Er värsta tävlingsupplevelse

Sv: Er värsta tävlingsupplevelse

Murray skrev:
Jo, det blev så. Kände mig inte jätte snäll, men.. :o
Han var iof jättebus pigg på träning (mer än vanligt), så trött var han nog inte. Han fick vila flera dagar efteråt.

Okej, var inte säker på om jag hade fattat rätt.
Har faktiskt varit på dressyrtävling dagen efter fälttävlan en gång, så skäms på mig också :crazy: Men det blev så p.g.a. att dressyren var KM för min klubb och jag fick veta med väldigt kort varsel att det skulle vara dagen efter den fälttävlan som jag redan anmält mig till.. hade aldrig varit på Baståsen förut så jag ville inte avanmäla.. jaja så blev det så i alla fall.

Blev lite nyfiken också eftersom jag haft hästar på Latorps gård i Örebro, och jag antar att det var där du var och tränade?

_Asynja_ skrev:
Okej, var inte säker på om jag hade fattat rätt.
Har faktiskt varit på dressyrtävling dagen efter fälttävlan en gång, så skäms på mig också :crazy: Men det blev så p.g.a. att dressyren var KM för min klubb och jag fick veta med väldigt kort varsel att det skulle vara dagen efter den fälttävlan som jag redan anmält mig till.. hade aldrig varit på Baståsen förut så jag ville inte avanmäla.. jaja så blev det så i alla fall.

Blev lite nyfiken också eftersom jag haft hästar på Latorps gård i Örebro, och jag antar att det var där du var och tränade?

Hehe, okej. Ja det var på Latorp, vi var där på tävlingen i helgen också. :D

Jag har inte råkat ut för så mycket hemskheter faktiskt. Men glömmer aldrig då jag tävlade terräng och lyckades rida FEL VÄG mellan två hinder - stigen delade sig och det rörde sig alltså om att jag red på fel stig ca 10 meter. Satan vad jag grämde mig efteråt. Och med min tid hade jag kommit 2:a om jag inte ridit bort mig. :(

Sen har jag blivit avkastad ett antal ggr, både på framridning och bana. En häst blev skrämd och stack på framridningen precis innan jag skulle in i manegen och rida dressyrprogrammet. tror ni det gick bra? :angel: Naaaee

Senast ändrad:

Mitt misslyckande vill jag gärna inte minnas :crazy:

Det var Semi final i GP-ponnyn 2005.. Allt går super, men jag MISSAR sista hindret :cry: HUR DUM FÅR MAN VA????????? Annars hade jag kommit med!!!!!!! :( Fatta att jag var sur :angel: hehe men det är glömmt nu ;) Nästa år då! :banana:

Önskar bara att den här dagen kunde strykas ur historien!

Då man håller på med travhästar, så skulle jag till örebro en lördag morgon o rida monté lopp... Hästen jag skulle hämta stog ute på en gård i skogen... Det var snöstorm och när jag efter mycket om och men lyckats lasta/ få igång bilen så.... skulle vi upp för en backe som jag TRODDE skulle gå, men tji för det... Hamnade i ett djupt dike!! Släpet halvlåg i diket (hästen är en bredåkare som HATAR släp!) så jag var halvt paniksalgen o skulle ha ut hästen ur släpet(var själv!! När jag fått upp luckan inser jag att vä-kant hamnar på vägen medans hö-kant hamnat i dike o var ca 40 cm djupt, så hela luckan svajjade :eek: som TUR stod hästen stilla medans jag pratade med han och förklarade lite enkelt hur det låg till :o så börja vi backa av försiktigt o hela luckan börja svajja men som TUR igen så stannar han upp vänder på huvet o tittar (han BRUKAR KASTA sig av ) han tog sen ett ben i taget ner i diket o fixa allt jätte snyggt :) Sen hem o väcka ägarna, in med hästen i stallet. Ringa efter traktor bilar att dra upp släp/bil med. 2tim senare stod släp uppe på back krönet... springa hem hämta häst o lasta... hmmmmm... halvtimas övertalning så var vi på väg i snö stormen... ägaren ringde sekretariatet o sa att dom skulle vänta på oss :cool: men men... med lite flyt var vi där 1tim innan (var ute i god tid på morgonen) I värmningen hade jag pelham/kedja/stegtyglar o hästen bara hade svansen rätt ut o skulle bränna på i 180 o jag låg raklång i sadeln (MED DEN UTRUSTNINGEN :eek: ) jahapp, det var hans energi... Sen kom starten, så det var illa ledd volt(självklart nte omstart) så jag fick vända upp o stanna på start linjen, o stå stilla :devil: han stod på bakbenen o när start kom så var det gasen i botten. *PHU* det räckte ett varv, sen var gasen slut o det blev sista placerig (dist)... Kanske inte konstigt med tanke på vilken morgon o värmning det vart... Sen var det bara att åka hem igen... Men hästen var lika gad för det (fast inte jag...) :D

Så den här dagen önskar jag bara kunde ha hoppats över.. men man lär sig en hel del, visserligen på frl sätt...

Jag skulle starta min första nationella tävling...
Det började med att jag inte hade löst någon ryttarlicense, vilket jag kom på på torsdag kväll (skulle tävla fredag morgon) alla banker hade stängt! Som tur var kände jag en snäll perosn som jobbade på banken så vi fick kioomma dit före öppningstid på fredag morgon. När vi skulle åka så hade finkan frysit fast i marken och därefter så fastnade bilen... men sedan då finkarn och bilen var lös så lastade vi och åkte på banken. Ävl på banken fick vi inte igång bilen igen. Så där stod vi med, hästfinkan, hästen och en bil som inte startade. Med hjälp av en snäll farbror så fick vi tillslut bilen att starta och vi gav oss iväg. På tävlingsplatsen efteranmälde jag mig och just innan jag skullein på banan upptäckte jag shit jag har ingen nummerlapp! Så jag fick låna en snäll klubbkamrats innan hon skulle in på banan... väl inne på banan gjorde vi en jätte bra grund men i omhoppningen klantade jag mig TOTALT så det blev ett stop... En mycket llyckad tävlinghelg med andra ord :angel:

Det värsta...min såå hästvana (nya) kompisa var med mig på hopptävling med många startande i varje klass. Tyckte självklart det var skönt att hon ville leda runt lite på hästen i den långa väntetiden. Efter ett tag komenterade mamma som stod bredvid men titta där borta springer en lös häst..eller den verkar gå i hagen föresten (rätt långt avstånd lite svårt att se då det låg hagar runt tävlingsplatsen). Efter en stund kommer min komips utan hästen och sä att hon ville vara snäll mot hästen och hade ställt in henne i transporten så hon kunde äta lite hö. MEN puckot hade inte satt fast hästen, inte satt bommen bakom och inte fällt upp luckan heller så när hästen käkat klart så hade hon helt enkelt bara backat ut igen och sedan i snyggaste traven med svansen rätt upp seglat iväg tlll de angränsande beteshagarna. Så summan av det hela blev att det var min häst som rejsade runt fullt påklädd med sadel och allt som nu rätt många fått syn på.Tränset var totaldemolerat och tiden som skulle använts till att gå banan och hoppa fram lite gick till att jaga fatt i den nu mycket uppspelta märren samt försöka låna ett träns Sänder en tacksamhetens :bow: tanke till den människa vid denna ridskola som sprang och hämtade ett träns och hur det nu var så blev vi placerade i sista klassen och hästskrället var på tårna hela resten av dagen trots hagelskurar och regn.
Detta är preskriberat sedan många år och idag kan mna jubara skratta åt eländet.

Jag var med en kompis som skulle starta fälttävlan.

Vi lastar ut pållen och hon är färdigklädd för dressyrprovet så när som på kavajen.
När hon böjer sig ner för att ta av transportskydden bak, så lyfter han helt ogenerat på svansen och skiter ut en grönaktig lös nervös betesskit över hela armen på hennes vita skjorta.... :eek:

hmm, det lät ju inte så kul, men när vi hade tävlat, allt hade gått jättebra, så var vi på väg hem, i transporten så fick hästen foderstrumps förstoppning, så när hästen kom ut var hon alldeles grön, som om hon försökte spy, men kunde inte, och kunde knappt stå, vi trodde att hon skulle dö :confused: :cry: . men så ringde vi några kunniga som kom ner till stallet och hjälpte oss, och vi ringde veterinären och hon gav sig av direkt, men när hon kom så hade vi masserat så klumpen i strupen löst upp sig, nu mår hon bra! :) , peppar, peppar! ;)

Första gången jag tävla hoppning på ridskolan för flera år sen hade jag envisats om att jag skulle ha en viss d-ponny som jag alltid red på hoppträningarna på lektionerna, som kunde bli enormt het och speciellt på tävling.
Jag lyckades tjata mig till honom efter att jag sagt kaxigt att jag klarade av honom (det hade jag ju gjort på lektionerna och fått en massa beröm dock hade jag aldrig hoppat bana med honom), och skulle starta en clear round då.
Hästen steppade och hade sig och när start signalen löd, exploderade han och flög över de första 2 hindrerna, 3 var mitt på diagonalen och jag kom alldeles för fort vilket resulterade i en vägran, där jag slog kullerbytta av, och hästen for till utgången och gnäggade och ville ut, plus att alla i publiken skrattade.
Där fick jag för min kaxighet... :D :smirk:

På en hopptävling....
Lc: hinder nummer ett Stopp, sedan hoppade hon, Hinder nummer två Stopp, sedan hoppade hon, Hinder Nummer 3 Stopp utesluttna, ett sista försök, stopp där med

Klassen efter:
Lb:
Hinder nummer 1
Stopp Sedan hoppade hon
Hinder Nummer tvåHopapde hon på förstaförsöket ! Stolt :p :angel:
Hinder nummer 3
Stopp sedan hoppade hon...
Hinder Nummer 4
Stopp UTESLUTNA Sista försöket, stopp igen

Så den dagen gick ju supper, komm till 3 och 4 hindret!

Senast ändrad:

bsmx skrev:
hmm, det lät ju inte så kul, men när vi hade tävlat, allt hade gått jättebra, så var vi på väg hem, i transporten så fick hästen foderstrumps förstoppning...

Hade han försökt äta en strumpa???

Haha sorry, jag kunde inte låta bli ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka