Equiterapeuter titta hit!

E

Equifriskis

Satt och "googlade" på equiterapi idag och jag fick några träffar här på bukefalos, blev nyfiken och kollade...

Jobbar själv som Equiterapeut och jag blir alldeles förfärad övar att det finns Equiterapeuter på forumet som mer eller mindre ställer diagnoser och ger råd på forumet bara på den knappa information som är möjlig i skriftlig form.
Det ser mycket oproffesionellt ut.
Vi om några ska ju veta att en skriftlig anamnes inte är så mycket värd innan man har sett hästen i dess fysiska form.
Jag tycker även att vi ska vara försiktiga med allmänna råd på ett forum om man samtidigt yrkar på sitt jobb som equiterapeut. Självklart ska man dela med sig av sina kunskaper men jag föredrar att göra det ansikte mot ansikte till den som undrar, så att man kan demonstrera och förklara, detta för att minimera missförstånd.
Nu förstår jag varför de varnade oss på Equiterapeut utbildningen för fallgropar som att ge råd över telefon utan att ha sett hästen. Det ser inge´bra ut, och det är hur lätt som helst att det blir fel!

Tänk på att om du som Equiterapeut gör ett inlägg här på bukefalos som just equiterapeut så drabbar det alla Equiterapeuter, och alla equiterapeuter kanske inte kan stå för det som du sagt.
Fast tanken är god så är det så himla lätt för missförstånd....

Och handen på hjärtat: låsningar, kotor som fastnat ur läge, etc, ska väl ändå inte finnas med i vårt vokabulär som Equiterapeuter.

Så snälla alla equiterapeuter; använd Bukefalos som det trevliga och nyttiga forum det är, men lämna er yrkestitel på jobbet!
Önskar stor välgång, inspiration och proffsighet till alla mina Equiterapeut kollegor!

Sv: Equiterapeuter titta hit!

:bow: :bow: är själv ingen equiterapeut, men jag måste erkänna att jag blivit lite förundrad och bekymmrad när jag läser svar från folk här i form av diagnoser och råd om hur hästen ska behandlas.... Tycker det är ganska oroande, då det finns folk (säger inte alla) som kanske inte har någon större erfarenhet av hästar och hantering i den skalan.

och som du säger så tycker jag att det verkar väldigt oproffsigt!

har ibland dock fått uppfattningen att det finns folk som uppger sig att vara något de inte är.....?!?

Jag är jheller ingen equiterapeut men här på bukrfalos så tar jag ju hellre råd av nån som varit med ett tag än dom som inte vet vad dom talar om....och det är ju oftast bara råd man får, eller att man varit med om en liknande sak själv.....Tror inte det är någon som stenhårt hävdar att SÅ ÄR DET...utan att man vill väl veta lite bakgrund och sedan TIPSA trådskaparen......vi som varit med ett tag vet ju att inget är svartvitt....

*martha med 37 års erfarenhet av häst och 10 år i branschen med konvalecenter*

Om jag som equiterapeut svarar på en fråga, så kan jag bara svara för mej själv och absolut ingen annan. Om en läkare går fel i vården så dömmer man ju inte alla andra.
Många frågar ju efter råd från equiterapeuter. Man måste väl få svar om man känner för det och kanske kan ge ett gott råd?
Många av de som frågar skriver också att ET kommer om en vecka eller så men är lite nyfiken på vad det kan vara.
Själv svarar jag att OFTAST BRUKAR DET VARA..... DET KAN VARA.... Och du låsningar är väl ett ord som vi lärde på skolan och som de flesta av mina kolleger använder. Vad använder du för ord??

Om jag som equiterapeut svarar på en fråga, så kan jag bara svara för mej själv och absolut ingen annan. Om en läkare går fel i vården så dömmer man ju inte alla andra.
Många frågar ju efter råd från equiterapeuter. Man måste väl få svar om man känner för det och kanske kan ge ett gott råd?
Många av de som frågar skriver också att ET kommer om en vecka eller så men är lite nyfiken på vad det kan vara.
Själv svarar jag att OFTAST BRUKAR DET VARA..... DET KAN VARA.... Och du låsningar är väl ett ord som vi lärde på skolan och som de flesta av mina kolleger använder. Vad använder du för ord??

Hej håller med dig, de flesta är nog medvetna om att de svar som de får över ett forum , utan att man sett hästen bara är ett antagande.
Och visst, låsningar är väl ett ord rektor kanske inte alltid föredrog, men jag finner inget ord som är bättre ändock. Pratar man om rotationer med en veterinär så vet de knappt vad man pratar om ändå...

Hej!

Jag har flertalet gånger reflekterat över hur snabbt diagnoser och eventuella sådan kan ställas över nätet.
Inte allt för sällan hittar man riktiga "experter", som tar på sig stora skor och till och med tar över veterinäryrket.
Finns flertalet här på Buke, till och med läkare som försöker ställa diagnoser.
Jätteoseriöst, fastän tanken må tyckas vara god...
Lite skrämmande faktiskt och som läkare, equieterapeut eller veterinär skulle jag ge rådet att kontakta en i närheten och boka tid (jo det kostar, men det smakar gott åxå ;) ).

Bara denna pararell equieterapeut/doktor får mig att höja ögonbrynen, då det i mina ögon verkligen inte är samma sak. Möjligtvis veterinär/doktor.
Equieterapeuter har redan, som det är - oförtjänt dåligt rykte som hokuspokusare och kvacksalvare.
Det gör det hela mkt mer känsligt och uttalandena måste vara på saklig grund.

Därför upplever jag det vådligt att ens försöka ställa diagnos över nätet, precis som över telefon.
Det finns jättemånga som är intresserade att få en ungefär diagnos på detta sättet och då avgöra själva om det är aktuellt att åka till veterinär. :crazy:
För att ge alla utbildade, seriösa yrkesmänniskor en bra start, eller fortsättning så tycker jag att som "medarbetare" kan man välja att inte ställa diagnoser eller utfärda behandlingar som kan skada yrkeskåren eller hästarna över nätet eller telen.
För det allra bästa och seriösaste för alla, torde vara att SE hästen IRL, eller vad tycker ni?

Li //Hästägare och flitig anlitare av ET

Det som ligger RIKTIGT UTBILDADE Equiterapeuter till last är väl just det att det inte är en skyddad titel och vem som helst får kalla sej equiterapeut utan något som helst ansvar, och kanske inte dom som ger välmenande råd över internet...

Det som ligger RIKTIGT UTBILDADE Equiterapeuter till last är väl just det att det inte är en skyddad titel och vem som helst får kalla sej equiterapeut utan något som helst ansvar, och kanske inte dom som ger välmenande råd över internet...

Hur menar du då? :confused:
Alla med diplom är det väl, eller är jag ute å cyklar?

Ett tips är att gå in på ET:s egen sida.där finns ett register över RIKTIGA ET:s som betalat licens. :bump:

Li

Nu har inte jag sett dessa inlägg du refererar till. Men det är väl aldrig fel att DISKUTERA en frågeställning i ett forum? Det fattar väl alla inblandade att det inte kan sammanblandas med en diagnos?

Man kan definitivt som utbildad yrkesman uttala sig med viss säkerhet även med ganska knapphändig information, till exempel över telefon med veterinären. Inte i närheten så stor säkerhet som vid ett personligt besök, men ändå.

Om jag själv blir osäker över något gällande hästarnas tillstånd så kan jag ringa veterinären, diskutera situationen, få råd och oftast reda ut det utan ett besök. Finns det minsta tendens till att situationen är allvarlig så kommer givetvis veterinären på besök.

Så fortsätt alla (oavsett om man är equiterapeut eller inte) och diskutera frågeställningar som kommer upp. Däremot vore det tokigt att kalla det diagnoser.

Man får ju ta ett ansvar som trådskapare också om man söker tips och råd, och kanske inte svälja allt med hull och hår..

Jag tycker nog att ET här på forumet varit försiktiga i sina uttalanden.
I motsatts till vissa SHPare som strött tvärsäkra diagnoser, orsakssamanhang o behandligar omkring sig.
PL

Precis som Peter bekräftade att jag skrev, så får vem som helst kalla sej det. Det är upp till dej som hästägare att ta reda på om utbildning finns eller inte. Samma sak med hovslagare, vem som helst utan utbildning får kalla sej det med.

Menar du att jag jämställer läkare och equiterapeuter???
Ja men HALLO! Jag kunde lika gärna ha jämförelsen bagare och equiterapeut. Bara för att en bagare i bakar otäcka bullar så smakar inte alla bullar illa. Passar jämförelsen bättre!!
Forumet vi skriver på är trots allt "hästvård"

Menar du att jag jämställer läkare och equiterapeuter???
Ja men HALLO! Jag kunde lika gärna ha jämförelsen bagare och equiterapeut. Bara för att en bagare i bakar otäcka bullar så smakar inte alla bullar illa. Passar jämförelsen bättre!!
Forumet vi skriver på är trots allt "hästvård"

Vad bra, att vi redde ut det.
Trode du ansåg att ET har samma typ av inflytande som läkare har på medicinbiten.

Man kan tycka att alla "normala" människor ska fatta att det inte rör sig om en diagnos, men så är inte alltid fallen.
Och det ÄR många som ringer för att slippa kostnader och att åka till veterinär.
Alla vet att det kan bli en kostsam historia med veterinär och alla ET borde för kunna inse sina begränsningar i fallen och kunna hänvisa till en veterinär om så behövs.
Och att säga: "jag kan inte uttala mig innan jag sett hästen".
Det lär alla dessa hästägare som vill suga lite extra. :crazy:

Givetvis måste man få konsultation via telen, kanske få veta om det är ett fall för ET. Men då måste ET kunna säga att det kanske inte är ett fall för denne. Eller?
Förstår ni vart jag vill komma, eller blir det rörigt?

Li

Men det är ju solklart, en häst ska först utredas av veterinär innan alternativa behandlingar tillämpas.
Att sitta på Bukefalos och diskutera ser jag inte som jämförbart, diagnosen ställs vid ett veterinärt besök och om inget framkommer där som kan behandlas kan man fortsätta vidare med ET eller liknande.

Tack! :bow: Precis vad jag och vad jag TROR att de flesta equiterapeuter också anser.
Det står i våra etiska regler att halta hästar alltid ska undersökas av vet. först. bland annat. Inte besöka virusdrabbade stallar mm.

Ett tips är att gå in på ET:s egen sida.där finns ett register över RIKTIGA ET:s som betalat licens. :bump: Li

Det är inte licens man betalar utan en förbundsavgift till Svenska Equieterapiförbundet samt en ansvarsförsäkringspremie som gör att man får vara på sidan.
Alla RIKTIGA utbildade ET står INTE med där.
Däremot så kan jag säga att det är troligt att de som inte är med där har inte en ansvarsförsäkring knuten till sitt företag.

Det finns ett förbund till med seriösa utövare, där alla MÅSTE ha en ansvarsförsäkring.. SHTF.se

Jaa, jag har väl aldrig stått främst i ledet och hyllat ET ns framfart i stallarna. Har hört så mycket konstgheter som. -Jaa, denna hästen har kissing spines men det kan jag bota med x antal behandlingar..
Det verkar relativt vanligt att ET är utrustad med röntgensyn. Kanske vore något för veterinärkåren att anamma, eller?

Det är sådana urbotat korkade uttalanden som gör att min respekt för ET är i botten. Att de sedan använder kiroprakti efter en så pass kort utbildning tycker jag är otroligt, men jag förstår att en ansvarsförsäkring är bra att ha! Är inte utbildningen 5 år för människa? Hur många veckor/poäng ingår på HTU? Jag beställde kursplanen för några år sedan men tyckte att det var lite för lite om lite för många olika områden...

Jag har säkert haft oturen att träffa "puckona" tyvärr finns de inom alla branscher. Men jag tror att det är viktigt att veta vad man pratar om. Misstänker man KS - skicka till veterinär för röntgen och utlåtande. .

Det finns säkert bra och kunniga ET som kan hjälpa hästar!! En del samarbetar med veterinärer och de skulle jag kunna ta ut till mina hästar.
Tyvärr har jag träffat dem som utnyttjar okunniga hästägare för att tjäna pengar.

Ursäkta om det är hårda ord men jag tycker att det är bra att ibland säga vad man tycker. Överbevisa mig gärna att jag har fel :D Jag har inga problem med att ändra uppfattning om argumenten finns

M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka