Er erfarenhet att rida med bosal ?

A

Anneli

Vår qh är inte tidigare riden m bosal men vi ska nu vänja henne med det nu pga hennes känsliga mun . Hur är din erfarenhet att rida , tävla på bosal, använder du mecate tyglar eller är de av ngt annat matrial ?

Sv: Er erfarenhet att rida med bosal ?

Hej, jag rider min quarter på bosal och d är d bästa jag har gjort, jag har så mycket bättre koll på han, han trivs väldigt bra på bosal och uppför sig på tävlingar med. Att tävla på bosal är ingen stor skillnad från att tävla me bett, förutom att bosal e snyggare så tycker ja att min häst inte bråkar nått när han får gå på bosal... Jag använder macate tyglar, kan inte tänka mig nått annat, det viktiga är att välja manhår och inte av svanshår.. manhår är dyrare me´n så mycket skönare... Har ni någon erfarenhet av att rida på bosal? om ni har d så behöver ni inte bry er om d jag skall skriva nu, jag hade aldrig ridit på bosal när ja skulle börja med den så ja tog med den till Per och lät honom prova in den på King och sen förklara för mig hur jag skulle göra, jag skulle inte våga rida på bosal om ja inte kunde d...

Nej, vi har alldrig ridit med bosal . Hon har bara gått med tunnt snaffle bett o myler bett men nu under utbildningen har hon blivit orolig i munnen ( byter tänder, och har alltid varit mkt känslig) Men när hon häromdad skrittades barbacka och hade bara sin grimma på sig var hon en helt annan häst . Ännu känsligare vid flyttningar mm, hon trivdes att gå utan bett, blev en ny häst.:rofl:

Har inte fler ngn erfarenhet av att rida sin häst med bosal ???

Jag oxå.
Min häst hade problem med munnen en period.Bosal blev lösningen och det e hoin riden på nu sen i sommras o det går kanonbra,jag trivs väldigt bra med det mycke roligare ..Hon tränas oxå i bosalen hos tränarn och jag vill att hon ska gå på bosal så länge hon får.
Det e manhårstyglar o bomullsbosal med råhud just bara på nosryggen liksom ,den e lite mildare på nåt vis .
Hemma har jag en nu som jag skaffat bosal till ska pröva henne någon av dagarna få se vad hon tycker....

För att rida på bosal måste hästen kunna neckreining va?

För att rida på bosal måste hästen kunna neckreining va?
Ja, man rider med bra mecatetyglar av man/ svanshår som hästen känner mkt väl mot halsen. Bosalen och mecatetyglarna är nu beställda , fy vad dyrt för ett par håriga tyglar. Fortsätt gjärna att berätta om er erfarenhet att rida bett löst:rofl:

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 540
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar