Equiterapeuter titta hit!

Sv: Equiterapeuter titta hit!

Hej håller med dig, välldigt dumt att stå o uttala sig om att en häst har kissing spines utan röntgen utlåtande, h*n har kanske palperat tornutskotten o tyckt att de verkar ligga välldigt nära varandra + att hästen hade en smärt reaktion vid palpaton av dem o så drog h*n en slutsats av det???, fast som sagt den personen kunde ha skött det på ett bättre sätt än att stå o uttala sig som om det vore så

Jag kan tänka mig att det är så att h*n kände täta tornutskott samt muskulära spänningar som indikerar just KS. Men att gå ut och säga så är helt otroligt!

TS Det är just sådant som de ärliga och seriösa får lida för, för visst måste det finnas seriösa ET också. Men detta med att ställa diagnoser är jag "allergisk" mot :D

Och det gäller alla som är verksamma inom "förebygggande hästvård", eller vad den politiskt korrekta benämningen är ;)

M

Jasså!?

Var får dessa företagare tag på en ansvarsförsäkring?
Har kollat runt lite hos försäkringsbolagen men de vill inte teckna en för en enskild företagare.

Är mycket intresserad av detta!

Jag förstår inte vad du har råkat ut för, detta kan i rimlighetens namn inte vara en utbildad person. KS kan endast diagnostiseras via röntgen, man kan iofs misstänka KS men bör då avhålla sig från behandling tills det att saken är utredd. KS går ej att behandla bort, det vet en utbildad person och därför måste den som du har träffat knappast kunna kallas för ET.

Kan det vara så att ET har sagt att h*n TROR att det kan vara KS
och att den ska åka till vet.?
Det är inte så väldigt svårt att känna om man är lite tränad, att man TROR att det är KS. Naturligtvis så är det endast röntgen som kan ge ett fullvärdigt svar.:idea:

Kan det vara så att ET har sagt att h*n TROR att det kan vara KS
och att den ska åka till vet.?
Det är inte så väldigt svårt att känna om man är lite tränad, att man TROR att det är KS. Naturligtvis så är det endast röntgen som kan ge ett fullvärdigt svar.:idea:

Det man tror sig känna igen behöver inte alls vara så, har varit med om åtskilliga gånger när man trott att en häst haft spatt och det i själva verket har varit något annat vid röntgen.
Likaså KS, man har trott sig känna igen symptom men ändå har det inte varit så. Detta skedde senast med ett fullblod, kanske berodde det på att just fullblod har disposition för KS och därför lättare att skaffa sig en förutfattad mening.

Tråkigt att du träffat på "dåliga" representanter av kåren Equiterapeuter som anser sig ha röntgensyn och bota allt...
Detta är dock en mkt liten del och vi är många som arbetar seriöst.
En Equiterapeut behandlar friska veterinärundersökta hästar med störningar från rörelseapparaten, eller hästar remitterade av veterinär ! Vi är ett komplement till veterinärerna inte ett alternativ ! Vi behandlar inte halta hästar och vi remitterar många till veterinär.
Titta gärna efter en sådan på www.svef.se (snart färdig ny hemsida) där alla medlemmar är diplomerade och har 2 års heltidsstudier samt 3 års arbetslivserferenhet.
Hoppas du kan ändra uppfattning i framtiden.

Tråkigt att du träffat på "dåliga" representanter av kåren Equiterapeuter som anser sig ha röntgensyn och bota allt...
Detta är dock en mkt liten del och vi är många som arbetar seriöst.
En Equiterapeut behandlar friska veterinärundersökta hästar med störningar från rörelseapparaten, eller hästar remitterade av veterinär ! Vi är ett komplement till veterinärerna inte ett alternativ ! Vi behandlar inte halta hästar och vi remitterar många till veterinär.
Titta gärna efter en sådan på www.svef.se (snart färdig ny hemsida) där alla medlemmar är diplomerade och har 2 års heltidsstudier samt 3 års arbetslivserferenhet.
Hoppas du kan ändra uppfattning i framtiden.

Tyvärr är det ju så inom varje bransch - att det finns seriösa och oseriösa (vill helst inte använda ordet oseriösa men hoppas att du förstår vad jag menar utan att bli upprörd). Jag har kanske bara haft rena super oturen och fått ut någon som kanske egentligen är osäker eller något annat.

Jag har faktiskt funderat på att ta ut en annan ET (rekommenderad denna gång ;) ) och hoppas att jag ändrar uppfattning - vilket jag inte har några problem att göra om det är bra. Tror att det är mycket viktigt med arbetslivserfarenhet också. Ska ta ut ny och återkommer sedan!

Någon som kan rekommendera en ET verksam runt Stockholm eller Eslöv? :D

M

Hej!

Efter turerna med förra ETn som tvärsäkert talade o för mej att häst har en knäledsinflammation har jag lite svårt att lite på dom. (hon hade en hälta fram och var helt ren bak, visade det sej på kliniken) Skulle dock troligtvis behöva nån liknande till min häst, eftersom hon har en "jobbig" kropp (hur förklarar man alla problem som vet inte kan göra nåt åt på bättre sätt?)..

Så jag säjer som föregående talare, finns det någon som kan rekommendera en EQ i närheten av sthm?

/ lavinia, som nuflrtiden frågar alla som pillar på hennes häst exakt vad de gör, varför de gör det och vad de förväntar sej att resultatet ska bli.

Att man TROR att hästen kan ha KS är väl ändå inte en förutfattad mening?
Om hästen är väldigt öm i ryggen så måste man ibland ta till lite extra för att hästägaren ska åka till vet. Vissa hästägare är allergisk mot vet. och svåra att få att åka dit. Och det är väl ändå bättre att hästen åker en gång för mycket till vet. än tvärtom?
Om ET tror att hästen är halt höger bak och ber ägaren att ta den till vet. Där visar det sig att den är halt vänster fram och den blir behandlad. Vad är då problemet? Det viktigaste är ju att hästen kom till vet:idea:

En halt häst ska inte behandlas av någon alternativare före den blivit riktigt genomgången av veterinär, vad anbelangar den KS häst jag refererade till var en diagnos ställd från veterinär före röntgen. Så du har missuppfattat hela mitt inlägg.

*kl*
Jag har bara god erfarenhet av ET. Min nuvarande har fått beröm av en veterinär på klinik för sitt goda arbete med min ena häst.:bow: ET har löst upp massor av spänningar i ryggen o nu börjar han funka som en normal häst. Han har valsat runt o ingen har kunnat rida någon längre period på honom utan att bli avkastad. Nu kan man röra honom utan att han blir hysterisk o han rör sig mycket friare!

Jag tror att en ET kan göra mycket gott, men att h*n ska vara ödmjuk o inte lova för mycket.
Att sen känna sin begränsning o säga att "jag kan inte göra något för din häst utan att veterinär tittat på den först". ET o vet kan ha ett bra samarbete, det inte den ena kan, kan den andra! Finns mycket som vet missar men som ET hittar.

Det kan man ju se hos sig själv med! Röntgen o läkare säger att inget är fel, sen säger kotis att detta behövs göras o vips kan man röra armar o ben igen! :D

Men man ska vara försiktig o gå på rekomendationer! Långt ifrån alla är seriösa o de gör mer skada än nytta!

Intressant tråd.

En av människorna på http://shtf.se/ brukar avråda från veterinärer och säga att de ändå inte kan något, eller att vad än veterinären kommer fram till så är det något en ET kan behandla och att det därmed är bortkastade pengar; så den listans kvalité är jag lite skeptisk till. Sedan är jag lite emot att man ska försöka få äldre hästar "jämna" - en häst som har gått snett i hela sitt vuxna liv är anpassad till detta och har troligen blivit ojämnt stark för att kompensera för en okorrekt kropp; så om vi helt plötsligt förväntar oss att hästen ska kunna gå rakt och belasta alla ben lika mycket riskerar vi säkerligen förslitningsskador helt enkelt för att hästen inte är uppbyggd för att klara en jämn belastning. Bara för att man KAN få en häst rak betyder det inte att hästen mår bäst av det.

Jag anlitar gärna en vettig ET, tror de kan göra massor av nytta. Men visst har man blivit lite skeptisk och försiktig med åren.

Blir så besviken när jag hör att det finns Et som projicerar sin misstro till veterinären på sina kunder, oförsvarbart tycker jag. Jag tycker det är sunt med skepsism, det är trots allt du som känner din häst bäst, så heja, fortsätt med det!
Det är så bra att detta kommer upp till diskussion dels så att vi ET håller oss på mattan men också så att hästägare stimuleras att ifrågasätta mera!

Ja det är jätte bra med diskussioner och att folk ifrågasätter det är tyvärr det enda sättet att sortera ut de som inte arbetar seriöst. Alla hästägare borde se det som sin plikt att alltid ifrågasätta för att inte utsätta sig själva eller sina hästar för "fuskare".:bump:

Jag skulle bli oändligt tacksam om du ville pm:a mej om vilken det är som brukar avråda från att åka till veterinär.
Du gör ALLA ET en stor tjänst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka