Equimin Sommarspray - igen...... :)

Sv: Equimin Sommarspray - igen...... :)

Ska se om jag kan fixa detta, men det kan ta några dagar.

Vill rekommendera Absorbine. Har provat flera olika genom åren men detta verkar klart bäst. Finns att köpa på bl.a Eko.

det är väl den som har en svart flaska isåfall är det den jag använder också funkar super på alla bromsar häromkring iaf.

det är väl den som har en svart flaska isåfall är det den jag använder också funkar super på alla bromsar häromkring iaf.

Ja den har jag också provat men den hade inte tillräckligt stor verkan mot bromsarna här tyvärrr - börjar tro att vi har muterade monsterbromsar! :(

Däremot har den väl en ganska god verkan mot fästingar har jag för mig?

Man får bara tänka på att behandlade hästar inte får gå till livsmedelsproduktion.

japp det vet jag. men är är väl bara under själva användandet eller är det sen hela livet?

nån som vet det?

Ja det undrade jag också :confused:

På kemikalieinspektionens sida står det bara att behandlade hästar inte får gå till livsmedelsproduktion.

Men om det hade varit tidsbegränsat så borde det väl ha stått hur många dygn det gällde!?

Ett exempel: När det gäller Switch så står det att behandling får ej ske senare än 60 dagar före slakt men inget sånt står det om Absorbine Ultrashield.

Jag skulle tippa på att det är livstids karens.

Senast ändrad:

Nog tycker jag att Equimin sprayen luktar Citronella. ´Den spray jag gör själv, som innehåller Citronellaolja luktar som Equimin.
En återförsäljare här i stan sa förra sommaren, precis som du skrev, att EU hade förbjudit medel med Citronella i, men att tillverkaren hade sökt dispans, kanske det är så. Ring eller maila en återförsäljare så får du rätt besked.
Ska gå ner till stallet om ett par timmar, ska då läsa på både flaskan med Citronellaolja (kan heta något annat på "Latin" och en flaska Equimin som jag köpte förra sommaren, återkommer)

Ok tack! Stressa inte för sååå bråttom är det inte. :)

Skulle bara varit kul att få veta :)

Svar från importören:

"Hejsan!

Fom jan 2009 ska svenska kemikalie inspektionen anpassa sig efter EU reglementerna
när det gäller import utav bekämpningsmedel. 2008 är ett mellanår för Equiminen. Jag har den hemma på lager och säljer den precis som förra året till bl.a EKO
och City Gross butikerna. Även Ge-Kås kommer att ha den. Innehållet är inte ändrat! Det finns inget försäljningsstopp på flaskan. Har även sålt den till några fackhandlare, så skriv
gärna ut mitt nummer 033 250020 så kan dom få upplysning om närmsta återförsäljare och om innehållet.
Equimin innehåller enbart naturliga ingridienser som ej är skadligt för varken människor eller djur. Men den funkar!"

Bättre att kontakta henne (Kicki) direkt om frågor. Tror inte det var etiketten som var ändrad i alla fall som jag skrev innan, för där står ju inte de enskilda ingredienserna (tittade på en flaska igår), utan kanske formuleringen på innehållsförteckningen till Kemikalieinspektionen (jag gissar) eller något:confused:, men hon vet ju precis vad den innehåller och att den är laglig och var man kan få tag i den.
Hoppas detta hjälper!

Tack så mycket för svaret å besväret! :)

Fast vad betyder egentligen att 2008 är ett mellanår? Kanske detta är sista sommaren med broms-fritt nu då? :eek:

Nä, inte vara pessimist nu! Hoppas tillverkaren har nåt på gång - att de ändrat receptet eller nåt. Skulle ju varit väldigt enkelt att bara utesluta citronellan :idea:

Vill man tvunget ha med det kan man ju tillsätta lite sånt själv ;)

Tror nog mer att det menas att nästa år kommer det inte längre att finnas några eventuella tveksamheter kvar eftersom Kemikalie tjosan får rätta sig efter resten av EU, så såvida inte resten av EU skulle få för sig att förbjuda vad det nu är de inte gillar (Citronella?), så ändras nog inte receptet (detta är vad jag tror, inte vet).

Använder själv Pr*b Hästde* (då jag har 5liter av detta att använda upp, har inte provat Equimin själv än) och det innehåller ju också Citronella (om jag inte minns helt fel) och det är väl inte förbjudet eller? Köpte det iofs förra året så vet inte om det går att få tag i i år (?). Kanske därför det var utförsäljning...:angel:

Tror nog mer att det menas att nästa år kommer det inte längre att finnas några eventuella tveksamheter kvar eftersom Kemikalie tjosan får rätta sig efter resten av EU, så såvida inte resten av EU skulle få för sig att förbjuda vad det nu är de inte gillar (Citronella?), så ändras nog inte receptet (detta är vad jag tror, inte vet).

Använder själv Pr*b Hästde* (då jag har 5liter av detta att använda upp, har inte provat Equimin själv än) och det innehåller ju också Citronella (om jag inte minns helt fel) och det är väl inte förbjudet eller? Köpte det iofs förra året så vet inte om det går att få tag i i år (?). Kanske därför det var utförsäljning...:angel:

Nja, det är ju faktiskt EU-kommissionen som har beslutat sig för att förbjuda citronella inom hela EU. :) Detta beslutade man redan 2006.

Jag tror det i så fall kanske är så att man får sälja ut sina lager under 2008 men sedan är det stopp. :crazy:

Jaha jag hade uppfattat det helt tvärtom:o Kanske bäst att köpa på sig ett lager då om det nu blir stopp och det är så himla bra som alla säger! Måste prova en flaska i alla fall, Har bara ca 100 preparat redan (exemhäst) så en flaska till gör kanske samlingen komplett:crazy:
Men då hittar säkert tillverkaren på ett alternativ eftersom det verkar vara en sådan storsäljare.

Det är Kemi.se som har en lista på olika biocidprodukter. Det får inte heta ngt med bekämpningsmedel, avskräckande mm och tidigare hette Equimins "Fly repellent" vilket då i själva namnet inte är tillåtet. En biocid som Citronellan är och då även vitlök mfl ligger på en utredning om den är farlig eller inte. Biocidlistan hittar man om man googlar på eu direktiv. SÅ länge utredningen håller på får de sälja produkterna! Och om det visar sig att en viss mängd inte är farlig så får man sälja så länge mängden inte överstiger tillåten gräns. Ganska invecklat och nästan töntigt då det verkar som att utreda ett ämne kostar åtskilliga hundra tusen... Och om man påbörjar processen för en produkt så får alla sälja vidare, när det närmar sig utvärdering så lägger man ner processen och en annan tillverkar får söka på nytt och hela processen börjar om och det är fritt fram för alla i ytterligare några år om det är för samma ändamål ;-) Vadå kartellvarning!
Det är oxå bara när man säljer mer än en viss mängd per år som produkten kommer upp i listan, annars är det fritt fram att importera om man är anmäld till Kemi.se och när man närmar sig gränsen för det kalenderåret så avbryter man importen och fortsätter igen efter årsskiftet. Troligen är det så alla små importörer gör??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit
Tillbaka