkant någonstans på sydvästra delen av Nordön bara för att ta en bild på landskapet som vi hade utsikt över hela tiden när vi körde, så vackert!

188381_10151338444208300_903657921_n.jpg

Strax utanför Wellington. (Som är en jättemysig stad, trevligare än Auckland tycker jag om man väljer att spendera någon dag i en större stad)

581815_10151381862233300_742758155_n.jpg

Coromandel på Nordön, en jättevacker region som också är värd några dagar. Massa vackra stränder och vyer.

1010164_10151548824153300_2092333228_n.jpg

Pancake Rocks på Sydöns västkust, riktigt häftigt! Jag besökte Sydön vintertid så mina bilder därifrån är rätt gråa p.g.a. vädret, men oj så vackert där är!

1044844_10151548831548300_1964048272_n.jpg

Queenstown, min favoritstad i NZ, här finns alla galna saker som man kan tänka sig och lite till.

942070_10151548839353300_1936217076_n.jpg

På Sydöns västkust, vet tyvärr inte var.

1000150_10151578803528300_14599767_n.jpg

Lake Tekapo, också sydön.

Nu har jag bildbombat tråden nog men här är ett axplock av ställen som är värda ett besök tycker jag.

@Martenix jättefina bilder, håller helt med om dina observationer!

Vi hade också bara tre veckor på oss när vi reste så då valde vi att bara besöka NZ. Vilket jag är lite ledsen för, jag ville åka till Australien i första hand, men lät mig övertalas då min man helst ville till NZ. Våran resa var fantastisk, och vi får helt enkelt åka tillbaka en annan gång. Jag tror inte vi hade hunnit se mycket av Australien på tre veckor heller.

Våran bästa upplevelse var att dyka med vilda delfiner utanför Kaikora. De har en hel ocean att försvinna i och ändå kan de tänka sig att stanna en stund och busa med oss hopplösa tvåbeningar.

Milford Sound i NZ :love:

Gillade att knalla runt i regnskogen utanför Cairns (Cape Tribulation) och sen är väl stora barriärrevet ett måste när ni ändå är där :)

Våran bästa upplevelse var att dyka med vilda delfiner utanför Kaikora. De har en hel ocean att försvinna i och ändå kan de tänka sig att stanna en stund och busa med oss hopplösa tvåbeningar.

Kaikora är definitivt ett hett tips tycker jag också, jag åkte dock ut med båt och tittade på valar när jag var där, helt fantastiskt! Jag passade på att dyka med delfiner uppe vid Bay of Islands istället, men Kaikora skall väl vara det ställe där man har störst chans att se riktigt stora grupper med delfiner. Ett annat fantastiskt fint ställe att ta sig till på Sydön om man har egen bil och gillar att köra på småvägar är Akaroa, så vackert! Även här kan man åka ut och se/bada med delfiner, har inte gjort det själv dock.

969906_10151578805228300_625723349_n.jpg

Jag tycker som flera andra att tre veckor låter lite, försök definitivt få till 4 veckor och även då handlar det om att prioritera bland resmålen.
Jag och min man åkte 4 veckor till NZ/Australien för ett par år sedan. Vi valde att enbart besöka sydön. Min man hade redan varit på NZ två gånger tidigare och tyckte själv bäst om sydön. Vi hyrde bil och åkte runt sydön i lite drygt två veckor, såg bland annat Christchurch, Kaikora, Dunedin och Queenstown. Två saker som inte har nämnts (snabbläst tråden så kan ha missat något) som vi uppskattade var Cadburys chokladfabrik och Moreaki Boulders.

I Australien valde vi att enbart vara i området runt Sydney. Först ett par dagar i själva staden, därefter ett par nätter i Blue Mountains och sist bodde vi vid några olika stränder. Var i Australien knappt två veckor och även om jag gärna ville se Uluru (Ayer's rock) så var jag inte så lockad av att lägga så många resdagar på en så pass kort vistelse.

Glömde: utanför Akaroa åkte vi ut på landsbygden och tog en ridtur. Det var så makalöst vacker natur och kändes som om vi var riders of Rohan. Min man är inte så duktig på att rida, så han tog det lite lugnare men jag fick galoppera över vidderna :love:

Ni som rest runt i Nya Zeeland, hyrde ni husbil?

Det lutar åt 3-4 veckor i bara Nya Zeeland nu, och då måste vi planera vad vi ska göra :D
Vi har tänkt vara i området runt Auckland och ta dagsutflykter till t.ex Hobbiton och Rotorua i cirka en vecka.

Sen tänkte vi ta tåg/buss ner till Wellington där vi spenderar ett par dagar innan vi hyr husbil och bilar runt på södra ön i 2-3 veckor. Eventuellt kanske man kan åka runt med buss till olika platser och bo på motell en vecka och ha husbil en vecka?

Hur gör man med dusch etc om det inte finns i husbilen? Vad jag kunde se verkade det inte finnas jättemånga "serviced" campingplatser, utan de flesta har bara toalett och kranvatten.
Och om man har dusch i husbilen - hur fyller man på vatten i den? :o

Liknande trådar

Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 256
Senast: ameo
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Viva
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej alla hundmänniskor! Jag skulle behöva råd! Har precis blivit jourhem åt en 4 årig kille från Rumänien då de som adopterade honom...
2
Svar
33
· Visningar
3 881
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar