Er värsta tävlingsupplevelse

Sv: Er värsta tävlingsupplevelse

VÄRSTA... hmmm, måste vara dressyrtävlingen med Mirran... En jättfin D-ponny som jag mest tävlade hoppning på. Skulle rida min första LA:4 & norrlandsmästerskap...

1. När vi kommer till tävlingen har jag glömt sadelgjorden, så det var lite panik att hitta en att låna som passade....
2. Innan framridningen fick jag veta att mina svarta läderjodpurs + shortschaps i läder ej var tillåtna, de måste vara stövelskaft i hårt material, mina var för mjuka. (jag hade tävlat dressyr i dom förut & ingen hade nånsin påpekat ngt)
Tillslut hittade jag ett par att låna som var rätt strl (40, jag har stora fötter) men dom var alldeles för vida i skaftet (man fick typ in en hand) och stenhårda, så jag hade typ ingen kontakt mot hästen när jag red...
´3. Framridningen gick jättebra, hon var helt underbart fin... men ekipaget innan vi skulle in på banan, så sätter de upp ett parasoll vid ett av domarborden för att det var så soligt (ja just det, ett PARASOLL, får de verkligen göra så när halva klassen gått)
Och min fina, otroligt skvätträdda ponny blev så spänd och rädd att hon knappt gick rida på, hon gick inte närmare än 10 m från domarbordet... det slutade med att hon kastade sig ut från banan, landade på dressyrstaketet och mosade det, hon fastnade lite i det också, så det var tur att hon inte gjorde sig illa...
*Hrm, vi blev alltså uteslutna på en dressyrtävling dessutom...
*SUCK*

Värsta vet jag väl inte om det är, vi skrattade mest åt det! Jag var hästskötare åt en familj vars 14åriga dotter tävlade på ganska hög nivå. Vi skulle åka hemifrån runt halv sex en gång och vi alla tre var jättetrötta! I vanliga fall brukade vi alltid ha lastat in tävlingsskåpet i transporten kvällen innan, men inte denna gången. Så på morgonen efter att jag fodrat, borstat och klätt på hästen så lastar jag på skåpet. När jag kommer in så har vi lite bråttom, så mamman ropar på dottern och säger att hon ska lasta på hästen så att jag kan få äta frukost, hon svarar inte men hon brukar vara grinig på morgonen och går bara ut och gör vad hon ska och sen sätter sig i bilen. När vi kommer ut igen efter en kopp kaffe och en macka så sitter hon i bilen och vi åker i väg. Efter någon mil så säger mamman lite på skämt att "hörredu du glömde väl inte hästen? hon står så himlans fint och känns så lätt!" varpå dottern svarar att "vaddå? jag lastade inte på henne! Jag såg ju när Linnea (jag) gjorde det i morse innan hon kom in!"
Tja, det var ju bara att vända och åka hem igen! Hon hade tittat ut genom fönstret när hon vaknade och sett mig lasta på skåpet... Hur man nu kan se så fel! :smirk:

Min värsta tävling var en hopptävling för något år sedan. Det började med att vi blev sparkade på framridningen, tack och lov tog det precis på sadelgjorden. Det var den andra ryttaren som inte lämnade företräde fastän hon red på volt... När vi väl kommer in i det lilla, lilla framhoppningsridhuset går vi omkull eftersom det är så himla halt. Till slut kommer vi in på banan och stannar ut oss på nr 4. Suck. Inför nästa klass har de flyttat ut framhoppingen till den stora 20x60 paddocken och begränsat till 5 ekipage. Vilket resulterar i att ca 20 ekipage trängs i 20x40 paddocken. Min häst har dock blivit rädd för alla andra hästar sen han böev sparkad och är omöjlig att rida på... Kommer till slut in på framhoppningen som är vilda västern, hinner hoppa typ tre språng. Kommer in på banan och stannar ut oss på första.

Det var tio mil hemifrån.

Kom på en till... *haha*
Jag och min nya orutinerade häst skulle åka på vårat första meeting..
Det var 28 mil till tävlingen & jag körde själv (skulle möta upp min kompis som bor på orten nere på tävlingen) Hästen stod och hoppade och studsade hela vägen ner i transporten och jag hade felbedömt tiden... vilket gjorde att jag kom fram ca 45 min innan första start, som var JAG eftersom jag var efteranmäld...
Det var världens kö till besiktningen, så jag ha knappt gå banan, hästen var jättestressad & fick dessutom en utebox som var alldeles lerig, precis bredvid besiktningen... så hon bara sprang runt och gnäggade hela helgen. Behöver jag tillägga att vi blev uteslutna i första klassen... hon vågade knappt gå in på banan... vi blev förrseten uteslutna i alla klasser (vi red en om dagen i 3 dagar) äcven om hon i af hoppade ett par hinder i varje, så var hon alldeles för okoncentrerad...
Hästen gick knappt rida på framhoppningen heller för att hon var så stressad av hela upplevelsen med uteboxen också osv, + att hon blev jääättebrunstig, så man hade liksom ingen kontakt med henne...
JAG, mådde dessutom illa hela helgen & hade ont i magen & på vägen hem fick jag vääärldens magsjuka.
Jag skulle alltså köra hem hästen & transporten ca 28 mil, och stannade bilen 8-10 ggr och SPYDDE, jag var så yr att jag knappt kunde köra, men var tvungen, då hästen höll på att skrapa sönder transporten varje gång vi stannade...
Det var den värsta helgeni hela mitt liv tror jag... :cry: :D

En jag känner gick omkull mitt i programmet i en LC:1 en gång...

Måste ha varit i våras när vi fastnade i veterinärbesiktningen.
Veterinären hade hört att vi hade en feberhäst i stallet, lät därför inte oss starta.

Feberhästen hade lunginflamation (icke smittsamt enligt tre veterinärer som hade varit ut) och var dessutom isolerad.
Alla hästar i stallet var tempade tre gånger dagligen i två veckor innan tävlingen.

Detta var för några år sedan när jag och hästen skulle på vår tredje dressyrtävling.
Det var en lokaltävling hos en ganska liten klubb och man behövde inte skicka anmälan, det var bara att ringa.
Eftersom denna klubb låg ca 10 minuters ridväg ifrån "mitt" stall så red jag dit och anmälde mig. Frågade vilka klasser det var och hon svarade LC:2 och LB:1... jag anmälde mig till båda.
Tjohoo bara att börja träna. På tävlingsdagen satt programmen bra.
När jag kom dit upptäckte jag att det var STORA vattenpölar på dressyrbanan (Hästen var "rädd" för vattenpölar) och framridningen var inne i ett LITET ridtält! Tältet hölls upp av varmluft så det var bastu där inne plus en 1 meter stor fläkt som lät som sjutton!
Bestämde att med min tittiga häst var det inte ens nån idé att gå i närheten av det där tältet (om jag ens fick in honom så skulle han ju ändå vara spänd som en fiolsträng), så det var bara att rida fram på grusvägarna. Blev bara att jag kollade så att formen och gångarterna funkade som det skulle, gick inte att göra mer än så.
Men när det var min tur gick han oväntat bra, t.o.m. i vattenpölarna, och vi vann LC:2an med 72,9%!

MEN sen var det dags för nästa program... bestämde mig för att titta på de första två ryttarna för att kolla igenom programmet. Gissa om jag blev förvirrad när jag upptäckte att de red ett helt annat program än det jag hade tränat på! Frågade arrangören om det inte skulle vara LB:1 som hon hade sagt till mig. Jodå visst var det så, men detta var GAMMLA LB:1 med 10m volter, framdelsvändningar, ökad skritt (istället för mellan eller fri), galoppfattning från skritt, ryggning... ja en massa saker jag inte hade tränat på! Tittade på några ryttare för att lära programmet (som jag aldrig hade ridit el. sett förut). Eftersom jag red fram på små grusvägar hade jag ingen chans att rida igenom programet så när jag skulle in på banan var jag så nervös att alla på tävlingsplatsen måste ha hört mitt hjärta dunka :eek:
Men jag lyckades konstigt nog (mitt minne är inte det bästa) komma ihåg programmet och utföra de nya momenten ganska bra, så vi vann även denna klass fast med 67%!
Domaren var väldigt förstående och skrev längst ned på protokollet "En jämn & mycket prydlig uppvisning. Framdelsvändningarna var ju inte så bra, men dem har du ju å andra sidan inte tränat på." :D
Så allt var inte helt åt helskotta, även om jag trodde att jag skulle svimma ett tag!

Min värsta dag var som lagledare i Division 2 dressyr för ponny. Fyra helt orutinerade ekipage lyckades stressa upp mig ordentligt!!!!
Första ekipaget, en ryttare stel av skräck som inte sovit på hela natten på grund av tävlingsnerver och en busig ponny, lyckades krocka och gå omkull på framridningen. Sedan ville ryttaren inte vara med mer utan åkte hem.
Andra ekipaget, red jättebra inledningsvis och vi höll tummarna stenhårt! Plötsligt snurrade sadeln runt och ryttaren ramlar av....Tydligen brukade hennes sadel snurra ibland då hennes häst "drog in" magen...vad säger man :confused:
Tredje ekipaget, en busig B-ponny med en mycket underdimensionerad ryttare, hoppade ut från banan och ryttaren landade på staketet och fick en spricka i handleden... :cry:
Den sista ryttaren åkte hem då hennes mamma tyckte det var onödigt att lägga mer tid på den här tävlingen, det tyckte jag också vid det laget!

Det är alltid förödmjukande att glömma banan :o :angel:

Förut red jag ett islandssto som var.. hrm... rätt tjurig till och från. Vi startade i en Lätt Fyrgång där man rider gångartsföljden 1 varv tölt, 1 varv trav, ½ varv skritt och 1 varv galopp. På en av långsidorna stod en högtalare. Första varvet började bra, men vi fick en fin ökning (man ska inte öka..) när iv passerade högtalaren. Andra varvet tyckte jag det gick skitbra, hon travade på bra men så HUPP! Stoet hoppade över plastbanden in till domarna när vi passerade högtalaren. Bara att skämmas och hoppa tillbaka över banden, ut på banan igen. När vi kom till galoppen gjorde vi en repris och hälsade återigen på domarna i mitten. Jag vart diskad så det sjöng om det!

Det var på en inbjudningstävling för 3 år sen, tävlade med dåvarande skötponnyn, som är vääärldens lataste!
När vi kom in på banan så ville hon inte ens trava, så då var det bara att skritta genom hela banan...
Och det värsta var att det var 3 andra ridklubbar inbjudna, så det var ungefär 200 pers som såg det...
Ville bara dö vid tillfället, men nu för tiden skrattar jag bara åt det. ;)

har gjort mycket konstigt.. Värts avar ngo ändå när vi åkt 35 mil för att rida fälttävlan, och förhoppningsvis hinna kvala. Ponnyn går då inte igenom veterniärbesiktning eftersom "han är lite oren men jag vet inte var"

Böjde igenom hela hästen på plats (veterinär som tävlar för min klubb var med) och det fanns inget någonstans.
Vi kommer helelr inte ut från tävlingsplatsen då vi var inparkerade bland bussar och transporter. Hästen ifråga fick inte ridas på tävlingsplatsen eftersom han inte gått igenom besiktningen, och det var den typen av ponny som inte gick att leda annat än med stigbett, träns och dressyrspö, dessutom blev han tokig av att stå inne. Han var så jobbig att ha o göra med hela den resan (tacka fan för det, han var ju laddad till max ) och lämnade man honom 5 minuter ropade dom i högtalarna att en skimmel i stall 4 höll på att sparka sönder boxen/hällde vatten på folk genom gallret osv osv. Så jag och mamma fick turas om att gå runt med en ponny som bara försökte dra iväg, bitas och betedde sig allmänt skamlöst i 2 dagar. Det var ingen höjdare.

Sen har jag blivit utesluten i dressyren, hoppat fel hinder ett antal gånger, glömde hoppsadeln på en fälttävlan så jag fick rida hoppningen i en dressyrsadel (hade som tur var nära hem så vi kunde hämta den till terrängen), tävlade min tränares dotters B-ponny i dressyr för X antal år sen, han var 5 år och liten o vinglig, försökte slänga av mig varje gång på framridningen jag försökte fatta vänstergalopp. fick 1,1,2 på vänstergaloppen på banan :smirk:

Min värsta tävlingsdag:
Skulle sadla och tappade det vita schabraket i en lerpöl, fick använda det andra i båda klasserna..
Sedan när jag hade ridit fram i ca en halvtimme tittade jag ner på mina händer och upptäckte att jag hade en mörkblå och en vit handske på mig :o
Efter den klassen var det dags för prisutdelning och då glömmer jag ta av mitt ländtäcke innan jag går in och kommer på det precis när jag står där och allt folk står och tittar...heheh pinsamt :o

Måste ju säga att det är skönt att jag inte är ensam..

Men man kan ju också säga att alla som delat med sig om sina missöden måste haft en del riktigt härliga tävlingsupplevelser för att ändå fortsätta. Eller har alla slutat?

'Mitt värsta var väl då när en häst jag tävlat flera gånger för första gången vägrade på en 120 mur och gick omkull med mig under. Hästen klarade sig inte alls och jag slapp undan med två ryggkotor ur led. Det var skrämmande. Annars har jag nog inte haft så hemska upplevelser.

Kopierar en berättelse jag skrev i en annan tråd (under fälttävlan). Var väl ingen "hemsk" händelse, utan mest väldigt kaotisk som löste sig till slut ;)

I helgen var jag o tävlade i Trossnäs. Det började med att vi inte fick upp låset på dressyrsadeln (vi har ett sånt där sadellås), och en kompis kom ned med en stor bultsax o klippte bort det. Sen när vi kommit till enköping (åkt från stockholm) och ska tanka, kommer mamma på att hon glömt sin handväska med typ allt (pengar, visakort, bensinkort), och vi var redan sena.. Men som tur var fick vi låna pengar från en kompis och vi kunde åka vidare. När vi började närma oss karlstad började bilen låta ännu konstigare eftersom det är något elektronik fel på den och det fanns ingen tid innan att lämna in den. På uppstallningen så fanns det en bilverkstad, tur för oss, eftersom vi hade pyspunka på höger fram däck!
Dessutom missade vi banvisningen, och fick gå i skogen själva 11 på kvällen
För den som inte redan hört att det öste regn ner under tävlingen, kan jag berätta för att ALLT var dyblött på kvällen. T.o.m underkläderna var blöta och jag hade ändå, galonjacka och två par regnbyxor! Jag hade dessutom glömt linserna hemma, så jag såg ingenting när glasögonen blev blöta. Dagen efter skulle vi terräng träna i Örebro. Och när vi är långt borta på en äng och hoppar, så kommer två tjejer ridande med mammas nycklar! Bilnyckeln satt ju på den, och vi hade inte kommit därifrån om dom inte hittat nycklarna. Ca. en mil därifrån stannar vi och ska äta med kompisar. Då har mamma tappat plånboken med alla lånade pengar! Plånboken är helt borta, finns ingenstans! Så vi åker tillbaka till terrängbanan, och då har samma tjej som hittade nycklar hittat plånboken (snacka om tur!)
Bilen höll hela vägen hem, och vi glömde inte hästen någonstans heller
Fast sen på måndagen när mamma skulle lämna in bilen, då har dom tappat bort bokningen och hon fick åka hem igen!
Det var en väldigt konstig helg, men allt höll och inget försvann för länge!
Här är lite bilder från tävlingen förresten. :)
trossnäs1.JPG

trossnäs2.JPG

trossnäs4.JPG

Murray skrev:
Kopierar en berättelse jag skrev i en annan tråd (under fälttävlan). Var väl ingen "hemsk" händelse, utan mest väldigt kaotisk som löste sig till slut ;)

I helgen var jag o tävlade i Trossnäs. Det började med att vi inte fick upp låset på dressyrsadeln (vi har ett sånt där sadellås), och en kompis kom ned med en stor bultsax o klippte bort det. Sen när vi kommit till enköping (åkt från stockholm) och ska tanka, kommer mamma på att hon glömt sin handväska med typ allt (pengar, visakort, bensinkort), och vi var redan sena.. Men som tur var fick vi låna pengar från en kompis och vi kunde åka vidare. När vi började närma oss karlstad började bilen låta ännu konstigare eftersom det är något elektronik fel på den och det fanns ingen tid innan att lämna in den. På uppstallningen så fanns det en bilverkstad, tur för oss, eftersom vi hade pyspunka på höger fram däck!
Dessutom missade vi banvisningen, och fick gå i skogen själva 11 på kvällen
För den som inte redan hört att det öste regn ner under tävlingen, kan jag berätta för att ALLT var dyblött på kvällen. T.o.m underkläderna var blöta och jag hade ändå, galonjacka och två par regnbyxor! Jag hade dessutom glömt linserna hemma, så jag såg ingenting när glasögonen blev blöta. Dagen efter skulle vi terräng träna i Örebro. Och när vi är långt borta på en äng och hoppar, så kommer två tjejer ridande med mammas nycklar! Bilnyckeln satt ju på den, och vi hade inte kommit därifrån om dom inte hittat nycklarna. Ca. en mil därifrån stannar vi och ska äta med kompisar. Då har mamma tappat plånboken med alla lånade pengar! Plånboken är helt borta, finns ingenstans! Så vi åker tillbaka till terrängbanan, och då har samma tjej som hittade nycklar hittat plånboken (snacka om tur!)
Bilen höll hela vägen hem, och vi glömde inte hästen någonstans heller
Fast sen på måndagen när mamma skulle lämna in bilen, då har dom tappat bort bokningen och hon fick åka hem igen!
Det var en väldigt konstig helg, men allt höll och inget försvann för länge!
Här är lite bilder från tävlingen förresten. :)

hmm vet inte om jag hängde med riktigt. Skulle du träna terräng i Örebro dagen efter att du hade tävlat fälttävlan i Trossnäs??? :confused:

Jo, det blev så. Kände mig inte jätte snäll, men.. :o
Han var iof jättebus pigg på träning (mer än vanligt), så trött var han nog inte. Han fick vila flera dagar efteråt.

Det är många år sedan nu...men jag var funktionär på en hopptävling i Kungsängen (Stäket)...och det blåste stormvindar...hindren ramlade utan att något hoppat dom eller så föll dom utan att hästen rört vid dom under språnget. Vi frös så vi skakade men lyckades på något sätt genomföra tävlingen och vi funktionärer fick en mer ingripande roll genom att verifiera varje rivning och ta bort det som inte var rivningar...ja det var en cirkus :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka