Equiterapeut? Hjälp..

ffengvall

Trådstartare
Jag har börjat oroa mi för min ponny. Har börjat
Misstänka låsning/spänningar eller dyl som gör att det inte känns bra att rida alls.

Det är såhär att sista två hoppträningarna har tränaren "tjatat" på att hon inte galopperar ordentligt och inte har med bakbenen ordentligt. Har inte tänk att det kan vara annat än att hon är lite lat/jag inte har tillräckligt med ben. När en i ridgruppen sen sa att hennes "seghet" kanske berodde på låsning eller dyl så började jag undra. När jag skrittade hem sen la jag ett tryck bakom sadeln med handen. Kan säga att det inte var sådär jättehårt tryck. Hon skuttade till med bakdelen/ sparkade bakut. Nu är det så att hon har alltid varit lite boclig under sitt liv vad jag vet, men hon har vad jag vet och minns inte bockat vid berörig på länden/korset när man sitter på?
När jag sedan trycker och klämmer i stallgången med ett större tryck så reagerar hon inte märkvärt. Läste om vanliga synptomer med problem med SI-leden (?) på en rekommenderad equiterapeut och en del stämmer in på min ponny. Inser då att en del av de symptomer har hon länge haft utan att jag tänkt på Att det är annat än "ridproblem". Hon har ju inte varit halt eller vissat jättetydligt att något är fel innan, utan tänkt att det är min egen rudning som direkt skapad de.

De andra sakerna är att hon är lätt att böja åt ena hållet, men biter tag när man vill böja åt motsatta. Kände tydligt också att benen inte var med i dressyren.då min kompis var med idag, konstaterade vi att det ser ut som hon går på i rätt bra fart, men det känns som hon knappt går fram alls när man rider. Som om hon ska bryta av närsomhelst, dvs inga bakben som skjuter på.

Ska försöka få en tid med equiterapeuten och ringa imorgon, men undrar vad ni tycker om det att inte ta ut vet? Började tveka, vill ju verkligen lösa det som
Känns fel och göra det bästa för henne. Samtidigt är hon ju inte svullen eller varm i benen, verkar "pigg" och vaken i huvudet. Tippar då på att det är låsning eller spänning... Har inte varit med om detta förut och vill väl mest höra era åsikter och kanske få en bekräftan på att mina funderingar inte är helt fel, tt kag gör rätt i att ta ut equiterapeut, eller om jag kanske gör fel och ni har andra ideer?

Jätterörigt inlägg, jag känner mig själv rörig.. Vet ej vad jag kan få fram med dethär men.. Tack på förhand!

(ursäkta för stavfel osv.. Skrivet från mobilen.)

Senast ändrad:
Sv: Equiterapeut? Hjälp..

Det finns en del veterinärer som samarbetar med ET. Vet inte hur det är där du bor, men det kanske finns några sådana där? Tror att det kan vara vanligast på klinik. Vore det min häst skulle jag boka tid på klinik för där finns ju både röntgen, ultraljud och fler veterinärer.

Håller tummarna för att det inte är någon fara med din ponny. :)

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 297
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 192
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar