Er första tanke när ni tar tyglarna

Sv: Er första tanke när ni tar tyglarna

Jag har likssom en grundplan i bakhuvudet över vad jag vill uppnå med den hästen. Men hur mycket som blir gjort varierar!!
Börjar med att bli uppmärksam på min egen sits. Känner efter så jag sitter rakt och andas djupt för att komma in the mood..

Det är ju så mycket annat än ridning som kan snurra i skallenså jag kan behöva skaka på huvudet och koppla på koncentrationen.

Sedan börjar jag gå igenom grunderna, det vi brukar (ska)kunna göra på ett bra sätt. Böjningen, eftergiften i rygg o nacke. Att hästen söker fram mot handen.

Ibland fungerar inte sökningen för att hästen blivit stel i överlinjen och då behövs en stunds jobb för att mjuka upp och komma loss. Någon frustning brukar vara klartecken och att det släpper och hästen känns stadigt eftergiven.

Så blir det jobb med skolorna på rakt spår eller volt för att trimma de små bakbenen och bygga rygg.
Sedan brukar jag ibland ta det hela ett steg längre om det flyter på. Testa att öka kraven en stund eller förbättra en övning. Kanske ta övningen i trav några steg. (vi håller på med grunder än ett långt tag)

Om vi haft ett problem eller gjort något nytt eller jobbigt slutar jag och klappar då hästen bjudit till lite extra eller lyckats komma igenom ett motstånd.

Men första tanken skulle jag önska att den alltid var positiv! En klar bild av en friskt stark o fint jobbande häst utan bekymmer o spänningar. För att projicera den på mig själv o hästen och få ett skitbra arbetspass! Lite som meditation på hästryggen, eller på marken för den delen. :D

Kollar kommunikationen genom att ta tygeln och vänta på eftergift.... :cool:

Rolle på Österlen

Houdinie skrev:
Dressyrpass: "in med magen, bak med axlarna, upp med hälen, ner med handen, stadig ytter, håll om med skänkeln, andas in - andas ut, slappna aaaaaaav..."

Ner med hälen - upp med handen menar du väl :D

första tanken eller det första jag jobbar med... är att få hästen avslappnad i ett friskt tempo med framåtandra (utan att stressa!!) tar långsamt tygeln kortar mer och mer, försöker att inte använda händerna förän hästen har fått "gå igång" Försöker sen att få hästen att slappna av, hitta takten och gå i en låg form för att jogga igång och jobba med rygg/bakben.

Det skulle ju kunna vara ner med handen också. Beror ju på om hon har en tendens att rida med för hög hand.

Houdinie skrev:
Dressyrpass: "in med magen, bak med axlarna, upp med hälen, ner med handen, stadig ytter, håll om med skänkeln, andas in - andas ut, slappna aaaaaaav..."[/QUOTE

shit, skulle jag tänka sådär så skulle jag vara stel som en frusen pinne,

när jag kortar tyglarna efter frammskrittningen tänker jag mest att jag ska göra det förisktigt och att hästen ska lyfta upp huvudet utan att det tar emot i tygeln och sedan på att ge eftergift. sen så börjar jag med att kolla lydnaden oh mjukheten, länga korta, höja sänka huvudet, backa gå framåt, öppna osv. ]

Aha, det är det här jag är ute efter! Klokt! (Har en ny tränare som är mycket inne på detta ;) )

Rolle, vad gör du om du inte får någon eftergift? ;)

Hoppar upp, tar tyglarna, letar upp tyngdpunkten, kopplar upp mig på hästens nervsystem och sen börjar vi gå.

Jag börjar _rida_ innan jag tar tyglarna.. jag känner av hästens rörelse mönster ..Och oftast ut i från det kan jag bilda mig en liten bild av hur det blir sedan när jag tar tyglarna...Jag har sällan några förväntningar på hästen..snarare på mig själv o jag ska kunna lösa problematik som kan uppstå mm..När jag tar tyglarna så brukar min spontana tanke vara.."jaha! få se vad vi har här i dag då "

Jag rider för tillfället bara andras hästar..Och jag brukar försöka få hästen att fungera med start /gas och broms innan jag tar tyglarna..Och detta kör jag på de flesta hästar oavsett om det är "prestations hästar" eller promenad hästar.. lydnad är för mig a och o oavsett vilken typ av ridning man sysslar med.

Det kan vara en lång tålamodskrävande process men det brukar gå. Har backat en del också ;) Men annars är det ett lirkande om hästen inte reagerar som den ska men minsta möjliga rektion till eftergift..beröm.
Men om jag stöter på någon det inte fungerar på....ner på backen och jobba igen ;)
Jag tycker dock att det är viktigt att kolla så man har pållens uppmärksamhet innan jag ställer vidare krav :cool:

Rolle på Österlen

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 449
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka