Er värsta tävlingsupplevelse

N

Nora

Ja, vad är det värsta som hänt er på tävling som kändes alldeles förödande när det hände men som ni ändå akn småle lite åt nu efteråt?

Själv var jag på körtävling, ledde stort efter dressyr och precisionen och behövde nästan bara genomföra maratondelen för att vinna totalt. 10-15 min innan vi ska starta första sträckan ropar nån "du har punka!!". Tittar ner på däcket och ser då att det är helt tomt på luft. Många hjälpsamma personer kommer fram men vi får inte av däcket!! Och skulle vi hinna laga punkan...troligtvis inte. Som tur i oturen var uppstallningen på en travbana så vi fick låna en rockard där och vi kom i alla fall till start! Den vagnen var det värsta jag suttit i!!! Stenhård, en meter längre än min och jag gled åt sidan så fort vi svängde. I första hindret fick min groom hålla i mig för att jag skulle sitta kvar. Men sen kommer vi till vattenhindret där hästen VÄGRAR gå ner. Men min vagn hade vi kunnat svänga snävt runt stolpen och hästen hade knappt blivit blöt. Men med denna jättevagnen fastnade vi rejält och just innan jag hoppade ur och bröt stod hästen mest på bakbenen...usch va hemskt det var...(besviken tävlingsmänniska). Nu har jag i alla fall nya däck på vagnen :D

Nån som slår detta??

Sv: Er värsta tävlingsupplevelse

Var för några år sen på en klubbhoppning. Jag och en kompis delade transport. Men när kompisen skulle sadla så ser hon att hon har glömt sadelgjorden :eek: Dum som jag är lånar jag ut min, tror (dum som jag är) inte att jag startar på ett bra tag. Men där hade jag fel. :o
Fick springa omkring och leta efter en annan sadelgjord eftersom kompisen redan är inne på banan vid det här laget.
När jag väl var inne på banan så vägrar hästen ut sig och när jag ska ta en juklapp (julklappshoppning) så får jag ett spö som klapp :o :mad: :crazy:

Ibland är man allt bra dum :p

"Vi" glömde alldeles nyligen hela väskan med ALL utrustning... Fick bara med häst o vagn. :o

startade en LC på klubbens hopptävlingar i oktober tror det var två år sen och dressyrryttare som man är har man vissa svårigheter med att läran in banan precis innan :smirk:
startar både c-ponnyn och d-ponnyn och lyckas rida fel väg med båda två på olika ställen :D :crazy:
men nu i efterhand bara skratatr jag åt det, har aldrig vart hoppryttare och då få gånger jag kommer in på banan i stortsett skakar jag av skräck.

Hoppade fel hinder i terrängen på min nuvarande hästs första debutant, och blev utesluten. Trodde alltså att det var det hindret som skulle hoppas. Men när jag kom i mål, glad efter en felfri ritt, får jag veta att det var hindret bredvid som skulle hoppas. Jag var rätt frustrerad över det ett tag efteråt. :mad: Hade kommit femma annars. Jaja, hästen var ju duktig iaf...

Började rida mitt program med att rida ut i fel varv ;) :p

Jag hade en väldigt trevlig tävlingsdag í mars förra våren! allt detta hände på EN DAG.

* jag trillade över på andra sidan när jag skulle sitta upp, rakt ner i vattenpöl/lera med mina vita fina ridbyxor!!

* när jag skulle sitta upp till nästa klass så tappade jag hjälmen! hade inte knäppt hakbandet.

* hästen stegrade sig och stutsade bakåt och var rädd/tjurig för en vattenpöl :D . backade nästan i några transporter & stackars mässiskor som råkade befinna sig bakom.

* Pappa ute och går med ponnyn, men ringer ett akut samtal till mig och ber mig komma och ta över ponnyn har "fastnat" och vägrar gå ;) .

* sprang och letade överdomaren för att kolla om min klädsel var godländ.

* Glömde betala, så vi fick åka tillbaka senare.

* min väldigt matglada ponny vägrade äta betfor. och det tog ca 5 timmar för henne att få i sig 2 kg hö...

* hästen hoppar för första gången en hel bana på bortaplan! och gick dessutom nolla, fick CR-rosett

kan tilägga att det är en (då) 10-årig ridskoleponny vi pratar om :D :D

Visst blir man besviken?? Jag körde fel på ett maraton en gång men rättade till vägen, fick dock lite bråttom då och galopperade från sista hindret in i mål som man INTE får gör. 20 straff! Nu kan jag den regeln ordenligt i alla fall! (visste ju ändå om den innan men ibland slår det slint...)

Har faktiskt ingen värsta tävlingsupplevelse men min kompis hade en dålig dag jag minns. När hon lastat ur och börja "klä" på hästen så saknades sadelgjorden. Bara att leta upp en sadelgjord att låna. Det löste sig.

Vidare in på banan. Börjar rida programmet men kommer inte långt. I första högersväng så hoppar hästen över dressyrstaketet innan min kompis hinner reagera. Hon fick naturligtvis rida programmet ändå trots uteslutning. Gissa tjenens (vid insläppet) min när min kompis kom och ville rida in igen. Tjejen höll ju på att stänga när hästen hoppade ut.

Har inte själv haft någon jättedålig tävlingsdag, men jag kan dra mammas tävlingskarriär:
*Blev diskad för att hon gjorde volt på banan. Vilket iofs. var klantigt.
*Hästen gick inte igenom vet.bes. för att hon hade ett litet sår på mulen :(
*Det blåste storm, och ett träd blåste ner framför hästen.
*Hästen gick igenom vet.bes. men var oförklarligt halt 20 min senare, under tävlingen.

Det här är allt på samma häst, på olika tävlingar. Man kan undra om det är hästen eller mamma som för otur med sig...
Hon gav upp ett par år, men nu ska vi åka o tävla igen.

Vi skulle iväg på en tävling 10 mil bort (hopptävling) och dom vi åkte med envisades att åka jätte jätte mycket för sent (hade inget annat val än att åka med dom eftersom vi då varken hade egen transport, eller bil med drag). Så efter att dom dessutom åkt fel, trots att dom vart där många gånger kommer vi fram, och då är vi så sena att jag har 10 ryttare till min start. Stress stress och stress, fick titta när två ryttare hoppade banan och lära mig den så. Jag har dessutom dålig syn på långt håll så de var jättesvårt och se var hindrena stog. Under tiden fick en kompis rida fram hästen. Hoppa fram snabbt. Sen in på banan, allt gick super, kom ihåg banan tills vi kommer till sista hindret i omhoppningen då vi går omkull och hästen ramlar åt sidan med mitt ben under. Hade vi kommit tidigare hade jag sett att underlaget var kasst i den svängen, många fler var på väg, även någon mer som gick omkull i den svängen.

Det har jag också!!! Hästen skyggade för X..... numera vägrar jag tävla dressyr...

mitt värsta minne annars?? ja, det måste vart min och pålles första utomhustävling :d
inom loppet av ca 10 minuter trillade jag av tre gånger, två gånger på framhoppningen, när vi kom HELT fel, men hästen bestämde sig för att hoppa ändå, jag FLÖÖÖÖG...
Sen när vi skulle gå in på banan var min häst ett as, vägrade gå in och stod på bakbenen. Min tränare fick leda in oss, men sen när vi kom in på banan var hästen supertittig, och innan vi ens hoppat andra hindret så har han ställt sig på bakbenen och jag ramlat av (visserligen landade jag på fötterna men ändå). Jag skrek "DITT JÄVLA ÖK" (pinamt det hördes på videon, dessutom var det en pluttliten klubb, så alla hörde ju.. :o .)
Sen i andra klassen 110 hade jag 4 fel i grunden vilket jag var helt nöjd med...
Men sen när vi skullle lasta var han ett sånt as igen, vilket han aldrig brukar va... han stegrade sig mot en och va störd, när han helt plötsligt slog över. en kompis i mitt stall vars häst gick svår hoppning, slog över och krossade manken och fick avlivas, så det var ju inte superkul, men efter den händelsen har han aldrig stegrat sig... så det förde ju nåt gott med sig...

Senast ändrad:

Jag red en Terräng på B-ponny..
var där med ett par kompisar som åxå skulle rida.
dom red innan mig och kom runt på 5-6 minuter.
då var dte min tur, och första hindret gick utan problem.
men sedan när vikom en bit in i skogen var dte inte lika skoj längre tyckte han.
så han stannade, backade en bit skrittade två steg backade en bit till osåvidare.
och när vi har skrittat och backat oss igenom nästan hela banan får han fnatt och lägger världens rökar brall och då var jag inte beredd på dte och drog ibacken.
men vi fortastte en då..
hinderna låg på 40 cm så det var inte så svårt att skritta över dom..
men vi ko i mål på den bästa tiden hmm.. elel rinte vi kom runt på 17 minuter..

Jag var på 3-dagars meeting med min gamla ponny en sommar. Jag startade sammanlagt 5 klasser, LD:er och LC:er. Jag tror vi kom över 8 hinder totalt, under hela helgen. + att jag ramlade av sex ggr, varav 3 ggr inne på banan. Det var pinsamt! Vi var dock väldigt "gröna" båda två, och hade ingen vidare koll på någonting :p

skulle hoppa en laghoppning med mitt hysteriska halvblodssto för några år sedan. framhoppningen gick uselt, men dum som jag är startade jag för lagets skull... med följden att hästen vägrade på första hindret och jag gjorde en sådan snygg volt där man landar på fötterna framför hästen :o . det var till att leda ut hästen och skämmas... att det en vecka senare visade sig att stoet hade dubbelsidig kotledsinflammation förklarade hennes beteende och gav mig mitt livs värsta dåliga samvete :cry: . aldrig mer starta om inte allt känns 200% bra.

Jag var så duktig att jag lyckades köra fel väg både i dressyren och precisionen den här helgen.

Tror att det var, när min rara häst bestämde sig för att dänga av mig, ett par min. innan vi skulle in och tävla i ett LA:4 program. Hann inte byta om utan fick rida in lerig på 50% av kroppen.
Jag kan intyga om att det är svårt att göra sig imponerande då......

jag har ramlat av en massa gånger, en gång missade jag starten och galoperade glatt på och hoppade de tre första hindrena innan jag fattade att jag blivit diskad :o har även trillat av i vattenhindret på fälttävlan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka