@Emma-pemma Dags att åka in till klinik och göra en ordentlig undersökning tycker jag. Det behövs i princip alltid röntgen och/eller ultraljud till att hitta felet. Hoppas att det går bra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har vet varit och hälsat på och det ser inte bra ut.. Hon har inte sagt Spatt rätt ut eftersom att vi inte har röntgat än, men det låter som att det eventuellt kommer gå åt det hållet. Hon har inflammation i haserna och vi ska pröva bute och se vad som händer, mest vänster bak vilket är precis det jag sett de senaste veckorna. Nu när hon har stått ett par veckor har det blivit värre (vilket gör mig annu oroligare att det kan vara spatt..). Ska fortsätta lastträna och åka till klinik efter 10 dagars Bute och lätt igånghållning. Vet vill att jag ska rida lite så jag kan känna av om hon blir bättre eller ej. Ska bara skritta på rakt spar ute tills jag vet om det är spatt eller ej..
Nu har vet varit och hälsat på och det ser inte bra ut.. Hon har inte sagt Spatt rätt ut eftersom att vi inte har röntgat än, men det låter som att det eventuellt kommer gå åt det hållet. Hon har inflammation i haserna och vi ska pröva bute och se vad som händer, mest vänster bak vilket är precis det jag sett de senaste veckorna. Nu när hon har stått ett par veckor har det blivit värre (vilket gör mig annu oroligare att det kan vara spatt..). Ska fortsätta lastträna och åka till klinik efter 10 dagars Bute och lätt igånghållning. Vet vill att jag ska rida lite så jag kan känna av om hon blir bättre eller ej. Ska bara skritta på rakt spar ute tills jag vet om det är spatt eller ej..
Hej Speedway,@Emma-pemma Dags att åka in till klinik och göra en ordentlig undersökning tycker jag. Det behövs i princip alltid röntgen och/eller ultraljud till att hitta felet. Hoppas att det går bra.
Jag red lektion i grupp igår. Passade på att boka i en lite lägre grupp på ridskolan när det var hoppning på gång. Hinderhöjden passade oss perfekt, 40-50 cm typ, och många pauser eftersom vi var många som skulle hoppa. Kändes alldeles lagom nu när vi börjat om från början.
MEN jag hade tydligen "glömt av" hur man hoppar. Det är 9 månader sedan vi ägnade oss åt något sådant sist. Jag kom inte ihåg att man inte bara kan åka med innan, över och efter hindren på min turbokuse för då går det fort. Så fort så att vi glatt susade fram på 3 galoppsprång mellan två hinder där dom andra tog 4-5 språng.
Jag fick mig en liten avhyvling och så började jag rida och då kunde vi också gå på 5 språng. Min lilla häst har förvisso bråttom när det är hinder framför nosen men hon är väldigt lyhörd och brukar lyssna på sin matte.
Det kan säkert vara så att på privatträningar ligger fokus på dig och likadant när du rider själv hemma, medan i en grupp så ska man även fokusera så man inte rider på någon osv. Det kan påverka, jag rider också oftast bättre hemma och privat än vad jag gör i grupplektioner.Jag förstår inte grejen med att jag rider så dåligt i grupp och när jag rider privatträningar så har ja alltid bra känsla och när jag rider själv hemma har jag alltid bra ridpass.
Det kan säkert vara så att på privatträningar ligger fokus på dig och likadant när du rider själv hemma, medan i en grupp så ska man även fokusera så man inte rider på någon osv. Det kan påverka, jag rider också oftast bättre hemma och privat än vad jag gör i grupplektioner.
Jag vet att jag och en till red på en 40x80 bana och ändå lyckades vi nästan krocka. Hur sjutton man nu lyckas när det finns så mycket yta att vara på?Ja exakt. Speciellt när min ponny blir springig och sur (hon har förr varit en sån som attackerat andra hästars rumpor när hon blev less när hon bodde på ridskola) blir jag själv spänd och blir rädd att vi ska krocka med nån eller att hon biter dom så det är ju i bakhuvudet alltid.
Jag är ju van liksom att rida hemma i helt egen paddock så jag har aldrig nån annan att tänka på. Så för mig är det jättesvårt att bara trava i grupp
Jag hade inga höga förväntningar sist när jag skulle iväg på grupplektion och gick därifrån med ett stort leende på läpparna. Så ibland är det nog bra att sänka ribban.Skönt att jag inte är ensam !
Sista grupplektionen har jag imorgonkväll. Jag hoppas jag får en bättre känsla då, men har inte så höga förväntningar.
Jag vet att jag och en till red på en 40x80 bana och ändå lyckades vi nästan krocka. Hur sjutton man nu lyckas när det finns så mycket yta att vara på?
Visst är det egentligen ett rätt märkligt fenomen, nästan så jag tror att man omedvetet dras till den andra eller något.Haha, det där har jag också varit med om.
Ja, det är så svårt att följa "regeln" håll till höger, höger eller andra höger?!Jag vet att jag och en till red på en 40x80 bana och ändå lyckades vi nästan krocka. Hur sjutton man nu lyckas när det finns så mycket yta att vara på?
Men ja, jag håller med om att det är jobbigt när man rider i grupper att se till så man inte krockar osv.
Folk har inte längre koll på "håll till höger", likaså att snabbaste gångarten har företräde på fyrkantsspåret och de andra ska hålla sig undan, många som inte kan det där... längtar inte direkt tills jag ska ut och tävla pga det.Ja, det är så svårt att följa "regeln" håll till höger, höger eller andra höger?!
Skräckupplevelsen var en P&J-framridning för massa år sen. Flera som inte hade koll, stannade plötsligt mitt på spåret, höll inte till höger och sa inte vilket hinder de tänkte hoppa tur att man har en liten lättmanövrerad ponny