Equilex standardsele

F

Fjunet

Nu ska den upp för granskning :devil: Vi är vad jag har förstått, några här som funderar på att köpa den, så till er som har den:
Vi vill ha mer information om selen!

Hur är lädret? Övrigt material? Gillar hästen den? Var den värd priset? Hur hållbar verkar den? Ligger den bra på hästen? Är de små/stora i storlekarna? Osv...

Jag är skeptisk till nya märken och att beställa över nätet :crazy:

Sv: Equilex standardsele

Heej!

Håller med! :D

Jag mailade och så har fick jag svar!

Standardselen är en enklare variant av sele. Utseendemässigt så är det en fin sele. Sömnadsmässigt så är den väl sydd. Läder kvaliten är bra dok är selen infärgad och släpper lite färg där ex skaklarna ligger imot. Detta går dok att enkelt hålla efter med svärta el skokräm.

Selen tillverkas för tyska PFIFF och tillverkningen sker i Ungern. Selen kan rekomenderas till hobbykusken el lättare tävling. Till tävling på högre nivå så rekomenderar vi att man väljer en sele av högre kvalite, med mera nylon i draglinor mm.

Tömmarna är 8m för enbet, dok tycker jag att tömmarna är för tjocka. (men om man ser till priset på selen så kan man ju förstå att det nog inte ingår några super grejer)

Vid beställning så har man en veckas öppet köp!

Bilder nån annars?

Mvh Lisa

Har en sån sele till min shettis. Som glad köramatör tycker jag att däckeln ligger väldigt bra på min shettis. Har fått göra extra hål i bröstan, bakselen och draglinorna. Har en ganska smäcker shettis på 95 cm. Har redan efter ett par gånger märkt att färgen skavs av.

Tömmarna är klumpiga, nästan tunga men annars är jag nöjd.

Jag har sett denna selen och tycker även jag att den verkar helt ok och att tömmarna var lite stela och något klumpiga. :)

Jag har den och har haft den i ca 1½år, jag är nöjd, den ligger bra, är lite hård i början med mjuknar snabbt.
Jag fick göra lite nya hål lite varstans, tömmarna är väl inte dom bästa,men dom duger.

Huvudlaget passade dock inte min shettis, käkremmen var för kort.

Eftersom några har fått göra några extra hål så tar jag det som att de är stora i storlekarna...?

Jag bestälde första en mini efter att ha köpt en sele från b****s i stl shetland som var JÄTTE stor,men mini är mini stl. den passade inte alls.

Hejsan!

Ingen som har nått mer å säga om den selen?
Inga bilder?

Mvh Lisa

kör på din tråd...
Vad är ett bra pris på en shettisele? FinnTack omgjord till QH..för trav då, utan huvudlag, brösta..bara sele med ryggstycke och som sagt QH fästen....

Jag tycker den selen verkar helt ok. Kompisar. :banana:

Vad är ett bra pris på en shettisele? FinnTack omgjord till QH..för trav då, utan huvudlag, brösta..bara sele med ryggstycke och som sagt QH fästen....
Jag har inga QH-fästen på min sele och har väl gett cirka tvåtusen för den då den var ny för två år sedan men det är ingen FinnTack-sele.

Jag beställde den nyligen, och har endast tömkört än så länge. Lädret verkar vara av bra kvalitet för det priset, känns väldigt mjukt och skönt, inte sladdrigt utan väldigt mjukt och följsamt.
Måste göra extra hål i svanskappan bara, annars passade den väl. Tömmarna var väldigt stora och klumpiga och FULA, vad fasen ska det vara naturfärgat läder på tömmarna, och resten av selen i svart?

http://www.maris.nu/050727/

Sådär ser min shettis ut i selen från Equilex! Bakselen saknas dock pga att fästen saknas på vagnen. Jag är nöjd med selen! Har fått göra nya hål här och där. Draglinorna var för korta i shettisstorlek, så jag fick byta tilll ponny. Beror nog mest på min rockard. Tycker att det verkar vara en bra och prisvärd sele att börja med!

/ Maris

För att man inte får köra med svarta tömmar, för det betyder begravning!

så va glad att du inte fick svarta tömmar. Likaså ska man inte köra med svarta handskar..

/jenny

du, såg att drglinorna är för korta på de bilderna, men det kanske var innan du fick hem ponnydraglinorna?

/jenny

Jag tittade också på bilderna och jag förstår inte varför dom är för korta? Är det inte meningen att dom ska vara sträckta? Hästen ska ju dra med dom istället för skaklarna?
Snälla, förklara för mej som ännu inte har kört med draglinor. :o

jo, för på alla bilderna så är skaklarna före däckeln. Draglinorna drar här fram skaklarna.
Tanken är ju att skaklarna ska ligga i ett mellanläge mellan draglinorna och bakselen, men här fattas dessutom baksele, så man kan i princip dra åt draglinorna tills skaklarna är före hästen. Som det ser ut på bilderna så trycker skaklarna fram däckeln i varje steg, och det blir inte fritt för hästen att jobba. Det blir även jobbigt i svängarna för skaklarna har inget svängrum när de är så hårt framdragna.

Lite klokare?

Javisst, det var ju helt logiskt! Tack för det! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 547
Senast: anna_panna
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 408
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka