Equimin Sommarspray - igen...... :)

Bellafjella

Trådstartare
Hej, var precis inne på en annan tråd som handlade om insekterna som plågar våra hästar och kom då på att det dröjer väl inte alltför länge innan helvetet med dessa kryp sätter igång igen. :eek:

Ni som varit med här i diskussionerna de tidigare somrarna om insektsmedel kommer kanske ihåg att det fanns en spray som hette Equimin Sommarspray och som fanns i en turkos flaska?

Den sprayen är den allra bästa jag någonsin haft som verkligen har hjälpt mot de förhatliga bromsarna! Utan den blev min häst tvungen att tillbringa hela dagarna inne i skjulet i hagen. :(

Tyvärr beslöt ju EU att alla insektsmedel med citronella skulle förbjudas. Men företaget (tror de heter Stassek) hade väl ett nytt på gång men det var väl vad jag förstår inte färdigtestat förra året?

Någon som vet hur det har gått med detta?

Egentligen borde de väl kunnat tillverka samma medel men utesluta citronellan? Den kan man ju själv tillföra eftersom det inte är förbjudet att köpa. :idea:

Nån som hänger med i insektsmedels-världen?

Sv: Equimin Sommarspray - igen...... :)

puttar lite och reflekterar samtidigt över en sak som gör mig lite frågande???

Equimin sommarspray finns tydligen fortfarande att köpa på t ex nätet!? Och jag gick in på kemikalieinspektionens hemsida och letade efter info men hittade ingenting om just denna spray! Konstigt!

Jag hittade en lista över alla de medlen som stoppades 2006-08-31 och som innehöll citronella men Equimin fanns inte med.

Hmmm, mycket underligt .... kanske den inte är förbjuden ändå! :idea: Jag har faktiskt aldrig tyckt att Equimin sommarspray luktar citronella! Snarare en blandning av pepparmynta och tjära. :)

Här säljs medlet fortfarande. Var borta ett tag men det finns att köpa på hästshopen här och på ett stort varuhus med hästavdelning.

Har en flaska i skåpet som väntar :D Tycker det funkar bra när man rider ut att ha på lite.

Jo, jag har också ett litet lager faktiskt :) det gick inte så mycket förra sommaren pga allt regn. De flaskorna vaktar jag nu som en hök! :devil: De är guld värda :D

Men jag börjar undra om det verkligen är indraget? Kanske man blandat ihop det med de andra?

Det går ju inte heller att på etiketten utläsa om det verkligen innehåller citronella.

sök på Equimin Sommarspray på google så får du upp ställen du kan köpa det på på nätet :)

Är det en sprayvariant eller är det mera trögt som man tar på svamp och stryker på de mest attackerade områdena?

Kan man använda det i kombination med switch?

Funderar på att leta reda på någon flaska. Vore ju kul om det fanns någonting som hjälper :crazy:.

sök på Equimin Sommarspray på google så får du upp ställen du kan köpa det på på nätet :)
Ja, jo jag vet. Jag har hittat några ställen (varav det ena var svindyrt!! :eek:) Kan ju vara så att det är några försäljare som fortfarande inte sålt slut på sitt lager.

Det jag funderar på är ju framtiden - dvs om medlet verkligen är stoppat? Verkar ju konstigt att det inte finns med på listan över indragna medel på kemikalieinspektionen. :confused:

Är det en sprayvariant eller är det mera trögt som man tar på svamp och stryker på de mest attackerade områdena?

Kan man använda det i kombination med switch?

Funderar på att leta reda på någon flaska. Vore ju kul om det fanns någonting som hjälper :crazy:.

Det är sprayvarianten. :) Och ja, jag tror det går att använda ihop med switch. (Är dock inte 100 på det?)

Tycker själv att det är den sämsta jag haft någon gång :O Var tvungen att ha så mycket för att det sen skulle hjälpa :O Tips på någon annan bra? :)

Tycker själv att det är den sämsta jag haft någon gång :O Var tvungen att ha så mycket för att det sen skulle hjälpa :O Tips på någon annan bra? :)

Nej tyvärr. Det enda som hjälper här mot bromsarna är den. :) Och då menar jag verkligen hjälper! De små jävlarna landar inte ens :devil:

Vi kan få fat tpå medlet här, det är riktigt bra och jag använder det uteslutande!

Sök på equimin så ska du se att du hittar ett par leverantörer (svenska)

Vi kan få fat tpå medlet här, det är riktigt bra och jag använder det uteslutande!

Sök på equimin så ska du se att du hittar ett par leverantörer (svenska)

Ha ha, jag börjar tro att jag är urdålig på att förklara vad jag vill egentligen! :D

Jag vet att det fortfarande går att få tag på på en del ställen. Men det jag undrar är om denna sommarspray verkligen var en av dem som kemikalieinspektionen stoppade?

Jag fick höra det av en återförsäljare sommaren 2006. Hon sa att Equimin sommarspray var en av dem som skulle bli förbjudna i hela EU eftersom det var ett EU-beslut. Detta pga citronellan som skulle finnas som ingrediens.

Problemet är bara det att jag börjar tvivla på om det verkligen innehåller citronella? Man kan ju vanligtvis inte ta fel på den doften. Alla medel med citronella känner man ju lätt igen men Equimin luktar inte så tycker jag.

Så kanske detta medel inte är förbjudet?

Hmmmm, får väl försöka maila kemikalieinspektionen för att försöka få ett glasklart svar. :)

Nej tyvärr. Det enda som hjälper här mot bromsarna är den. :) Och då menar jag verkligen hjälper! De små jävlarna landar inte ens :devil:

Hmm okej, vi har inte mycket bromsar här, men VÄLDIGT MYCKET knott/mygg. >.<

Såg massor som sålde det på Euro Horse, på Gbg Horse show. :idea:

Vill rekommendera Absorbine. Har provat flera olika genom åren men detta verkar klart bäst. Finns att köpa på bl.a Eko.

Såg massor som sålde det på Euro Horse, på Gbg Horse show. :idea:

men gud va konstigt!

Jag mailade till kemikalieinspektionen men fick svar av en där att han inte alls kände till det medlet!?

Kan det kanske vara så att det inte alls är förbjudet? :banana:

Jag har en spray som jag tycker väldigt mycket om. Stark som sjutton är den så det är ingenting att spraya på känsliga hästar. Den heter rätt och slätt "bromsblockerare" och är hittills det enda som fungerar på våra hästar här. Den finns tydligen inte på google men jag vet att Karmegrens i Åtvidaberg hade den förra sommaren. Letar man i panik kanske de kan hjälpa till ;)

men gud va konstigt!

Jag mailade till kemikalieinspektionen men fick svar av en där att han inte alls kände till det medlet!?

Kan det kanske vara så att det inte alls är förbjudet? :banana:

Hej! Känner importören. Det är exakt samma spray som innan, men de har ändrat något på etiketten bara. något om att Citronellan inte fick stå som aktiv/verksam (eller någon annan term) ingrediens, men den finns fortfarande där i samma mängd som innan. Kanske mängden är så liten att den inte "räknas" och att andra ingredienser är mer verksamma? Det VAR något problem med reglerna, men det räckte tydligen att de ändrade etiketten. Hoppas detta besvarar dina undringar.

Hej! Känner importören. Det är exakt samma spray som innan, men de har ändrat något på etiketten bara. något om att Citronellan inte fick stå som aktiv/verksam (eller någon annan term) ingrediens, men den finns fortfarande där i samma mängd som innan. Kanske mängden är så liten att den inte "räknas" och att andra ingredienser är mer verksamma? Det VAR något problem med reglerna, men det räckte tydligen att de ändrade etiketten. Hoppas detta besvarar dina undringar.

Ok, fast det har inte stått exakt vad den innehåller tidigare heller. Jag har några "gamla" flaskor och det står bara "watery microemulsion of natural based oils and their derivates, Isopropyl Alcohol, Emulsifying agents.

Har du (eller någon annan) tillgång till någon flaska med den nya etiketten? Skulle vart kul att jämföra :idea:

Men men , hoppas den får finnas kvar då. :) Jag klarar mig denna sommar med det lilla "lager" jag har men sen vet jag allvarligt talat inte .....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hovrandsartros
  • Lymfangit
Tillbaka